Maine, la ora 18.30, Muzeul National de Arta al Romaniei (MNAR) invita publicul la vernisajul expozitiei "Grigorescu, pictor al naturii". Potrivit institutiei din Calea Victoriei, avem parte de "una din cele mai mari expozitii retrospective ale artistului organizate in ultimele decenii". Suntem de acord, numai ca o mare retrospectiva este normal sa cuprinda lucrari din toate muzeele tarii, inclusiv din strainatate. Cu tot respectul datorat primului mare muzeu al tarii, firesc ar fi fost sa se mentioneze: "Cea mai mare retrospectiva pe tema peisajului, cu lucrari din patrimoniul Muzeului National de Arta al Romaniei". Cu atat mai mult cu cat se specifica: "In expunere sunt prezentate 230 de lucrari de pictura si grafica avand ca tema peisajul, domeniu in care artistul roman a excelat si care reprezinta o componenta semnificativa a operei sale". Trecand peste aceste detalii, muzeul comemoreaza, prin expunerea de la Palat, un veac de la moartea pictorului, manifestare ce ofera publicului "o selectie substantiala bazata exclusiv pe opere din colectiile MNAR, care detine cel mai bogat fond patrimonial Grigorescu". Asadar, muzeul si-a propus sa infatiseze vocatia de peisagist a lui Grigorescu, expozitia dezvaluind evolutia artistica a marelui pictor, prin includerea unor lucrari ce acopera toate perioadele sale de creatie. Nu este mai putin adevarat ca, desi Grigorescu a beneficiat de recunoasterea posteritatii, fapt confirmat cu prilejul expozitiilor organizate de-a lungul deceniilor, "opera lui este un subiect departe de a fi epuizat".
Astfel, se mai arata in comunicatul MNAR, publicul are ocazia sa redescopere atat lucrari celebre precum "Toamna la Fontainebleau", "Andreescu la Barbizon" (foto), "Ţaranca franceza in vie", "Rosiorul", "Studiu pentru atacul de la Smardan", "Fete lucrand la poarta", cat si unele mai putin cunoscute, cum ar fi lucrarea "Printul Carol trecand in revista prizonierii turci", realizata intr-o cromatica monocroma, sugerand fotografia. Manifestarea de la Palat se inscrie, potrivit organizatorilor, in seria evenimentelor al caror demers urmareste sa dezvaluie noi aspecte ale activitatii artistului si conexiuni inedite cu arta europeana, stiut fiind ca Nicolae Grigorescu, dupa debutul sau ca pictor de biserici, a reusit intr-un timp extrem de scurt "un salt extraordinar in directia sincronizarii cu arta occidentala". In ambianta Şcolii de la Barbizon, unde a lucrat alaturi de mari pictori ai epocii precum Millet, Corot sau Courbet, Grigorescu si-a gasit mediul prielnic dezvoltarii sale, imbinand intr-un stil original realismul Şcolii de la Barbizon cu impresionismul si, intr-o ultima faza, cu elemente simboliste. Anul trecut, MNAR a participat cu 34 de lucrari la expozitia din Franta "Nicolae Grigorescu (1838-1907) - Itineraire d'un peintre roumain de l'École de Barbizon a l'impressionnisme", gazduita de Musee des Beaux-Arts din Agen si de Musee departemental de l'Ecole de Barbizon. Cu ocazia expozitiei "Grigorescu, pictor al naturii", Muzeul National de Arta a tiparit un album bilingv, roman-francez, ce contine reproduceri ale tuturor lucrarilor prezentate. Suntem convinsi ca - asa cum ne-a obisnuit MNAR - respectivul album intruneste calitati grafice deosebite. Expozitia va fi deschisa pana la 30 martie 2008.