Romania a pierdut in ultimii ani increderea turistilor germani inclusiv la ospitalitate, gastronomie si turism cultural, puncte tari ale turismului romanesc pana acum. In studiul "Romania vazuta de tour-operatorii germani", realizat de WBF/GTZ, cei care ne-au calcat pragul nu au prea multe cuvinte de lauda la adresa litoralului.
Nemultumirile germanilor vin, in primul rand, din calitatea slaba a serviciilor, infrastructura precara, dar si din faptul ca restaurantele romanesti se orienteaza mai mult spre gastronomia internationala, in detrimentul celei traditionale. "Mancarea este naturala si gustoasa, insa nu poate fi gasita tot timpul si este servita rece.
De asemenea, serviciile de masa din hoteluri sunt, in general, mai proaste decat in restaurante, modul de preparare al carnii si legumelor lasa de dorit, micul dejun este de slaba calitate, iar muzica este prea tare in restaurante", sunt cateva din nemultumirile turistilor germani cuprinse in raport.
"Turistii germani s-au obisnuit sa priveasca Romania altfel decat ca pe o tara exotica din Europa de Est si asteapta acum conditii asemanatoare cu cele din alte destinatii", a declarat reprezentantul GTZ, Carmen Chasovschi.
Lipsa de competitivitate a litoralului romanesc reprezinta motivul pentru care trei din cei mai importanti tour-operatori germani - FTI, Neckermann, TUI -, care detin 50% din piata turistica germana, au parasit Romania.Prea putine hoteluri de trei si patru stelePe o scara de la 1 la 6, in care 1 reprezinta "foarte multumit", Romania a obtinut calificative negative in ultimii trei ani la toate capitolele. In privinta gradului de multumire a tour-operatorilor germani fata de programele oferite de Romania, nota a fost 3,5, comparativ cu 2,8 in 2005 si 3,0 in 2006. Nemtii sunt nemultumiti si de faptul ca in Romania exista prea putine hoteluri de trei si patru stele. Nici turismul cultural nu a scapat de critici. Turistii apreciaza larga varietate de locuri interesante, dar critica faptul ca aceste obiective nu sunt destul de bine promovate. Lipsa ghizilor profesionisti "care sa stie despre ce vorbesc", absenta unor "programe premium", dar si lipsa de intretinere a unor monumente sunt motivele de critica la adresa turismului cultural romanesc. Nici agentiile de turism romanesti nu au scapat de nemultumiri, acestora fiindu-le recomandat "sa se orienteze mai mult spre client, sa fie mai flexibile" si sa ofere turistilor exact serviciile mentionate in oferte. "Agentiile romanesti sunt capabile sa iti ofere orice, dar nu realizeaza nimic", spun nemtii. Acestia si-ar dori si mai multe curse low-cost si spre alte orase din tara, cum ar fi Sibiu, Cluj-Napoca sau Tg. Mures. Presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Dragos Anastasiu, a declarat, vizavi de raport: "Depinde de modul in care privim paharul. Este evident ca avem probleme, dar avem doua solutii: sa ne plangem in continuare sau sa facem ceva pentru a imbunatati lucrurile".