In luna octombrie 1997 a fost adoptata Strategia de dezvoltare "Kazahstan 2030". Adoptarea acestui act reprezinta pentru R.Kazahstan punctul de reper in activitatea sa de edificare in viitorul apropiat a unui stat infloritor. Acest important document are deja 10 ani.
Strategia de dezvoltare "Kazahstan 2030" insumeaza cele sapte scopuri prioritare : 1. Siguranta nationala; 2. Stabilitatea politicii interne si consolidarea societatii; 3. Cresterea economica, bazata pe principiul economiei de piata cu un nivel inalt de investitii straine si economii interne; 4. Asigurarea sanatatii, instruirii si bunastarii cetatenilor R. Kazahstan; 5. Resurse energetice; 6. Dezvoltarea infrastructurala, in special in transport si comunicatii; 7 Guvernare profesionala.
Una dintre prioritatile de baza ale Strategiei o constituie Cresterea economica, bazata pe principiul economiei de piata cu un nivel inalt de investitii straine si economii interne. Aceasta se explica prin faptul ca fara o economie dinamic dezvoltata nu poate fi vorba despre sporirea incasarilor bugetare, despre scaderea nivelului de somaj sau despre dezradacinarea coruptiei si a criminalitatii.
Facand bilantul ultimelor decenii, remarcam faptul ca datorita efectuarii reformelor economice cu tel bine determinat, crearii unui climat investitional sanatos si asigurarii unei stabilitati in societate, Kazahstanul a devenit unul dintre liderii mondiali in ceea ce priveste ritmul de crestere economica.
In perioada de dupa 1997, economia R.Kazahstan a inregistrat importante schimbari pozitive. Gratie efectuarii reformelor economice cu tel bine determinat, crearii unui climat investitional sanatos si asigurarii unei stabilitati in societate, Kazahstanul a devenit unul dintre liderii mondiali in ceea ce priveste ritmul de crestere economica.
Dupa volumul produsului global intern pe cap de locuitor, populatia R.Kazahstan, conform clasificarii efectuate de catre Banca Mondiala, a intrat in randul tarilor cu nivel mediu de venit, ocupand in lista celor 211 tari din lume pozitia a 88-a, lasand in urma Serbia, Bulgaria si ajungand rapid din urma Turcia, Brazilia si Malaezia.
Atingerea unui nivel inalt de crestere economica a devenit posibila datorita efectuarii unei activitati coordonate in toate ramurile economice. Un nivel sporit a fost atins atat in domeniul de productie a marfurilor, cat si in cel al prestarii seviciilor. Ritm sporit a fost inregistrat si in domeniul industriei de extractie miniera si industriei de prelucrare, constructii , de deservire comunicatii , servicii financiare.
Un rol deosebit in procesul de dezvoltare a economiei l-a jucat si sursa de investitii straine directe, Kazahstanul fiind lider in atragerea acestora. In perioada anilor 1993-2006 prin intermediul investitiilor straine directe Kazahstanul a atras suma de 51,2 miliarde de dolari USA, dintre care doar in 2006 a atras suma de 10,4 miliarde de dolari USA. Conform estimarilor, din investitiile straine directe pentru intreaga regiune a Asiei Centrale Republicii Kazahstan ii revine cota-parte de 80%.
Atragerea pe larg a investitiilor straine a devenit posibila datorita desfasurarii unei activitati fructuoase in domeniul imbunatatirii legislatiei investitionale si ameliorarii climatului de afaceri. Un rol aparte in sporirea nivelului de credibilitate al investitorilor si perfectionarea raportului cu organele de stat ii revine Consiliului investitorilor straini, condus de Presedintele tarii N.A.Nazarbaev.
Printre statele membre ale CSI, R.Kazahstan a fost prima, care a primit reitingul de stat din partea agentiilor internationale de reiting. Nivelul sporit al investitiilor straine se datoreaza si imbunatatirii imidj-ului tarii in plan international. Este important a mentiona si faptul ca odata cu cresterea fortei financiare a bancilor si a companiilor nationale, Kazahstanul nu este doar un stat beneficiar de investitii, ci el insasi devine treptat investitor in alte state, valorificand noi piete. Astfel, volumul investitiilor R.Kazahstan in anul 2006 a constituit suma de peste un miliard de dolari USA.
Necautand la nivelul sporit al veniturilor pe baza petrolului, guvernul a aplicat o politica echilibrata de cheltuieli bugetare, imbinata cu ritmul de crestere a produsului global intern. Nivelul deficitului de stat in perioada 2000-2006 a fost de 1%, media constituind 0,1%.
Un pas decisiv in asigurarea stabilitatii macroeconomice l-a constituit crearea Fondului National al Republicii Kazahstan, care joaca un rol important in sterilizarea unei parti de venit din petrol. Volumul activelor Fondului National din momentul crearii sale si pana in prezent a sporit simtitor. Astfel, daca la sfarsitul anului 2001 el constituia 1,2 miliarde de dolari USA, la sfarsitului anului curent el va fi de 21 de miliarde de dolari USA.
Astfel, observam ca incepand cu anul 1997 si pana in prezent R.Kazahstan a avansat mult in directia realizarii , la mod general si particular, a strategiei "Kazahstan 2030"- cea de a treia prioritate a sa. Nivelul economic al Kazahstanului inregistreaza o crestere rapida. Se amelioreaza bunastarea populatiei, sporeste nivelul economiilor interne. Economia Kazahstanului se conformeaza unui nou model de dezvoltare, bazata pe principiul unui amestec redus al statului in economie, de crestere activa a rolului sectorului privat si de stimulare a concurentei.
In prezent, la ordinea de zi se afla chestiunea sporirii competitivitatii economiei Kazahstanului, drept conditie importanta in procesul de transformare a unei societati postindustriale intr-o comunitate mondiala. Guvernul activeaza in directia solutionarii problemei de mentinere a nivelului de crestere economica, aplicand si modernizarea calitativa a economiei, si dezvoltarea in continuare a factorului uman, creand astfel o economie dezvoltata, capabila sa raspunda provocarilor globale.