Vineri, Cotidianul se va distribui impreuna cu un CD continind o selectie din lucrarile lui Antonin Dvorák, din Colectia SIMFONICA, si cu o brosura despre compozitor.

Urmatorul compozitor din Colectia SIMFONICA, pe care Cotidianul o aduce cititorilor in fiecare vineri, la doar 7,9 lei, este Antonin Dvorák, din a carui opera au fost selectate trei dintre cele mai populare lucrari: Simfonia nr. 9 in mi minor, „Din Lumea Noua" (op. 95), Uvertura „Carnavalul" (op. 92) si Scherzo Capriccioso (op. 66). Alaturi de CD, cititorii vor primi si o brosura despre biografia si opera marelui compozitor. Inregistrarile au fost realizate in ianuarie 1994, la Studiourile CTS din Londra, cu Royal Philharmonic Orchestra, sub bagheta dirijorului de origine estoniana Paavo Järvi.

Järvi e unul dintre cei mai apreciati dirijori ai generatiei sale (are 45 de ani) si provine dintr-o familie de muzicieni: este fiul dirijorului estonian Neeme Järvi, iar in copilarie asista la toate repetitiile de orchestra si de opera ale tatalui sau, in Estonia natala. Paavo Järvi a urmat cursurile conservatorului din Talin, pregatindu-se sa devina, la rindul sau, dirijor. Insa viata lui s-a schimbat dupa ce autoritatile ruse l-au demis din functie pe tatal sau, dupa ce dirijase „Credo"-ul lui Arvo Pärt in Estonia, fara sa aiba autorizatie, iar familia s-a vazut nevoita sa emigreze in Statele Unite, in ianuarie 1980. Cind a fugit din tara, Neeme Järvi nu avea decit 100 de dolari in buzunar, insa astazi, dupa 357 de inregistrari, se mindreste ca e unul dintre cei mai prosperi dirijori ai tuturor timpurilor.

Stabilit in America, tinarul Paavo Järvi l-a cunoscut pe Leonard Bernstein in timpul unui curs de vara la Los Angeles Philharmonic Institute. Dupa cum marturisea in editia din iulie a revistei „La scena musicale", intilnirea cu faimosul compozitor si dirijor american a fost absolut magica: „Filosofia lui Bernstein era ca trebuie sa te identifici cu partitura, sa plonjezi intr-un nivel emotional mult mai profund decit de obicei. De altfel, l-am vazut la un moment dat dirijind «Dupa-amiaza unui faun» cu un singur deget, era ceva magic".

Chiar daca este fiul unui dirijor celebru, Järvi n-a suferit niciodata de vreun complex si nici nu s-a simtit dator sa se desprinda de imaginea tatalui sau, ci si-a marturist de fiecare data respectul si admiratia pentru Neeme Järvi: „Vorbim aproape zilnic si vorbim mai ales despre muzica. In domeniul nostru de activitate uneori nu conteaza decit experienta, iar nimic nu se compara cu experienta pe care accepta sa ti-o impartaseasca un dirijor consacrat. In privinta asta, tata e o mina de aur: imi probez ideile in discutiile cu el si-mi pun toata increderea in opiniile lui". Influenta tatalui nu s-a manifestat doar asupra lui Paavo, ci si a fratilor sai, care sint tot muzicieni: Kristjan este si el dirijor, iar Maarika este flautista.

In 2001, Paavo Järvi obtinea primul sau post permanent, la conducerea Orchestrei Simfonice din Cincinnati, contract care a fost prelungit, recent, pina in 2012. In acesti ultimi sase ani, Järvi a facut din orchestra americana un ansamblu de muzicieni absolut electrizant, apreciat pentru deosebita sonoritate si recompensat cu un Premiu Grammy, in urma cu doi ani. In 2006, Järvi a devenit si dirijor principal al Orchestrei Simfonice din Frankfurt, iar in luna mai a acestui an a fost numit director muzical al Operei din Paris, unde ii va calca pe urme celebrului Christoph Eschenbach, incepind din septembrie 2010.

Pe linga posturile sale permanente din Statele Unite si Europa, Paavo Järvi este un dirijor foarte cautat la nivel international si concerteaza in mod regulat alaturi de orchestre celebre precum cele din Chicago si Los Angeles, New York Philharmonic, Boston Philharmonic, orchestra Philharmonia din Londra, Orchestra filarmonica Radio France, Bayerische Rundfunk, Amsterdam Concertgebouw, Dresden Statskapelle, Scala din Milano si NHK Symphony.

Insa succesul la pupitru nu l-a facut pe Järvi sa-si uite dragostea pentru opera, caci a dirijat asa ceva de cind si-a inceput cariera. „Opera este arta suprema a compromisului; un singur punct slab si ansamblul nu mai functioneaza", comenta dirijoul intr-un interviu din vara acestui an. De altfel, Järvi marturisea, in acelasi interviu, ca reducerile de preturi prilejuite de inchiderea magazinelor Tower Records l-au facut sa cheltuiasca, in ultima vizita la Chicago, peste 3.000 de dolari pe DVD-uri si CD-uri de opera. „In casa noastra, preferata e «Barbierul din Sevilia», pusa in scena la Scala din Milano, cu Abbado si Baltsa: e singura muzica ce o ajuta pe fiica mea de trei ani sa adoarma."