Vosganian: Am inaintat CE proiectul de modificare si explicatiile
CE: Fara implementarea legislatiei, deschidem a doua etapa a infringementuluiModificarea taxei de prima inmatriculare creeaza noi controverse. In timp ce Comisia Europeana (CE) su
Vosganian: Am inaintat CE proiectul de modificare si explicatiile
CE: Fara implementarea legislatiei, deschidem a doua etapa a infringementuluiModificarea taxei de prima inmatriculare creeaza noi controverse. In timp ce Comisia Europeana (CE) sustine ca a asteptat destul sa ne aliniem normelor europene si ca va lua masuri, ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian, precizeaza ca oficialii nu pot declansa cea de-a doua etapa a infringementului decat in baza unui contract cu ministerul.
Vosganian a declarat ieri ca discutiile cu CE nu s-au incheiat, taxa urmand sa fie modificata dupa ce partile vor ajunge la o intelegere. "Am inaintat CE proiectul de modificare insotit de explicatiile noastre si odata ce vom ajunge la o intelegere vom modifica aceasta taxa", a mentionat Vosganian. Ministrul ii contrazice astfel pe oficialii europeni, care la inceputul lunii s-au aratat profund nemultumiti de raspunsul autoritatilor romane, acuzand lentoarea cu care reactioneaza.
Purtatorul de cuvant al comisarului pentru taxe, Maria Assimakopoulou, a declarat, pentru NewsIn, ca CE va deschide, pana la sfarsitul anului, a doua etapa a procedurii impotriva Romaniei in cazul taxei de inmatriculare, daca autoritatile nu vor pune in practica legislatia aliniata la cea europeana. Potrivit acestuia, scopul CE in cadrul dialogului cu partea romana este sa ofere consiliere si nu sa-si dea acordul formal pe un proiect legislativ al guvernului.
"In timpul discutiilor cu autoritatile romane, Comisia considera ca a oferit suficiente elemente si sugestii astfel incat noul proiect legislativ sa fie in conformitate cu legislatia UE. Totusi, fara o implementare a legislatiei aliniate la cea a UE, Comisia va deschide a doua etapa a procedurii de infringement pana la sfarsitul acestui an", a declarat purtatorul de cuvant al comisarului pentru taxe, Maria Assimakopoulou.
Pe de alta parte, Finantele considera ca au oferit Comisiei toate informatiile cerute, iar potrivit unor surse, legislatia nu a fost inca modificata, intrucat forul european nu a transmis niciun raspuns Romaniei la scrisoarea trimisa in septembrie.
Aceasta scrisoare a continut doua studii ale pietei auto care, conform solicitarii CE, ar fi urmat sa reflecte daca gradul de uzura al masinilor luat in calcul de Finante pentru plata taxei corespunde cu cel evaluat de Comisia de Asigurari si de Uniunea Asiguratorilor.Daca nu ne conformam, ajungem la Curtea Europeana de JustitieTaxa de prima inmatriculare auto a devenit din luna martie obiectul unei proceduri de incalcare a tratatului declansate de Comisia Europeana. Oficialii ne-au atras atentia ca taxa de prima inmatriculare, asa cum este acum, este discriminatorie pentru masinile la mana a doua aduse din alte tari ale UE. Ei au dat exemplul Ungariei, care a fost obligata sa restituie taxa de prima inmatriculare cetatenilor care au platit-o.
Procedura de infrigement (incalcarea tratatului de aderare) prevede ca, in situatia in care guvernul roman nu modifica taxa auto conform cerintelor CE, forul european trece la etapa premergatoare actionarii la Curtea Europeana de Justitie.
Aceasta etapa consta in transmiterea unei scrisori de argumentatie, "reasoned opinion", care contine recomandari precise ale modului in care trebuie modificata taxa. Daca nici in urma scrisorii de argumentatie Romania nu se conformeaza rigorilor europene in materie, Comisia ar urma sa inainteze cazul Curtii Europene de Justitie.
Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru cele mai vechi de sase ani, fara euro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.
Valoarea taxei scade insa la circa jumatate fata de cea actuala pentru masinile Euro 4 cu vechime de 1-2 ani si mai mult pentru cele de 4-5 ani.Noua varianta de calculVestile bune au venit pe 12 iunie de la Varujan Vosganian, care a anuntat ca noua varianta de calcul a taxei va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2008 sau dupa sase luni de la publicarea acesteia in Monitorul Oficial. Noua grila de inmatriculare a masinilor la mana a doua are la baza principiul potrivit caruia cuantumul taxei scade pe masura ce varsta masinii creste. Potrivit proiectului, pentru automobilele noi se va plati aceeasi suma ca in prezent, in vreme ce pentru cele mai vechi de 15 ani, taxa va fi redusa cu pana la 75%.
Astfel, taxa ar putea fi redusa de la 284 de euro la 139 euro pentru masinile de 1-2 ani si de la 299 de euro la 111 euro pentru cele de 4-5 ani, dotate cu motoare euro patru sub 1.400 cmc. Pentru categoria pana la 1.600 cmc, nivelul scade de la 324 de euro la 159 de euro pentru masinile de 1-2 ani si de la 342 de euro la 127 de euro pentru cele de 4-5 ani. La masinile de 2.000 de cmc, propunerea vizeaza diminuarea de la 945 de euro la 461 de euro pentru vechimea de 1-2 ani si de la 998 de euro la 370 de euro pentru cele de 4-5 ani. Automobilele cu motoare mari, de peste 3.000 cmc, ar putea fi taxate cu 1.974 de euro fata de 4.501 euro in prezent daca au vechime de 1-2 ani si cu 1.583 euro fata de 4.276 de euro, pentru vechimea de 4-5 ani. Niveluri mai ridicate ale taxelor vor ramane la masinile non euro, desi in scadere fata de valorile actuale. Pentru masinile non euro cu motor pana la 1.400 cmc, de 15-16 ani, taxa s-ar putea reduce de la 4.007 euro la 2.464 euro. Pentru vechimea de 20-21 de ani, valoarea coboara de la 4.007 euro la 1.120 euro. La categoria 1.600 cmc, taxele propuse sunt de 2.816 euro pentru masinile de 15-16 ani si de 1.280 euro pentru 20-21 de ani, comparativ cu 4.579 euro actual. Pentru masinile non euro de 2.000 cmc, propunerile sunt de 3.608 euro euro la vechimea de 15-16 ani si de 1.640 euro pentru 20-21 de ani, in scadere de la 5.724 de euro. Peste 3.000 cmc, taxele ar putea scadea de la 8.598 euro, la 5.942 euro pentru masinile de 15-16 ani si la 2.701 euro pentru cele de 20-21 de ani. Pentru autoturismele cu motor Euro 5 nu se va plati taxa de prima inmatriculare.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.