Francezii nu au depus oferta finala pina la data-limita, desi statul le-a dat un ragaz de 180 de zile. Procesul de privatizare a producatorului de elicoptere si avioane usoare IAR Ghimbav cu firma franceza Eurocopter a fost stopat, iar privatizarea va fi reluata, potrivit unui comunicat al Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS). Institutia a procedat astfel pentru ca, pina la termenul-limita impus de legislatia romana, Eurocopter nu a depus oferta finala.

„Termenul de valabilitate a ofertei AVAS pentru privatizarea societatii brasovene este 21 octombrie 2007, aceasta fiind ultima prelungire a ofertei permisa de legislatia in vigoare. Pina la 21 octombrie, ofertantul Eurocopter SAS Franta nu a depus oferta finala imbunatatita si irevocabila la sediul AVAS. Prin urmare, procesul de privatizare a IAR Ghimbav se va relua", informeaza institutia. AVAS a prelungit de sase ori valabilitatea ofertei, tot asteptind oferta firmei franceze. Potrivit legii insa, aceste aminari succesive nu se pot intinde pe mai mult de 180 de zile, iar termenul a fost depasit ieri. Privatizarea va fi reluata dupa ce se va face o noua evaluare a societatii.

Strict teoretic, refuzul francezilor de a depune o oferta pentru societatea brasoveana deschide posibilitatea vinzarii catre alte firme, daca cineva se va dovedi interesat. Amintim ca, in 2001, Eurocopter s-a asociat cu IAR intr-o societate mixta, denumita Eurocopter Romania (francezii detin 51%), in care uzina brasoveana a venit cu terenul, cu halele si cu forta de munca, iar francezii cu licentele de productie a elicopterelor. Asocierea a venit insa cu o conditie: in cazul in care autoritatile romane ar dori vreodata sa vinda IAR, nu pot vinde nici unui concurent european al Eurocopter inainte de a-i face acesteia din urma o oferta. Cu alte cuvinte, acum, daca Eurocopter a refuzat sa cumpere IAR, autoritatile se pot considera exonerate de obligatia din 2001. Oficialii AVAS n-au putut fi insa contactati ieri pentru a lamuri situatia.

IAR Ghimbav a fost infiintata in 1925 si a avut anul trecut un profit de 7,3 milioane de lei, de aproape trei ori mai mare decit anul precedent, la o cifra de afaceri de 240 de milioane de lei.

Probleme pentru patronul Tractorul Doua vehicule de investitii controlate de Cheyne Capital, fondul britanic care a preluat Tractorul Brasov, au intrat in incetare de plati, iar agentia de evaluare financiara Standard&Poor’s (S&P) a revizuit ratingul acestora la „D", treapta cea mai de jos a calificativelor. Este vorba despre fondurile Cheyne Finance PLC si Cheyne Finance LLC, care nu mai pot rambursa datorii cumulate de aproape 7,3 miliarde de dolari. Firma Flavus Investitii, care a cistigat licitatia pentru activele Tractorul Brasov, pentru 91,6 milioane de euro, este controlata de Cheyne Capital.