Incepind cu 1 ianuarie 2011, deputatii europeni propun ca nivelul mediu de emisii de dioxid de carbon al autoturismelor comercializate in Uniunea Europeana sa nu depaseasca 125g per kilometru, se arata intr-un raport adoptat miercuri de Parlamentul European (PE). Circa 19% din emisiile de dioxid de carbon produse in Uniunea Europeana provin de la autoturisme si vehicule usoare. Obiectivul deputatilor europeni pe termen scurt este imbunatatirea tehnica a vehiculelor, iar pe termen lung este reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera cu cel putin 20% pana in 2020.
Parlamentul European si-a propus ca la inceputul anului 2020, nivelul mediu de emisii de dioxid de carbon sa nu depaseasca 95g per km, iar in 2025 sa ajunga la 70 g. Obiectivele pe termen lung ale Comisiei Europene trebuie confirmate sau revizuite cel mai tarziu pana in 2016. Deputatii europeni recunosc dificultatile pe care le pot avea unii producatori in atingerea standardelor UE si de aceea recomanda ca fiecare importator sau producator sa aiba dreptul de a exclude anual 500 de vehicule din randul celor deja utilizate.
Raportul Parlamentului European mai propune, de asemenea, ca incepand cu 1 ianuarie 2011 sa fie introdus un nou mecanism de piata inchis. Acest mecanism numit Sistemul de reducere a cotei admise de carbon (CARS), ar impune producatorilor si importatorilor sa plateasca penalizari proportionale cu fiecare depasire a limitelor de emisii pe masina vanduta. Penalizarile vor fi contrabalansate de credite rambursabile acordate autoturismelor nou omologate ale aceluiasi producator, cu emisii sub curba valorilor limita. Din raport reiese ca sanctiunile aplicate pentru depasirea nivelului de g/km trebuie sa fie mai mari decat recompensele acordate. (M. T.)