Sumele alocate educatiei vor fi redistribuite in functie de performanta, dupa ce, anul trecut, cresterea fondurilor n-a putut impiedica elevii si profesorii sa paraseasca sistemul.

Unitatile de invatamint neperformante se vor desfiinta in timp, intrucit elevii vor pleca spre cele performante, sustine ministrul Educatiei, Cristian Adomnitei. Finantarea va fi facuta pe elev si in functie de numarul acestora, iar parintii vor cauta scolile performante. Astfel, unitatile de invatamint unde se face carte s-ar putea extinde, preluind scolile care nu ofera invatamint de calitate. Profesorii din scoala fara rezultate deosebite ar putea fi pastrati sau eliberati din functie in cazul preluarii unitatii, a precizat Adomnitei. „Schimbam sistemul centrat pe profesor pe cel pe elev. Daca elevii pleaca dintr-o scoala, aceasta se poate desfiinta", a precizat ministrul, care a explicat ca finantarea pe elev va face ca scoala care ofera pregatire de calitate sa fie mai solicitata.

Prin noul proiect privind invatamintul preuniversitar, directori pot fi nu numai profesori, dar si manageri, cadre didactice universitare sau chiar ingineri, cu conditia sa aiba un set de cunostinte de management educational. Demnitarul a adaugat ca fiecare scoala poate sa-si aleaga directorii si profesorii. Intr-o scoala care „nu produce calitate", profesorii il vor face responsabil de lipsa performantelor pe director, iar acesta pe profesori. „Scoala se va debarasa de profesorii problema, cu accese de violenta sau care nu produc calitate, dar si de elevii cu comportamente neavenite", a spus ministrul.

Declaratiile lui Adomnitei vin in contextul in care o mare parte a fondurilor alocate anul acesta educatiei nu au fost cheltuite din cauza ca lucrarile de reparatii nu au fost contractate la timp. Potrivit raportului Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului privind starea invatamintului, Romania se apropie de media UE in privinta ponderii educatiei in cheltuielile publice. Totusi, in cifre absolute, sumele alocate acestui sector sint printre cele mai mici din Europa. Romania avea in 2006 un buget destinat educatiei de aproape cinci ori mai redus decit Olanda, arata raportul. Ponderea cheltuielilor de personal in totalul cheltuielilor pentru educatie s-a mentinut, in 2006, la un nivel relativ constant in comparatie cu anii precedenti, de 73,75%.

In anul 2006, pentru prima data, a fost respectat procentul minim din PIB ce trebuie alocat educatiei. Conform datelor oficiale, in urma celor patru rectificari succesive, bugetul invatamintului a atins 5,07% din PIB, in crestere cu peste un punct procentual in comparatie cu anul anterior. Aceasta crestere, corelata cu cresterea economica, a adus un miliard de euro in plus la bugetul educatiei, care a ajuns sa depaseasca 5 miliarde de euro. Cu toate acestea, profesorii au continuat sa paraseasca sistemul. Ponderea cadrelor didactice in totalul personalului din sistemul de educatie a scazut la toate nivelurile de invatamint cu aproximativ 1,3 la suta, potrivit raportului.

Raportul din 2007 privind starea invatamintului din Romania, pe www.cotidianul.ro/select