Banii sunt alocati dupa noul plan de regionalizare
S-a cerut interventia presedinteluiMinisterul condus de Laszlo Borbely si-a depasit atributiile. Adresa nr. 4657 din 16 octombrie a Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor referitoare la modalitatea de alocare a sumelor din fondurile europene in vederea pregatirii documentatiei tehnice pentru proiectele finantabile prin Programul Operational Regional atesta ca banii sunt impartiti dupa criteriile regasite in Programul "Conceptia Uniunii Democrate Maghiare din Romania privind reorganizarea regiunilor de dezvoltare". Numai astfel se explica de ce Regiunea Centru, regiunea din care fac parte judetele Harghita, Covasna, Mures, Alba, Brasov si Sibiu, primeste cei mai multi bani. Cum afirmam si ieri, desi in august, in cadrul Comitetului de Monitorizare al Programului Operational Regional, se stabilise ca aceasta regiune primeste aproximativ 10 procente din totalul fondurilor europene, iata ca pe 16 octombrie aceeasi regiune capata 30,52 la suta din sumele alocate proiectelor, nici mai mult nici mai putin decat 70.699.875 de euro. Totodata, i-au fost aprobate si cele mai multe proiecte, 37 la numar. Celelalte regiuni au trebuit sa se multumeasca cu firimiturile lasate la masa UDMR. Acest lucru a provocat reactii in lant, presedintelui Romaniei, Traian Basescu, fiindu-i cerut sprijinul.
Noua alocare a fondurilor europene este departe de a respecta alocarea indicativa pe Regiuni de Dezvoltare a sumelor in cadrul Programului Operational Regional, alocare aprobata de Guvernul Romaniei si acceptata la nivelul Uniunii Europene. De altfel, presedintele a fost informat ca, prin discrepantele create, selectia proiectelor realizata de ministerul condus de Laszlo Borbely submineaza obiectivele politicii de coeziune economica si sociala a Uniunii Europene, incalcand principiile finantarii din fonduri structurale comunitare. Proiectul UDMR de reimpartire a Romaniei in 16 regiuni de dezvoltare fata de 8 in prezent, precum si modul de alocare a banilor europeni in favoarea judetelor Harghita, Covasna, Mures, Alba, Brasov si Sibiu incalca flagrant prevederile Capitolului 21 de Politica Regionala convenit cu Uniunea Europeana. "Romania respecta prevederile Regulamentului CE nr. 1059/2003 privind stabilirea unei clasificari statistice comune a unitatilor teritorial-statistice pentru regiunile NUTS II si NUTS III. Regiunile statistice ale Romaniei. Romania intentioneaza sa mentina actuala clasificare provizorie NUTS in perioada de programare 2007 - 2013. Pentru a asigura stabilitatea clasificarii provizorii NUTS, Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regionala oficializeaza compozitia regiunilor NUTS II, prin precizarea judetelor care compun regiunile respective (anexa 1). Regiunile de dezvoltare nu sunt unitati administrativ-teritoriale si nu au personalitate juridica. Ele reprezinta cadrul pentru elaborarea, implementarea si evaluarea atat a politicii de dezvoltare regionala, cat si a programelor de coeziune economica si sociala. Regiunile de dezvoltare reprezinta, de asemenea, cadrul pentru colectarea datelor statistice specifice in conformitate cu regulamentele europene elaborate de EUROSTAT pentru nivelul teritorial statistic NUTS II"- se arata in documentul de Politica Regionala semnat si asumat de partea romana.Se cer regiuni teritorial-administrativePentru UDMR, angajamentele asumate de Romania nu au nicio valoare, aceasta deoarece regulile convenite impiedica planurile Uniunii privind obtinerea autonomiei teritoriale. Iata si argumentele. Romania garanteaza ca cele 8 Regiuni de Dezvoltare nu sunt unitati administrative si nu au personalitate juridica. In varianta propusa de UDMR si care pare sa fie si aplicata in alocarea fondurilor europene, la pagina 37 se prezinta cat se poate de clar: "Luand in considerare o posibila reforma teritorial-administrativa, noile regiuni de dezvoltare pot fi transformate in unitati teritorial-administrative". Un pas pana la autonomie teritoriala. "Regiunile de dezvoltare economice ale Romaniei nu au fost create in baza unei strategii de dezvoltare rationale si nu au fost luate in considerare caracteristicile istorice, geografice si economice comune ale regiunilor traditionale. Din acest motiv, UDMR militeaza pentru formarea unor unitati administrative, ca regiuni bazate pe traditii comune, caracteristici etnice si culturale comune, respectiv interese economice comune. Este necesara reorganizarea actualelor regiuni de dezvoltare care sunt divizate in mod eronat, deoarece acestea nu sunt capabile de atragerea fondurilor europene si de sustinerea unei dezvoltari durabile. Este important ca noile regiuni in devenire sa preia atributiile si resursele necesare de la administratia centrala, respectiv sa infiinteze un sistem institutional simplu si rapid, accesibil, transparent, apt pentru implementarea programelor de dezvoltare si de utilizare a resurselor. Propunem ca programele europene, nationale si regionale sa fie complementare si sa se sprijine reciproc, pentru ca efectul cumulat sa depaseasca succesul obiectivelor partiale. Acordam o importanta deosebita (co)finantarii proiectelor strategice de dezvoltare a localitatilor, a microregiunilor si a regiunilor. Dorim sa asiguram sprijin politic si profesional pentru elaborarea proiectelor de dezvoltare microregionala si pentru sporirea eficientei institutiilor. Propunem elaborarea mecanismelor de finantare pentru intocmirea de proiecte"- isi justifica UDMR demersul de reimpartire a Romaniei. Pana si recenta alocare a fondurilor europene s-a facut dupa algoritmul UDMR. O singura lecturare a proiectului UDMR este suficienta pentru a demonstra acest lucru. Sigur, nu intamplator se doreste reconfigurarea Regiunii Centru prin scoaterea din componenta a judetelor Brasov si Sibiu. S-ar forma o regiune extrem de interesanta. Desigur, pentru UDMR.