Dupa caderea motiunii de cenzura, PNL putea rasufla usurat. Nu doar ca supravietuise unei demonstratii de forta, dar isi consolidase potentialul de coalitie.

In noul context putea sa isi afirme un rol activ, de coagulant al coalitiei antiprezidentiale. Dar starea de gratie nu a durat nici o saptamina. Scandalul Remes-Muresan a distrus intreaga constructie tactica si a pus partidul in defensiva. Din nefericire, pozitia pe care o apara acum PNL este atit de slaba incit poate fi usor atacata din toate partile. Si nimeni nu va ezita sa o faca. Obligat sa isi asigure apararea pe toate flancurile, PNL devine o fortareata asediata. Si astfel, mai mult sau mai putin intimplator, rind pe rind partidele coalitiei antiprezidentiale sint izolate si obligate sa se arunce unele impotriva altora. Interesul de partid si lupta pentru supravietuire nu le mai permit luxul asocierii. Intre timp, presiunea asupra pozitiilor pro-prezidentiale este din ce in ce mai mica. In schimb, pentru ceilalti se anunta o „iarna" fara precedent. Cei mai expusi - si pentru ca se afla la guvernare, si pentru ca au intrat direct in coliziune cu Traian Basescu -, liberalii, isi cauta adaposturi sigure in fata viforului care deja le decimeaza rindurile.

Pentru a stabiliza situatia, liberalii au nevoie de o actiune curajoasa, mai penetranta decit o simpla remaniere guvernamentala de urgenta. De exemplu, de asumarea raspunderii guvernamentale pentru o lege reformatoare. Si, cum legea scrutinului uninominal se anunta ca un nou moment de confruntare directa intre presedinte si coalitia antiprezidentiala, PNL ar avea ocazia revansei. Cu toate eforturile pentru a-l bloca, anuntatul referendum prezidential pentru consultarea alegatorilor in privinta reformei electorale are toate sansele sa fie convocat. In acest moment nu exista nici o prevedere legala care sa impiedice organizarea simultana a referendumului si alegerilor de orice fel, inclusiv europene. Amendamentul Nicolicea, in cazul in care chiar s-a dorit un obstacol in cale organizarii referendumului, iar nu o simpla actiune de hartuire, a esuat. In primavara, Curtea Constitutionala respingea integral amendamentele propuse de Parlament. Asa ca ceea ce a votat pe 9 octombrie 2007 Camera Deputatilor este o noua lege. Ca urmare, presedintele are la dispozitie intreaga paleta procedurala care ii permite sa tina amendamentul in sah pina la mijlocul lunii ianuarie 2008. Deci mult dupa 25 noiembrie, ba chiar si dupa ultima data pe care Romania si-o asumase prin Tratatul de aderare pentru a organiza euroalegeri, 31 decembrie. Iar dupa ce au decis o data aminarea alegerilor europene, partidele politice nu isi mai pot permite sa reediteze situatia.

Pentru liberali, in situatia actuala, singura actiune este asumarea raspunderii guvernamentale. Deja presedintele a anuntat ca va organiza referendum simultan cu alegerile europene chiar si daca proiectul de lege va fi trecut prin ordonanta de urgenta. Chiar daca asumindu-si raspunderea liberalii se expun unei noi motiuni de cenzura, initiativa le-ar apartine. Ar iesi din incercuirea in care se gasesc. Iar daca motiunea de cenzura va fi depusa, aceasta se va intimpla cu o luna inaintea anuntatei motiuni liber-democrate. Si daca totusi motiunea ar fi adoptata, ceea ce e putin probabil, liberalii vor fi fost scosi de la guvernare pentru o cauza buna. Oricare din variante, si daca e depusa o motiune de cenzura, si daca nu e depusa, si daca aceasta trece, si daca nu trece, PNL si-ar putea lua revansa. Fara sa puncteze decisiv, ar reveni pe linia de plutire. Altfel, va fi perceput doar ca un partid-caltabos.