Mihai Rada, manager IT advisory KPMG, spune ca avansarea in cariera vine din doi in doi ani.

Mihai Rada spune ca are program de
lucru fix la compania de audit Cind a intrat sa lucreze ca junior in Departamentul information risk management din KPMG Romania, avea 23 de ani. Salariul de inceput in multinationala acum sase ani - 260 de dolari. Abia terminase Facultatea de Finante, Asigurari, Banci si Burse de valori, Bucuresti, ASE. Ambitios din fire, Rada spune ca Bucurestiul l-a atras mai mult decit Craiova, datorita competitiei. „In ASE, alocarea pe sectii se face in functie de medie, primii intra la banci si burse de valori, ceilalti la finante, asigurari. Mie imi placea domeniul bancar", povesteste Rada. Optiunea pentru domeniul bancar, mai spune el, i-a fost ghidata de catre parinti, mama invatatoare, tatal, profesor de matematica. Dovada faptului ca „investitia" in el - „meditatii la economie, iar la matematica, nu" - a dat roade sta si in faptul ca Mihai a intrat al patrulea la facultatea din Bucuresti. Tinarul are acum 29 de ani si face parte din Departamentul IT advisory, compus din 17 oameni. Structura in care lucreaza este formata dintr-un partener, trei manageri - doi tineri si un senior -, citiva „in charge" - (n.r. - coordonatori) si ceilalti membri ai echipei. „Practic, la orice moment, un manager poate sa lucreze cu maximum sase echipe", precizeaza Rada. Ca ritm de lucru, spune ca pe an ajunge cam la 100 de operatiuni de audit si zece clienti de care se ocupa personal. Ziua incepe la 8.30 si se termina la ora 17.30, cinci zile pe saptamina.

Cum a ajuns sa promoveze in companie? „Intri ca asistent (junior), dupa doi ani in principiu, daca ai performante exceptionale, promovezi la titlul de senior, daca nu, trei ani cel mult, urmind assistant manager, manager, senior manager, partner." In sase ani, Mihai Rada a acumulat un an ca senior, inca doi de assistant manager si inca unul de manager. Ce inseamna de fapt IT advisory? Inseamna o suita de servicii furnizate clientilor care au legatura cu IT-ul. In principiu, pornind de la IT - verificare, pina la partea de consiliere, implementarea unor standarde, controale, procese, servicii. Refuza sa spuna cit cistiga acum si sustine ca nici parintii lui nu stiu ce salariu are.

La KPMG exista o politica prin care toti angajatii trebuie sa participe la un training minim de 80 de ore pe an. Asta se traduce in doua saptamini fie de traininguri interne, legate de metodologiile de lucru de zi cu zi, fie din cele organizate la nivel regional, unde, pe linga partea de training tehnic, se pune accent si pe networking, relatia cu cei din alte birouri, si pe partea de dezvoltare de soft skills - cultivarea aptitudinilor de manager, de senior, de „in charge". O alta caracteristica a KPMG, potrivit lui Rada, este ca se lucreaza numai in echipa, de la doua persoane la 20, in functie de proiectul respectiv. „Asta nu inseamna ca esti sef. Noi, in KPMG, sintem colegi."

De cind a terminat el facultatea si pina acum, „familia" KPMG a ajuns la 550 de oameni. Initial erau 100 de oameni, inclusiv functiile de suport, iar „toata lumea se cunostea cu toata lumea". „La inceput (...) cunosteam pe toata lumea, chiar incepusem sa dezvoltam o relatie personala. Acum sintem deja la nivelul de 550 de oameni; e foarte greu sa ii cunosti pe toti, sa stii ce gindeste fiecare, sa te mulezi tu pe asteptarile lui, dar incercam", admite tinarul. Descusut mai departe, spune ca da, era alta comunicare, „veneai efectiv la birou si primul lucru pe care il faceai era sa saluti tot biroul. Ce mai faci? Cum te simti? Acum vii si saluti o parte mult mai mica, dar nu gasesti subiect comun de discutie cu fiecare".

Rada mai spune ca, la inceput, petrecea jumatate de an la sediul KPMG si jumatate la sediul clientului, care putea sa insemne Bucuresti, Timisoara, Brasov, „si atunci evident ca, daca esti plecat cu doi oameni la Chisinau, o saptamina, sa zicem, dezvolti mai mult decit o relatie profesionala, ajungi sa zici ca poti merge la o bere... la un film". De altfel, asta e si cheia succesului, e de parere tinarul, balansarea partii profesionale cu cea personala, „ca atingi alte niveluri si nu mai simti ca vii la serviciu ca lucratorul care vine cu tirnacopul". Rada spune ca nu e interesat de vreo relocare din simplul motiv ca practic in orice tara, in orice loc se urmeaza aceleasi reguli, aceeasi metodologie, aceleasi standarde de lucru.

Care ar fi cel mai stresant moment din viata unui auditor? „Cea mai dificila perioada este perioada in care ai un deadline. (...) A fost o situatie cind am avut trei clienti care aveau deadline vineri. Din diverse motive, nu au fost gata rapoartele pina vineri, iar eu eram plecat din tara pentru un training. Atunci, presiunea a fost foarte mare, luni dimineata, cind telefoanele au inceput sa sune, stii, aveai deadline cu clientul X, aveai deadline cu clientul Y. Atunci trebuie sa stii sa vorbesti cu partenerul, cu echipa, sa vezi daca nu se poate amina cu o zi, doua."

Mihai Rada spune ca nu stie de existenta penalizarilor in domeniul auditului, insa, atunci cind lucrezi in echipa si cineva nu si-a facut treaba, automat ca altcineva trebuie sa munceasca mai mult. „E mai mult o penalizare morala ca tu nu-ti faci treaba si atunci altcineva trebuie sa stea sa lucreze mai mult. Informal iti arata ca ai gresit si ca poate data viitoare ar trebui sa iti remediezi atitudinea."

Oportunitati de cariera la KPMG Romania, pe www.cotidianul.ro/select