Guvernul l-a delegat pe ministrul pentru relatia cu Parlamentul, Mihai Voicu, sa ceara parlamentarilor sa amane dezbaterea proiectului de lege privind privatizarea companiei Automobile Craiova cu concernul american Ford. Acesta va propune membrilor
Guvernul l-a delegat pe ministrul pentru relatia cu Parlamentul, Mihai Voicu, sa ceara parlamentarilor sa amane dezbaterea proiectului de lege privind privatizarea companiei Automobile Craiova cu concernul american Ford. Acesta va propune membrilor Biroului Permanent al Senatului, in urmatoarea sedinta, ca dezbaterile asupra proiectului de lege sa fie suspendate pana cand autoritatile romane vor primi un raspuns din partea Comisiei Europene. Proiectul de lege a fost avizat deja favorabil de Comisia juridica si cea de buget-finante a Senatului, fiind in discutia comisiei de privatizare. "Procedurile legislative vor fi reluate din acelasi punct, imediat dupa ce primim decizia Comisiei Europene. Estimez ca, dupa reluare, dezbaterile vor fi incheiate in circa trei saptamani si la Camera Deputatilor", a spus Mihai Voicu.
Cu "subsemnatul" la Bruxelles
Presedintele Autoritatii de Valorificare a Activelor Statului (AVAS), Teodor Atanasiu, a precizat ca Romania va transmite Comisiei Europene un raport privind privatizarea uzinei din Craiova, ce va fi redactat de Ministerul Economiei si Finantelor, Ministerul Mediului si Consiliul Concurentei, transmite Mediafax. Pe de alta parte, el a precizat ca imediat dupa semnare a fost trimis Comisiei Europene si contractul de privatizare.
Comisia Europeana (CE) a lansat, la mijlocul saptamanii trecute, o investigatie privind posibilele ajutoare de stat acordate Automobile Craiova in cadrul procesului de privatizare. Reamintim, contractul de privatizare a Automobile Craiova cu grupul Ford (in limba engleza) a fost semnat la 12 septembrie, la Salonul International Auto de la Frankfurt, iar cel in limba romana a fost parafat doua zile mai tarziu, la Craiova. Comisia Europeana a cerut Romaniei sa suspende orice subventii ilegale pana la finalizarea investigatiei. Deschiderea unei investigatii acorda partilor implicate posibilitatea sa comenteze masurile evaluate si nu prejudiciaza rezultatul procesului.
"Comisia sprijina in totalitate strategia de privatizare a Romaniei. Totusi, trebuie sa ne asiguram ca procesul de privatizare a fost deschis si transparent, fara ajutoare ilegale din partea statului. In acest caz, am temeri ca au fost incalcate reglementarile referitoare la ajutoarele de stat", a declarat comisarul pentru Concurenta, Neelie Kroes.
Potrivit CE, Guvernul roman va aproba tranzactia printr-o lege speciala, iar operatiunea va fi insotita de stergerea datoriilor producatorului auto, precum si de o garantie privind plata datoriilor catre foste subsidiare ale grupului Daewoo. Oferta de stergere a datoriilor companiei nu a fost facuta si altor posibili cumparatori ai Automobile Craiova, potrivit autoritatilor europene.
Reprezentantii CE sunt ingrijorati ca privatizarea Automobile Craiova prin licitatie conditionata ar fi putut avea ca efect un pret de vanzare mai redus, implicand astfel un ajutor din partea statului. Potrivit Comisiei, acceptarea unui pret mai redus de catre statul roman a avantajat Automobile Craiova, permitand cumparatorului sa mentina productia la un anumit nivel. In plus, daca Ford Motor va beneficia de anularea datoriilor catre stat, in conditiile in care alti posibili cumparatori nu au fost anuntati de o astfel de facilitate, acest fapt poate fi considerat un ajutor din partea autoritatilor.
Tariceanu: Romania nu este o tara "de mana a doua"
Guvernul a dorit, prin cerinta impusa Ford de a pastra profilul Automobile Craiova, sa arate ca Romania nu este o tara consumatoare, "de mana a doua", ci ca are dreptul sa pastreze acele activitati profitabile, un drept revendicat in numele unei tari membre UE, a declarat, recent, premierul Tariceanu.
El a explicat, astfel, presei motivul pentru care in contractul de privatizare a companiei Automobile Craiova cu Ford au fost incluse o serie de conditii, care au determinat Comisia Europeana sa declanseze o investigatie asupra tranzactiei.
"Eu, ca prim-ministru, am obligatia sa asigur locurile de munca, sa le pastrez. Cred ca si dumneavoastra va doriti ca Romania sa nu fie o tara cu o industrie extraordinara de productie a lingurilor de lemn, ci sa se produca si cu valoare adaugata mare. In Uniunea Europeana, cand e vorba de 4000 de locuri de munca, sar toti in sus ca arsi si iau toate masurile necesare pentru a pastra acele locuri de munca", a spus Tariceanu presei. Premierul a aratat ca este convins ca toate aceste consideratii vor fi prezente si in analiza CE.
Discutii cu comisarii
Premierul Tariceanu i-a informat pe ministri, la inceputul sedintei de saptamana trecuta a Guvernului, ca a discutat cu Neelie Kroes, comisarul pentru Concurenta, despre decizia Comisiei Europene de a investiga privatizarea Automobile Craiova si a explicat oficialului CE ca respecta dreptul Comisiei de a cerceta, dar si ca Romania trebuie sa isi dezvolte economia.
"I-am explicat ca respect dreptul Comisiei Europene de a demara investigatii, dar si ca Romania are dreptul de a-si consolida economia", a spus Tariceanu ministrilor. El a aratat ca privatizarea Automobile Craiova va permite infiintarea unor noi locuri de munca si, implicit, continuarea cresterii economice, elemente care constituite subiecte de preocupare pentru toate tarile europene.
Oricum, AVAS a anuntat, recent, ca va respecta decizia Comisiei Europene in legatura cu verificarea acordarii unui potential ajutor de stat la privatizarea Automobile Craiova. "Comisia de privatizare a Automobile Craiova a luat act de decizia Comisiei Europene, exprimata prin comunicatul publicat pe site-ul institutiei, conform careia s-a decis initierea procedurilor de verificare a unui potential ajutor de stat acordat in cazul privatizarii companiei", se arata intr-un comunicat al AVAS. Autoritatea arata ca asteapta sa primeasca notificarea CE, la care va raspunde in termenul legal de 30 de zile.
Potrivit sursei citate, procedura declansata de CE este una normala pentru tranzactiile de acest fel, raspunsul partii romane urmand sa contina argumentele care au stat la baza perfectarii acestei tranzactii. "Comisia de privatizare va respecta decizia Comisiei, oricare va fi aceasta, si va lua toate masurile ce se impun pentru a fi in concordanta cu prevederile legislatiei europene", se mentioneaza in document.
Verificarile UE
Autoritatile romane au conditionat privatizarea Automobile Craiova, prin AVAS, de indeplinirea mai multor conditii, precum atingerea unui nivel minim al productiei de 200.000 de masini pe an, in al patrulea an de la transferul uzinei, continuarea activitatilor actuale pe o perioada de patru ani si mentinerea numarului de angajati. Executivul Uniunii va verifica daca aceste conditii au facut ca pretul de vanzare sa fie mai mic decat in cazul in care tranzactia ar fi fost neconditionata. Daca acest fapt se va confirma, CE ar putea considera ca privatizarea a inclus acordarea unor ajutoare de stat, se arata intr-un comunicat al institutiei europene. Totodata, Romania ar fi modificat termenii privatizarii pe parcursul procesului, ceea ce ar putea adauga alte elemente de sprijin din partea statului.
Prevederi la privatizare
Ford va plati pentru 72,4% din actiunile companiei 57 de milioane de euro si se angajeaza sa efectueze, pe o perioada de patru ani de la data finalizarii tranzactiei, investitii tehnologice de 675 de milioane de euro si de doua milioane de euro pentru protectia mediului. Productia uzinei ar urma sa creasca, dupa patru ani, la 300.000 de autovehicule, in timp ce numarul angajatiilor va creste de la 3900 de persoane, in prezent, la 7000 de salariati in 2011. Ford va prelua doar terenurile Automobile Craiova aferente productiei auto. Automobile Craiova, Daewoo Automobile Romania si Mecatim Timisoara vor fi restructurate si grupate intr-o singura companie, care ulterior se va diviza in doua firme distincte. Una dintre cele doua societati, specializata in productia auto, este cea care va fi preluata de Ford, iar cealalta va fi controlata de AVAS. Firma care va ramane la stat va avea in portofoliu terenurile de la Craiova care nu sunt utilizate in fabricarea de autoturisme, precum si unele active ale Daewoo Automobile Romania si Mecatim. De asemenea, AVAS va achizitiona participatiile actionarilor minoritari ai companiei Automobile Craiova, care vor fi vandute tot concernului Ford la pretul la care producatorul american a achizitionat pachetul majoritar, respectiv de 4,1556 de euro pe titlu.
Ford va despagubi statul roman cu o suma de 28,5 milioane de euro, daca in primii patru ani de la finalizarea tranzactiei va lichida sau va schimba obiectul de activitate al uzinei auto de la Craiova. De asemenea, compania americana va plati penalitati de 14,25 milioane de euro daca la sfarsitul celui de-al patrulea an de la finalizarea tranzactiei productia de automobile se va situa sub 200.000 de unitati.
Toate cheltuielile Ford pentru piese si servicii prevazute sa fie realizate in Romania se vor ridica la 250 milioane euro in 2008, urmand sa creasca la 700 milioane de euro in 2011 si la un miliard de euro in 2012. Circa 90% din productia Ford la Craiova va fi destinata exporturilor pe piete europene, iar compania americana nu are in vedere constructia, in Romania, a unui model cu un pret scazut.
Rascumparare de 60 de milioane de dolari
Daewoo Automobile Romania a fost infiintata in 1994. Dupa intrarea in faliment a grupului sud-coreean Daewoo, in anul 2000, nici un investitor nu a fost interesat sa preia uzina de la Craiova, din cauza nivelului ridicat al datoriilor. Daewoo Automobile a rascumparat actiunile detinute de compania sud-coreeana Daewoo Motor la uzina din Craiova, pentru 60 de milioane de dolari. Contractul de transfer a participatiei de 51% si tranzactia creantelor, intre Daewoo Motor Co si Daewoo Automobile Romania, a fost semnat in luna august 2006. Automobile controleaza 49% din fabrica Daewoo Craiova, restul titlurilor fiind detinute chiar de catre uzina.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.