Guvernul a fost in stare sa aloce pentru infrastructura doar 140 de milioane de euro din cele 2,2 miliarde cit a luat pe banca. Explicatia: proiecte sint, dar n-are cine sa le implementeze.

Cea mai mare parte din banii incasati de stat pe BCR stau necheltuiti, doar o mica parte fiind alocati constructiei autostrazii Bucuresti-Brasov, modernizarii aeroportului din Iasi si reconstructiei Stadionului National "Lia Manoliu".

Mai precis, in afara de 88 de milioane de euro virati la Fondul Proprietatea, din banii luati pe BCR s-au cheltuit circa 140 de milioane de euro (la un curs de 3,53 lei/euro) pe proiecte de infrastructura, din 2,2 miliarde de euro cit a incasat statul din cea mai mare tranzactie de privatizare care a avut loc in Romania.

Intrebat de ce s-a cheltuit atit de putin, Sebastian Vladescu, pina ieri secretar de stat in Ministerul Finantelor si omul care a semnat vinzarea BCR catre Erste, ne-a declarat ca acesta ar fi ritmul in care se cheltuiesc banii in Romania.

„Asa se cheltuieste in Romania. Se incaseaza mult (prin taxe - n.red.) si se cheltuieste putin. Proiectele de infrastructura nu lipsesc, dar nu le implementeaza nimeni", ne-a declarat Sebastian Vladescu.

Potrivit datelor existente la Ministerul Finantelor, pare ca Guvernul si-a respectat, in parte, promisiunea de a cheltui banii incasati pe BCR pe proiecte vizibile, adica infrastructura. „Banii obtinuti din privatizarea BCR nu vor fi cheltuiti pentru consum, ci pentru ameliorarea infrastructurii. Va fi un sistem transparent de gestionare a fondurilor, diferit de cel aplicat in cazul privatizarii Petrom si a Romtelecom in care nu stiu daca cineva poate spune ce s-a intimplat cu banii", spunea anul trecut premierul Calin Popescu Tariceanu.

In anul 2006, conform comunicarii AVAS, in contul de valuta al Ministerului Finantelor Publice s-au incasat 2,2 miliarde de euro, din vinzarea pachetului de actiuni BCR (reprezentind 36,8825% din capitalul social al bancii) catre Erste Bank. Potrivit prevederilor legale, sumele incasate din oricare privatizare se fac venituri la Fondul national de dezvoltare. Inainte de venirea banilor pe BCR, Fondul dispunea de circa un miliard de euro, deci banii rezultati strict din privatizarea BCR isi cam pierd urma. Ministerul Finantelor spune ca, la inceputul acestei luni, soldul disponibilitatilor Fondului national de dezvoltare era de 3,525 miliarde de lei, 2,184 miliarde de euro si 24 de milioane de dolari.

Primii bani cheltuiti de Ministerul Economiei si Finantelor din privatizarea BCR au fost 88,4 milioane de euro reprezentind circa 4% din varsamintele din privatizarea BCR, care au intrat in Fondul Proprietatea.

Pentru cheltuirea sumelor ramase in Fondul de dezvoltare, legea obliga autoritatea centrala sa repartizeze banii pe ordonatori principali de credite si pe proiecte, pe baza de hotariri de guvern. Pentru anul curent au fost aprobate sapte hotariri de guvern in baza carora s-au alocat circa 140 de milioane de euro din Fondul national de dezvoltare.

Pe scurt, cheltuielile au fost alocate pentru autostrada Bucuresti-Brasov (125 milioane de lei), Centura de Nord a Bucurestiului DN1 (123 de milioane de lei), Centura Ploiesti Vest, varianta de ocolire a orasului Iasi, varianta de ocolire a Sucevei, modernizarea Centurii orasului Oradea si consolidarea DN 13c. 79 de milioane de lei au fost dati pentru restaurarea Stadionului National „Lia Manoliu" si zece milioane de lei pentru modernizarea aeroportului din Iasi.