Conform fostului secretar de stat in Ministerul Finantelor, Sebastian Vladescu, Ford doreste sa inceapa activitatea la fabrica de automobile Craiova in primavara anului viitor, iar un termen rezonabil pentru compania americana in obtinerea avizului de la Comisia Europeana (CE) ar fi martie-aprilie.
"Ford a stabilit primavara anului viitor ca moment limita pentru inceperea activitatii la Craiova. Probabil martie-aprilie va fi un termen rezonabil in obtinerea avizului CE pentru a nu se retrage", a spus Vladescu, care este presedintele Comisiei de Privatizare.
In ceea ce priveste criticile Comisiei Europene, Vladescu a explicat ca celalalt competitor, General Motors, nu a contestat niciodata nici procedura, nici rezultatul final al privatizarii.
"Ei (General Motors - n.r.) ar fi fost primii care trebuia sa conteste licitatia, dar nu au avut nicio observatie. Inclusiv ambasadorul american a felicitat Romania pentru aceasta privatizare si transparenta procesului", a afirmat Vladescu pentru Mediafax.
Vladescu apreciaza ca situatia aparuta in relatia cu CE reprezinta mai mult o lipsa de comunicare din partea celor doua parti si mai putin o problema de ajutor de stat.
Comisia Europeana a solicitat Romaniei sa trimita in 30 de zile datele necesare evaluarii ajutorului de stat pentru Automobile Craiova si sa inceteze orice actiune de punere in aplicare a contractului de privatizare incheiat cu Ford sau privind legea speciala de reglementare a tranzactiei. CE a emis marti un ordin de suspendare a tranzactiei, conform normelor Uniunii Europene.
Oficialii europeni sustin ca, desi au transmis mai multe scrisori prin care s-a cerut imperativ autoritatilor romane sa elimine toate conditiile si sa notifice ex ante contractul de privatizare, statul a continuat procedura de licitatie si autoritatile au semnat contractul de vanzare a actiunilor cu producatorul auto american Ford.
Contractul de privatizare al Automobile Craiova cu grupul Ford in limba engleza a fost semnat pe 12 septembrie la Salonul International Auto de la Frankfurt, iar cel in limba romana a fost parafat doua zile mai tarziu, la Craiova. Finalizarea tranzactiei este prevazuta pentru 30 ianuarie 2008, potrivit contractului.Clauzele confidentiale pleaca la CEPe alta parte, AVAS a anuntat, ieri, ca Romania a transmis Comisiei Europene (CE) clauzele confidentiale ale contractelor de privatizare ale companiilor Automobile Craiova, Tractorul Brasov si Petrotub Roman, si a cerut autoritatilor europene sa prelungeasca perioada de remitere a datelor privind ajutorul de stat la Tractorul si Petrotub.
"Pentru toate cele trei societati, statul roman a transmis elementele de confidentialitate din deciziile de deschidere a investigatiilor care nu vor fi publicate in Jurnalul Oficial, incadrandu-se in termenul stabilit de 15 zile lucratoare de la primirea scrisorii", a comunicat AVAS.
Ford a preluat actiunile detinute de stat la Automobile Craiova - reprezentand 72,4% din capital - pentru 57 milioane de euro, producatorul american angajandu-se la investitii directe de 675 milioane euro pentru modernizarea fabricii si la suplimentarea numarului de angajati.
In document este prevazut, printre altele, ca Ford va plati la AVAS 28,5 milioane de euro daca va lichida Automobile Craiova in termen de patru ani, ca firma americana nu va putea cesiona actiunile preluate fara acordul AVAS, tot in urmatorii patru ani, si ca AVAS va prelua participatiile actionarilor minoritari la Automobile Craiova in termen de trei luni de la finalizarea privatizarii si le va vinde Ford.
Productia uzinei ar urma sa creasca, dupa patru ani, la 300.000 de autovehicule, iar numarul angajatiilor va creste de la 3.900 de persoane, in prezent, la 7.000 de salariati in 2011.