Suprafata spatiilor comerciale romanesti va creste de 5 ori fata de nivelul actual pana in 2011, ajungand la aproximativ 3,57 milioane de metri patrati. Aceasta crestere masiva face din tara noastra o destinatie extrem de atractiva pentru marile branduri din lumea modei, se arata intr-un studiu al companiei de cercetare Research and Markets, citat de Mediafax. Potrivit acestui raport, in ultimii trei ani, numarul retelelor comerciale de dimensiuni relativ mici, de circa 10.000 de metri patrati, a crescut cu 32 de unitati. Cresterea s-a desfasurat pe fondul mutarii magazinelor mici in mall-uri sau galerii comerciale, in timp ce retelele mai mari au luat locul centrelor comerciale traditionale, de 120-1.000 de metri patrati.Romanii cheltuiesc pe imbracaminte de 10 ori mai putin decat italieniiAceasta constanta dezvoltare a segmentului de centre comerciale va angrena dezvoltarea unei piete concurentiale, facand ca tot mai multe nume celebre sa se regaseasca in vitrinele magazinelor romanesti. La ora actuala, britanicii, austriecii si italienii cheltuiesc cel mai mult pe imbracaminte, la nivelul Uniunii Europene, romanii avand un "buget" de zece ori mai mic in acest scop. In perioada 2003-2007, piata imbracamintii a reprezentat 12,5% din retailul cu produse nealimentare si a inregistrat un ritm cumulat de crestere de 17%. Anul trecut, vanzarile de imbracaminte pentru femei a avut o pondere de 60% din totalul pietei de profil, in timp ce segmentul produselor low-cost a continuat sa predomine, cu o cota de piata de 35%, in ciuda usoarei tendinte descendente din ultimii doi ani.In 6 ani, moda feminina va creste cu 13%, iar cea masculina cu 11%Astfel, se arata in studiul citat, in urmatorii sase ani, piata imbracamintii din Romania va creste in medie cu 12% - cea mai rapida evolutie, de 13%, va fi inregistrata de moda feminina, in timp ce moda masculina va avansa cu 11%. Aceasta crestere este binevenita dupa ce productia de imbracaminte din Romania a inregistrat, in ultimii trei ani, un trend descendent, ajungand anul trecut la nivelul de 3,3% din totalul productiei industriei prelucratoare.
In contextul in care branduri precum Peek&Cloppenburg, Baltika, Next, Stradivarius, Bershka, Oysho, Oviesse, Hervis si New Yorker si-au anuntat deja intrarea pe piata din Romania, venirea lor ar putea fi in detrimentul unor branduri autohtone sau al produselor fara marca, sunt de parere specialistii Research and Markets.Vanzarile globale de produse de lux vor ajunge la 450 miliarde dolari in 2012La nivel mondial, arata studiul Research and Markets, vanzarile de retail de produse de lux vor ajunge, pana in 2012, la 450 miliarde dolari, cu o rata estimata de crestere de 70%, mai mult decat dublu in comparatie cu ultimii 5 ani.
"Pietele emergente (printre care si Romania, n.r.) vor constitui un factor esential in acest accelerat ritm de crestere", se arata in raportul citat. Tot pana in 2012, regiunea Asia-Pacific va lua locul SUA ca a doua cea mai mare piata la nivel global, dupa Europa. Incluzand Japonia, cea dintai va reprezenta 36,2% din piata mondiala, cu putin in urma cotei europene, de 36,4%. In ceea ce priveste cele mai cautate produse de lux, se arata in studiu, ceasurile si bijuteriile vor deveni cele mai cautate, dupa posetele de marca. De altfel, segmentul ceasurilor si bijuteriilor va fi al doilea ca marime in 2012 (dupa imbracaminte), detronand segmentul parfumurilor si cosmeticelor. Imbracamintea va fi insa cea mai importanta piata la capitolul produse de lux, cu o cota de 41%.