Un dolar slabinseamna un baril scump
Contextul geopolitic din Turcia si Iran scumpeste petrolulPretul petrolului a crescut pana la 88 de dolari pe baril pe pietele americane in cursul zilei de joi. Insa, acest nivel este inca sub maximul istoric de 90 de dolari pe baril atins saptamana trecuta. Chiar si asa majoritatea analistilor se asteapta ca pretul petrolului sa depaseasca 100 de dolari pe baril pana la sfarsitul anului. Iar vocile mai pesimiste estimeaza ca pretul va continua sa creasca si in 2008, chiar pana la 150 de dolari pe baril. De principiu pretul produselor este determinat de cerere si oferta. Insa natura speculativa a tranzactiilor cu petrol introduce in calcul si alte variabile.
Fundamentele economice slabe din Statele Unite au depreciat dolarul puternic in ultimele luni. Acum doua saptamani cursul Euro-Dolar trecea de 1,43 - un maxim istoric. Joi perechea Euro-Dolar se afla la cotatia de 1,4281 la ora pranzului. Iar perspectivele ca dolarul sa se aprecieze sunt slabe tinand cont ca majoritatea analistilor se asteapta ca FED-ul sa scada dobanda de politica monetara pe 30 octombrie. In general, se observa o relatie indirecta intre dolar si baril. Explicatiile sunt diverse. Exportatorii de petrol isi vand produsul in dolari. Cu banii obtinuti ei cumpara produse de pe pietele internationale. Daca dolarul se depreciaza, puterea lor de cumparare scade si automat sunt nevoiti sa ridice pretul barilului. De asemenea, evolutia dolarului determina si comportamentul investitorilor, explica presedintele Lukoil Romania, Constantin Tampiza: "Multe fonduri investitionale speculeaza pe piata folosindu-se de acest produs atractiv cum este petrolul. Prin cumparari-vanzari se pot realiza efecte monetare folosind cursul de schimb". Speculatiile au loc in special in randul investitorilor care dispun de euro sau alte valute care se apreciaza fata de dolar, deoarece pot cumpara un baril mai ieftin.
Iminenta intrare a soldatilor turci in nordul Irak-ului a dus saptamana trecuta pretul petrolului in sus, in special dupa ce parlamentul turc a aprobat incursiunea militara in tara vecina. Nordul Irakului nu este o zona importanta de extractie , iar conducta petroliera care strabate acea zona este mai mult inchisa din 2003. Insa pietele se temeau de o escaladare a conflictului in Iran, Kuveit sau Arabia Saudita. Iar aceasta frica a dus pretul petrolului in sus. Insa dupa primele incursiuni, investitorii au realizat ca nu este vorba de un conflict de proportii si, drept dovada, pretul petrolului s-a dus in jos dupa ce a atins maximul de 90 de dolari. Ambitiile nucleare ale Iranului sunt un alt element care pot duce petrolul in sus. Iar americanii nu s-au sfiit sa declare ca optiunea unei interventii militare nu este exclusa, ceea ce pune gaz pe foc. Presedintele Iranului avertiza ca in cazul unei interventii militare in Iran pretul de 100 de dolari pe baril va fi un vis frumos. La acestea se mai adauga si violentele din Nigeria si se aduna trei factori geopolitici care ar putea duce pretul petrolului in sus.OPEC, cererea si ofertaCerearea si oferta dicteaza evolutia barilului. Pana acum, marii consumatori erau Statele Unite si Europa. Insa dezvoltarea peste asteptari a economiilor BRIC (Brazilia, Rusia , China, India) a dus mult in sus cererea pentru petrol, si implicit pretul barilului. "Ritmul de crestere economica de peste 10 % a presupus niste consumuri spectaculoase de resurse energetice", declara Tampiza. China este al doilea consumator de petrol in lume, dupa Statele Unite. Iar cererea de produse petroliere creste intr-un ritm de 15 la suta pe an. Potrivit Agentiei Internationale pentru Energie, cererea de petrol va creste in 2007 cu 2,2 miliarde de barili, cu peste 40 la suta mai mult. Aici intervine OPEC , care isi joaca rolul de robinet. De la 1 noiembrie, OPEC va pompa cu 500.000 de barili mai mult pe zi, in urma presiunilor din Statele Unite si Europa. Insa pentru a stabiliza piata, analistii estimau ca OPEC ar trebui sa creasca productia cu cel putin 1 milard de barili pe zi. Daca este adevarat, inseama ca OPEC tine petrolul sus. Multi manageri de companii petroliere considera ca pretul petrolului este tinut artificial la peste 80 de dolari barilul. "Pretul atractiv pentru companiile petroliere pentru a-si acoperi costurile de extractie este undeva la 65 de dolari", estimeaza Tampiza.Cine pierde si cine castiga?In randul companiilor petroliere, pretul ridicat ii favorizeaza pe cei care activeaza mai mult pe upstream si ii defavorizeaza pe cei concentrati pe downstream. Adica cine extrage, vinde mai departe la un pret ridicat. In schimb, cine ajunge sa vinda la consumatorul final isi pierde din profitabilitate, deoarece trebuie sa ridice pretul si, prin urmare, vinde mai putin. Insa situatia nu este chiar asa de neagra precum vor sa para proprietarii de benzinarii. Intr-adevar , daca pretul creste, populatia isi permite sa cumpere mai putina benzina. In acelasi timp, petrolul este un produs cu o elasticitate a cererii foarte scazuta. Adica cererea este foarte putin influentata de fluctuatia preturilor. Oricare ar fi pretul, oamenii au aceleasi nevoi de transport si probabil vor renunta la alte produse pentru a continua sa isi cumpere benzina necesara. In special in Romania, unde sistemul de transporturi in comun este la pamant. Asociatia Benzinarilor Particulari estimeaza ca pretul la pompa va ajunge la 4 lei pentru un baril cotat la 100 de dolari. Ei sunt contrazisi insa de marii jucatori, precum Lukoil, care estimeaza un litru de 3,7 lei raportat la un baril de 100 de dolari. De ce? Pentru ca relatia dintre baril si pretul benzinei nu este proportionala. Singura companie petroliera din Romania care nu va avea de suferit in urma cresterii pretului barilului va fi Petrom, care este si singura companie cu licenta de extractie. Va pierde insa productia la nivel national. Industria foloseste mult petrol. Daca pretul acestuia creste , exista doua posibilitati. O fabrica poate mentine nivelul de productie si atunci este nevoita sa creasca preturile. Sau poate mentine preturile produselor la acelasi nivel si atunci este fortata sa produca mai putin. Cel mai probabil se va alege o cale de mijloc. Şi atunci economia va produce mai putin si la preturi mai mari. La nivel macroeconomic toate acestea se resimt in inflatie, care va creste. In cel mai rau caz, se vor simti si in deficitul de cont curent daca productia la nivel national va scadea intr-atat de mult incat Romania va fi nevoita sa importe. Exista insa si o raza de lumina. Daca pretul barilului se va mentine la aceste nivele pe termen lung, industria auto din Romania va castiga. Motivul este simplu. Pe termen lung, soferii se vor indrepta spre masini cu un consum redus, cum ar fi Dacia sau Ford.