Un aviz negativ in investigarea vinzarii Automobile Craiova catre Ford, cu stergerea datoriilor companiei, ar pune in ilegalitate contractul de privatizare.

Daca Departamentul de Concurenta al Comisiei Europene da o decizie negativa in cazul de ajutor de stat suspect in privatizarea Daewoo Craiova, contractul semnat de Guvern cu Ford intra in ilegalitate, a declarat ieri Gheorghe Oprescu, presedintele Consiliului Concurentei, intr-o conferinta sustinuta alaturi de comisarul european Leonard Orban.

"Daca oficialii Comisiei dau o decizie negativa, contractul dintre statul roman si Ford nu se mai face", a spus Oprescu.

"Legislatia comunitara nu interzice acordarea de ajutoare de stat. Pe de alta parte, orice fel de ajutor de stat poate fi acordat de autoritatile romane doar dupa notificarea si autorizarea in

prealabil de catre Comisia Europeana, chestiune care nu s-a intimplat in cazul Automobile Craiova. Comisia nu va face nici o concesie. Daca procedurile folosite in privatizare nu sint conforme cu acquis-ul comunitar, vor fi sanctionate fara rezerve de Comisie", a subliniat, la rindul lui, Orban.

Comisarul Leonard Orban a cerut Comisiei Europene sa aplice cu rapiditate procedurile privind investigatia initiata in legatura cu posibilele ajutoare de stat acordate Automobile Craiova la privatizarea uzinei, indiferent de rezultatul acesteia.

In general, investigatiile si procedurile de acest gen dureaza pina la 18 luni, dar Orban a cerut finalizarea lor intr-un interval de 5-8 luni. El a mai declarat ca a pus in vedere celorlalti comisari ca societatea este foarte importanta pentru toata regiunea sud-vestica a Romaniei, nu numai pentru orasul Craiova.

Premierul Calin Popescu Tariceanu a declarat, tot ieri, ca va pleca personal la Bruxelles, daca va fi cazul, pentru a pleda in favoarea privatizarii Automobile Craiova, aratind ca acest contract de privatizare a fost incheiat cu respectarea regulilor privind ajutorul de stat.

Comisia Europeana a lansat, in urma cu o saptamina, o investigatie privind posibilele ajutoare de stat in cadrul tranzactiei si a cerut Romaniei sa suspende orice subventii ilegale pina la finalizarea investigatiei.

Potrivit CE, tranzactia va fi aprobata printr-o lege speciala, iar operatiunea va fi insotita de stergerea datoriilor producatorului auto, precum si de o garantie privind plata datoriilor catre foste subsidiare ale grupului Daewoo.

Oferta de stergere a datoriilor companiei nu a fost facuta si altor posibili cumparatori ai Automobile Craiova, potrivit autoritatilor europene.

Daca Ford Motor va beneficia de anularea datoriilor catre stat, in conditiile in care alti posibili cumparatori nu au fost anuntati de o astfel de facilitate, acest fapt poate fi considerat un ajutor din partea autoritatilor.

Ford a preluat actiunile detinute de stat la Automobile Craiova, reprezentind 72,4% din capital, pentru 57 de milioane de euro, producatorul american angajindu-se la investitii directe de 675 de milioane euro pentru modernizarea fabricii si la suplimentarea numarului de angajati.