Avalansa de proiecte anuntate de dezvoltatori pe segmentul de retail incepe sa aiba rezultate vizibile in piata. Astfel, conform European Shopping Centres Report, intocmit de Cushman & Wakefield, cea de-a doua jumatate a anului in curs si anul viitor vor aduce pe piata circa 850.000 mp de spatii comerciale, Romania situandu-se in primele zece tari europene in ceea ce priveste livrarea de proiecte noi. Comparand cu stocul existent la sfarsitul lunii iulie a.c. - 584.000 mp -, ne dam cu usurinta seama de magnitudinea impactului pe care il vor avea aceste livrari, ele majorand stocul existent cu circa 145%. In ceea ce priveste numarul de proiecte noi ce vor aparea pe piata, Adrian Tibichi, Research Coordinator in cadrul Coldwell Banker Affiliates of Romania, ne-a declarat: "In acest interval, 2007-2008, estimam ca vor fi livrate aproximativ 30 de mall-uri si galerii comerciale la nivel national". De mentionat este faptul ca majorarea suprafetei totale de spatii comerciale prognozata in raportul citat se situeaza chiar peste estimarile initiale ale Cushman & Wakefield (ceea ce nu face decat sa ilustreze si mai bine avantul inregistrat de acest segment). Astfel, in urma cu 2 luni, analistii companiei prevedeau ca stocul de spatii comerciale se va majora, in intervalul S2 2007-2008, cu peste 750.000 mp, echivalentul a 133% din stocul actual.Lipsa developerilor de calitate este cel mai mare catalizator al dezvoltariiAceasta activitate intensa pe segmentul de retail poate fi explicata prin penuria proiectelor de calitate pe acest segment, piata romaneasca fiind formata din foarte putine proiecte deja finalizate. Din punctul de vedere al suprafetei comerciale raportate la mia de locuitori, tara noastra se situeaza momentan la "coada" Europei, pe locul 30 (din 34), cu o medie de 26,2 mp la mia de locuitori. Acest stoc este inca foarte mic, comparativ cu media de 146,1 mp in Cehia, 133 mp in Polonia sau de 110,5 mp in Ungaria. Luand in considerare media europeana de 186,3 mp, stocul romanesc de spatii comerciale ne apare ca inca si mai mic. Tocmai acest deficit major constituie insa cel mai puternic catalizator al dezvoltarii puternice prognozate de specialisti, acesta indicand un mare potential de crestere si explicand multitudinea de proiecte anuntate de developeri.
Dintre cele mai importante proiecte anuntate pentru sfarsitul anului 2007, studiul mentioneaza Felicia Shopping Centre, cu o suprafata de 26.500 mp, la Iasi, alaturi de European Retail Park din Targu Mures, un parc comercial cu o suprafata inchiriabila de aproximativ 50.000 mp, dintre care 12.245 mp reprezinta galerie comerciala. "La inceputului lui 2008", precizeaza analistii Cushman & Wakefield, "sunt anuntate mai multe proiecte in diverse orase, printre care cele mai importante sunt Suceava Shopping City (suprafata totala inchiriabila de 47.000 mp, dintre care 11.500 m˛ galerie comerciala), Iris Shopping Centre in Pitesti (13.000 mp galerie comerciala), European Retail Park Bacau (suprafata totala inchiriabila de 40.000 m˛, dintre care 11.700 m˛ galerie comerciala), European Retail Park Braila, care va inaugura o galerie comerciala de 14.600 mp".Exista potential atat in Bucuresti, cat si in provincieIn ceea ce priveste zonele ce ofera cel mai mare potential pentru dezvoltari romanesti de retail, s-ar parea ca intreaga tara este atractiva, lucru vizibil de altfel din orientarea tot mai accentuata a investitorilor catre provincie, fara a lasa insa descoperita Capitala. Astfel, Florian Gheorghe, reprezentant al Cushman & Wakefield, ne-a declarat: "Dezvoltatorii, in cea mai mare parte internationali, s-au indreptat in special catre orasele de peste 150.000 de locuitori, marea majoritate a acestor orase fiind deja acoperite de mai mult de 2 proiecte". La randul sau, Catalin Maruntelu, Cornerstone International, a precizat chiar ca, pe piata din provincie, proiectele comerciale ofera cele mai multe oportunitati pentru potentiale tranzactii de investitii, ca urmare a lipsei proprietatilor de calitate pe celelalte segmente de piata. Cat despre potentialul Capitalei, Tibichi a subliniat ca piata centrelor comerciale este in plina ascensiune, in timp ce Maruntelu mentionat: "Considerand raportul existent intre cererea si oferta de spatii comerciale, puterea de cumparare a locuitorilor din Bucuresti si localitatile limitrofe, comportamentul de cumparare a consumatorilor si mixul de chiriasi din actualele centre comerciale, piata locala are putere de absorbtie pentru noi proiecte comerciale".In 5 ani se vor arata primele semne ale maturizarii pieteiIn contextul acestei dezvoltari intense, atat la nivelul provinciei, cat si in Capitala, o intrebare fireasca ar fi cand se va atinge nivelul de maturizare a pietei nationale de retail. In acest sens, Catalin Maruntelu ne-a declarat: "Pe termen mediu (aproximativ 5 ani), daca se vor concretiza toate proiectele comerciale anuntate, in conditiile unei stagnari/involutii a bazei demografice si aprecieri nesemnificative a puterii de cumparare a gospodariilor/indivizilor, se vor arata primele semne ale saturarii pietei de retail". Pana atunci insa, este de parere analistul Cornerstone International, retailul ofera premise cat se poate de favorabile pentru dezvoltare, lucru ce se va vedea clar in urmatorii cativa ani. Un prim semn al deschiderii pietei ar fi reprezentat de noii jucatori ce-si vor face intrarea pe piata, Maruntelu remarcand ca "Piata spatiilor comerciale inca permite intrarea altor investitori/retaileri internationali, deoarece atat piata imobiliara specifica, cat si purtatorii cererii ofera conditiile adecvate extinderii acestora pe piata locala".In 2008, in Europa vor fi livrati 11,4 mil. mp de spatii comercialeDezvoltarea sustinuta a segmentului de retail pentru ani buni de acum incolo nu este insa o caracteristica exclusiva a tarii noastre, ea putandu-se regasi in intreaga regiune. Astfel, anul viitor vor fi livrate pe piata 11,4 milioane de metri patrati de spatii comerciale, excluzand extinderile, in contextul in care Europa dispune actualmente de 105 milioane de metri patrati inchiriabili, valoare aproape dubla fata de cea inregistrata in urma cu 10 ani, in 1997 - 58 de milioane de metri patrati. De mentionat este faptul ca anul viitor va aduce o crestere de peste 38% fata de totalul inregistrat in 2007 (8,3 milioane de metri patrati). "Va fi al treilea an la rand cand inregistram un record de crestere a dezvoltarilor de centre comerciale noi", se arata in raportul citat. Comentand dezvoltarea intensa a pietei europene, John Strachan, Global Head of Retail al Cushman & Wakefield, a subliniat: "Anul viitor se vor inaugura mai multi metri patrati de centre comerciale noi decat oricand altadata in istoria centrelor comerciale. Multe dintre tarile aflate in dezvoltare in Europa ocupa primele pozitii in topul european al centrelor comerciale anuntate".
"Totusi, nu trebuie sa uitam pietele mature ale Europei de Vest, unde de asemenea se inregistreaza o activitate intensa de dezvoltare de centre comerciale", a adaugat acesta.Rusia se situeaza pe primul loc pentru proiecte noi, cu 4,6 mil. mpDintre tarile europene analizate de Cushman & Wakefield, Rusia ocupa primul loc in privinta suprafetei totale de centre comerciale ce vor fi inaugurate in a doua jumatate a anului 2007 si in 2008, cu mai mult de 4,6 milioane de metri patrati. Despre dezvoltarea inregistrata de aceasta tara pe piata de retail, Tim Gosling (Head of Research al Cushman & Wakefield Stiles & Riabokobylko, biroul C&W din Rusia) a declarat: "Dezvoltarile in regiunile rusesti inregistreaza un avant anul acesta, cu developeri de calitate, precum BV Development si The Regions, care propun centre comerciale indraznete, in marile orase ale regiunilor".
Gosling a adaugat ca retailerii vor fi gata sa ocupe noile spatii, deoarece veniturile aflate in continua crestere vor conduce la boom-uri succesive in marile orase ale regiunilor, dupa avantul inregistrat de Moscova inca de acum cativa ani. Aceasta cerere masiva de spatii de retail nu inseamna insa ca developerii nu vor trebui sa vina "cu temele facute" pentru proiectele pe care intentioneaza sa le dezvolte, precizeaza Gosling.In Polonia vor fi livrati 1,5 milioane mp in 2007-2008In clasamentul intocmit de Cushman & Wakefield, Polonia figureaza ca o alta piata aflata in plina dezvoltare, ocupand locul al doilea. Suprafata anuntata spre livrare pentru a doua jumatate a anului 2007 si pentru 2008 este de 1,5 milioane de metri patrati. Printre noile centre comerciale se numara Galeria Malta (52.000 mp suprafata totala inchiriabila), centru comercial dezvoltat de spaniolii de la Neinver in Poznan, alaturi de Agora (cu 25.000 mp suprafata totala inchiriabila), dezvoltat de danezii de la Braaten+Pedersen in Bytom. Cu privire la dezvoltarea inregistrata de Polonia, Piotr Kaszyinski, C&W's Head of Retail in Polonia, a declarat: "Liderii in retail, atat internationali, cat si locali, si-au indreptat atentia catre cele 40 de orase poloneze cu peste 100. 000 locuitori. Cererea lor de spatiu inchiriabil de calitate creeaza, in replica, cerere de noi centre comerciale in aceste orase".