Calificarea nationalei la turneul final al Campionatului European de fotbal este o afacere care alimenteaza cu bani agentiile de turism, industria publicitara, mass-media, impresarii, dar si FRF.

Generatia lui Mutu si-a facut datoriasi fata de economia Romaniei Inainte de a iesi in strada pentru revolutia din decembrie 1989, romanii marsaluisera cu o luna inainte, chiar in preajma celui de-al XIV-lea Congres, pentru calificarea, dupa o pauza de 20 de ani, la Campionatul Mondial de fotbal, organizat un an mai tirziu de Italia. Nationala avea sa ramina in high life-ul fotbalului mondial un deceniu, timp suficient pentru ca personaje cvasianonime pina atunci, precum Mircea Sandu, Mitica Dragomir si altii, sa prospere. A urmat insa o lunga perioada de recesiune, cu trei turnee finale in care noi am stat in fata televizorului, iar altii au numarat banii, careia nationala lui Piturca i-a pus capat miercuri seara, dupa victoria cu 2-0 din Luxemburg si egalul Bulgariei de la Tirana. Cornul abundentei se va deserta din nou la Casa Fotbalului, FRF asteptind doar de la UEFA circa cinci milioane de euro, adica bugetul pe un an al institutiei gerate de Mircea Sandu. Performanta va atrage insa venituri conexe de la sponsori, fotbalul fiind un fenomen cu multa priza la public, dar si bonusuri din partidele amicale. Contabilii lui Mircea Sandu au fost nevoiti sa gajeze cu Casa Fotbalului si complexul sportiv de la Mogosoaia pentru un credit de 1,2 milioane de euro necesar achitarii facturilor curente. Maruntis, daca tinem cont de faptul ca FRF ar fi incasat cel putin zece milioane de euro numai daca ar fi ajuns la doua dintre cele trei turnee finale ratate, specialistii estimind ca, la nivel global, tara noastra a pierdut circa 100 de milioane de euro numai prin absenta de la CM din Germania. Profitul pentru CM 1998 si CE 2000 a fost, conform lui Mircea Sandu, de circa noua milioane de dolari. Pentru comparatie, FIFA a acordat participantelor la CM 2006 prime totale de 190 de milioane de euro: 15,51 milioane de euro pentru cistigatoare, cite 3,79 milioane pentru cele 16 eliminate din grupe, 5,38 pentru cele noua plecate in optimi, 7,28 pentru cele patru sfertfinaliste, locurile 3 si patru, cite 13,61 milioane, iar finalista - 14,24 milioane.

La Euro 2000, gazduit de Belgia si Olanda, profitul a fost de 20 de milioane de euro, iar la CE 2004, de cel putin 30 de milioane, dupa ce organizatorii au impartit cheltuielile si primele. Euro 2008 va avea o factura de circa un miliard de euro, dat fiind ca investitiile nu sint majore in infrastructura, cum a fost de exemplu la CM 2002, care a costat organizatorii circa opt miliarde de euro. Se estimeaza ca profiturile CE 2008 vor fi cu 6-7% mai mari decit cheltuielile, deci si felia asociatiilor nationale va fi pe masura. In plus, se estimeaza venituri indirecte din turism de 300 de milioane de euro. (Viorel Dobran)

Cresteri cu 30% la casele de pariuri Agentiile de pariuri din Romania reprezinta unul dintre marii cistigatori ai calificarii nationalei de fotbal la turneul final al Euro 2008. Conform lui Daniel Smeada, directorul Romanian Bookmakers, cresterile financiare vor fi in medie cu 30%, plusul sau minusul depinzind in mare masura de faza in care se va opri nationala lui Piturca. „Spre deosebire de alte tari, la noi exista asa-numitii pariori de eveniment. Cifrele demonstreaza ca nationala este vedeta numarul 1 la pariuri, indiferent daca se concureaza cu alte evenimente sportive de anvergura in acea saptamina, gen Liga Campionilor sau un Grand Slam la tenis cu romani implicati. Pe locul 2 se afla Steaua, dar surprinzator de multa lume mizeaza pe meciurile Barcelonei", ne-a declarat Smeada. De altfel, goana dupa banii fanilor nationalei a inceput deja, o casa de pariuri punind pret pe viitorul selectionerului. Piturca are o cota de putin peste 1 ca va sta pe banca Romaniei si la Euro 2008 si una de peste 5 ca va alege un contract mai avantajos financiar, dat fiind ca deja are oferte din Franta si chiar de la alte reprezentative, cum ar fi Elvetia. (V.D.)

Federatia isi poate renegocia la sfirsitul anului contractele cu actualii sponsori sau poate aduce altii extrem de puternici.

Transmiterea meciurilor nationalei va costa o avere Calificarea la Euro 2008 a sters, fara indoiala, jumatate dintre cutele de pe fata presedintelui FRF, mereu in cautare de fonduri pentru federatie din 2000 incoace. Anul acesta, in decembrie, expira multe dintre contractele incheiate cu principalii sponsori si Mircea Sandu isi freaca miinile de multumire: altfel discuti din pozitia de echipa calificata la cea mai importanta competitie sportiva europeana a anului care urmeaza. E de presupus ca sumele de pina acum sa creasca cu cel putin 10%, cota care, adaugata sumelor care pot veni de la eventuali noi sponsori, sa duca bugetul FRF spre sapte milioane de euro. Nume importante la nivel mondial au pierdut contactul cu echipa nationala (Coca-Cola este doar unul dintre ele) si e de presupus ca vor plusa pentru a ajunge din nou pe tricoul lui Lobont sau al lui Mutu, in Austria si Elvetia. Si drepturile de televizare pentru meciurile echipei nationale sint o miza importanta pentru FRF. La sfirsitul acestui an se termina si contractul cu TVR, iar federatia a anuntat deja ca nu se va organiza o licitatie deschisa, legea neimpunind asa ceva. „Se vor primi toate ofertele in plic si cine va oferi cea mai mare suma va cistiga", a spus recent Ionut Lupescu, directorul sportiv al FRF. Criza financiara a televiziunii publice face din colosul subred de pe Dorobanti un contracandidat ca oricare altul, nu un cistigator sigur, asa cum era pina mai ieri. E de presupus, pe de alta parte, ca TVR sa arunce bani multi in batalia din decembrie, deoarece aparitia tricourilor galbene sub alta sigla ar zdruncina dramatic influenta ei pe piata, dupa ce in vara s-au pierdut drepturile pentru Liga I. Realitatea TV si PRO TV sint cele mai decise ofertante in acest moment, dar nu este exclusa nici o pozitie de forta a turcilor de la Kanal D. (Ovidiu Dragan)

10.000 de euro pe 30 de secunde de reclama Specialistii se asteapta la o dublare a tarifelor de publicitate la TVR.

Citeste si:

Un roman din patru s-a uitat pe TVR 1 simbataseara la meciul cu Olanda Ca si sexul, fotbalul creste instant si exponential ratingul tv si pretul celor 30 de secunde de reclama. Miliardele de telespectatori si de euro atinse anul trecut de Campionatul Mondial de fotbal din Germania au demonstrat ca isteria creste in jurul balonului rotund. Calificarea Romaniei la Euro 2008 constituie un sir lung de vesti bune mai ales pentru TVR 1, dar si pentru celelalte televiziuni, publicatii sportive sau publicitari. Televiziunea publica a platit un milion de euro pentru drepturile de difuzare a Euro 2008, potrivit unor surse din TVR. Suma poate fi recuperata insa foarte usor cu ajutorul reclamelor. Contactat de Cotidianul, Radu Budes, managing partner Splendid Media, agentia care se ocupa cu spatiul de reclama de la TVR, e sigur ca anul viitor companiile vor da navala sa ocupe calupurile publicitare asociate competitiei. „Ne asteptam sa fim sold out", comenteaza pe scurt Budes. Batalia si implicit cresterea pretului vor atinge apogeul la meciurile Romaniei, pentru care se va plati un pret premium. Specialistul mentioneaza ca nu poate vorbi decit despre sume aproximative, pentru ca agentia nu a definitivat inca strategia pe 2008. „Ma astept sa avem spoturi care sa coste 10.000 de euro pe o difuzare de 30 de secunde. Adica o crestere de 100% a tarifelor practicate pina la aceasta competitie", declara managerul Splendid Media. Telecomunicatiile, berea, racoritoarele, autoturismele si bancile sint cele mai interesate domenii de promovare alaturi de fotbal.

Meciurile din preliminarii au adus audiente-record pentru TVR 1. Aproape cinci milioane de romani au urmarit meciul dintre Romania si Olanda, in timp ce victoria cu Luxemburgul de miercuri a tinut in fata TVR1 3.500.000 de telespectatori. Postul public a inregistrat pe durata meciului o cota de piata de 51,3% la nivel national, audientele ridicate prelungindu-se si la emisiunile din jurul partidelor. Slovenia-Olanda a fost urmarit de aproximativ un milion de telespectatori pe TVR 2. „E greu sa concurezi fotbalul, iar daca sint meciuri din Liga Campionilor, este aproape imposibil", dupa cum marturisea Dana Deac, directorul TVR 1, intr-un interviu pentru Cotidianul. Precum ratingul la televiziuni vor creste tirajele ziarelor sportive. „Gazeta Sporturilor" a anticipat calificarea tricolorilor si asteapta venituri suplimentare de aproape jumatate de milion de euro - banii pe care TVR i-ar lua din publicitatea unui meci al nationalei. „Am bugetat calificarea, 400.000 de euro, si asteptam venituri suplimentare de 7-800.000 de euro. Deci un profit net de aproximativ 400.000 de euro", ne-a declarat redactorul-sef al publicatiei, Catalin Tolontan.

Un alt efect al Euro 2008 va fi invazia reclamelor cu si despre fotbal. Desi Romania nu s-a calificat anul trecut la Campionatul Mondial din Germania, pina si reclamele romanesti cu seminte sau ciment intrasera pe teren. Bergenbier, sponsorul echipei nationale, a lansat anul acesta Q-pack cu fotbal inclus. Mai mult, reclamele realizate de McCann Erickson pentru acest brand, in 2005, aveau mai multe tipuri de final, vesele si triste, in functie de rezultatul meciului. Din pacate, spotul cu victoria nu a fost difuzat pe televizor, ci doar la Gala Effie 2006, cind executivii Bergenbier ridicau trofeul pentru eficienta.

Vinzarile ridicate constituie doar unul dintre beneficiile la care se asteapta companiile in urma asocierii cu sportul rege. Prestigiul si notorietatea sint la fel de importante in aceasta perioada, dominata de puterea brandului. Tocmai de aceea sponsorizarile din sportul european au crescut cu 37% in ultimii sapte ani, ridicindu-se la 6,7 miliarde de euro, potrivit unui studiu realizat de firma de consultanta International Marketing Reports, citat de NewsIn. Fotbalul este si aici rege, detinind 38% din suma, urmat de sporturile cu motor, care au strins si ele 32%. In rest, nici un alt sport nu depaseste 4%. Iar serviciile financiare constituie cel mai mare sponsor, cu o cota de 13% din cele 6,7 miliarde de euro, dupa ce, in 2000, acestea se situau pe locul trei, ca valoare, dupa domeniile auto si alcool. (Alexandra Badicioiu, Florin Dobre)

Raiul impresarilor Este momentul ca fratii Becali sa reintre in forta pe piata, calificarea oferind „marfa" de calitate pentru export, mai ales ca, in ultimii ani, afacerile au inceput sa lincezeasca. Prezenta „stranierilor" in diferite campionate de top este strins legata de cea a nationalelor la turneele finale, in momentul de fata Romania fiind reprezentata in Liga Campionilor de doar patru fotbalisti (trei dintre ei in estul Europei), la fel ca in Cupa UEFA. Este un numar extrem de mic, extras din anii de seceta care au bintuit prin fotbalul nostru. Recenta noastra adversara, Olanda, a „exportat" 23 de jucatori. Faptul ca am smuls totusi Portocalei patru puncte din sase posibile arata intr-o oarecare masura ca exista diferente intre valoarea reala si cea de piata.

Suporterii lupta pentru bilete Capacitatea mica a stadioanelor din Austria si Elvetia face ca in tribune sa aiba loc doar 20.000 de romani, astfel ca rezervarile au si inceput.

Oferta de bilete disponibile este de 30 de orimai mica decit cererea Calificarea nationalei de fotbal a Romaniei la Campionatul European din 2008 a agitat apele in rindul fanilor echipei antrenate de Victor Piturca. „Numai azi-noapte (n.r. - ieri-noapte) am primit 30 de solicitari din toata Europa, de la romani din diaspora. Ei doresc sa-si rezerve bilete pentru meciurile Romaniei", ne-a declarat Florin Leonte, director de marketing al agentiei de turism Danco Pro, partener oficial al FRF pentru perioada 2007-2011, care va distribui biletele la Euro 2008 in Romania. „Estimam sa avem in tribune aproximativ 20.000 de suporteri, inclusiv diaspora. Deocamdata nu stim exact numarul biletelor pe care le va primi Romania, dar, conform procentelor agreate de UEFA, vom primi aproximativ 20% din capacitatea stadionului. Acestea se vor vinde prin reteaua nationala, prin cei 150 de parteneri locali pe care ii avem", a precizat Florin Leonte. Deocamdata, agentia are la vinzare pentru suporteri doar pachetele standard oferite de UEFA, „care sint foarte scumpe. Dupa tragerea la sorti a grupelor, vom face insa pachete personalizate pentru suporteri. Vor fi cam 6 tipuri de pachete: diferentiate pe numar de meciuri, calitatea cazarii - 3 stele, 4 stele - sau asigurarea transportului", a mai spus directorul de marketing al Danco Pro. Conform contractului incheiat cu federatia condusa de Mircea Sandu, agentia se va ocupa si de problema cazarii tricolorilor la Euro 2008. „In cazul echipei nationale, lucrurile nu sint grave. Austriecii sint plini de pensiuni. Mai mult ca sigur autoritatile locale vor dori sa puna gratis la dispozitia nationalei un minihotel pentru a-si face reclama zonei. Cu suporterii va fi mai greu, pentru ca toate tarile cotate cu sanse la calificare au facut deja rezervari. S-ar putea insa sa scapam de englezi, care vor ramine sa urmareasca Euro la televizor, si atunci se vor elibera jumatate din spatiile de cazare rezervate. Noi speram ca intr-o luna dupa aflarea grupelor si locurilor de disputare sa venim cu pachete concrete", a concluzionat Leonte. Firma cu care lucreaza FRF in domeniul turistic este axata pe segmentul business travel, iar in lumea sportului, Danco Pro colaboreaza cu federatiile de gimnastica, atletism, canotaj, lupte sau box. (Roxana Maha)

2.900 de euro, un pachet Follow Your Team UEFA, prin agentia de turism Danco Pro, a scos la vinzare trei tipuri de pachete pentru turneul final Euro 2008: pachetul Follow Your Team, care permite cumparatorilor sa isi urmeze echipa de fotbal in fiecare oras pe parcursul desfasurarii meciurilor din grupe, pachetul The Stadium Series, care permite posesorilor sa fie prezenti doar la meciurile desfasurate pe un anumit stadion, si pachetul Knock-Out, care acorda celui care-l achizitioneaza privilegiul de a urmari meciurile din fazele finale ale competitiei. Cei care vor cumpara aceste pachete vor beneficia de masa, bautura, cadouri aniversare exclusive sau loc de parcare. Suporterii nationalei Romaniei care vor dori sa-i urmareasca pe elevii lui Piturca in meciurile din grupa vor trebui sa scoata din buzunar pentru un pachet Follow Tour Team nu mai putin de 2.900 de euro, fara TVA.

Zece milioane de cereri Campionatul European din Elvetia si Austria ramine o afacere de televiziune, in conditiile in care accesul suporterilor la meciurile nationalei din iunie, anul viitor, ramine limitat. Deja UEFA a vindut prin tragere la sorti o treime din biletele totale, pentru cele peste 300.000 de tichete scoase la bataie pe Internet inregistrindu-se peste 10 milioane de cereri. Cei interesati sa-i vada pe tricolori la poalele Alpilor vor mai avea sanse sa cumpere tichete la liber prin intermediul site-ului www.euro2008.com, unde vor fi scoase spre comercializare ultimele aproximativ 300.000 de tichete, plus cele ramase din primele doua faze ale vinzarii. Romanii vor putea sa-si achizitioneze bilete pentru oricare dintre meciurile nationalei sau la pachet pentru toate intilnirile din faza grupelor. Preturile pentru primele trei partide variaza intre 45 si 110 euro fiecare meci. (F.D.)

Rezultatele complete si clasamentele la zi ale meciurilor din preliminariile CE, pe www.cotidianul.ro/select Programul complet al turneului final austro-elvetian de fotbal, la www.cotidianul.ro/select