Ultima expertiza in dosarul Flota releva un prejudiciu zero de pe urma vinzarii navelor. Autorii primei expertize sint anchetati penal pentru „exercitarea fara drept a unei profesii".

Dosarul Flota, care privea vinzarea a 15 nave din patrimoniul Petromin, este pe cale de a fi clasat, intrucit ultima expertiza tehnico-financiara comandata de DNA si finalizata in 24 septembrie constata un prejudiciu zero in urma acestor tranzactii. In acest dosar sint acuzate 80 de persoane, printre care si presedintele Traian Basescu. Prima expertiza, realizata in urma inceperii urmaririi penale, in 2002, constata pierderi de peste 300 de milioane de dolari. Prejudiciul ar fi constat in diferenta dintre valoarea reala a celor 15 nave si pretul la care au fost vindute.

Prefectul de Constanta, Danut Culetu, fost membru in CA al Petromin, invinuit in dosarul Flota, a explicat pentru Cotidianul de unde ar proveni eroarea primei expertize. „Cei doi experti au trecut doar valoarea de inventar a navelor, fara a scadea din aceasta deprecierea cauzata de uzura (toate vasele erau vechi), creditele cu care erau impovarate sau valoarea contractelor de shipping in derulare la data vinzarii", a spus Culetu. Noua expertiza a luat in calcul preturile pietei din momentul vinzarii si s-a constatat ca navele nu au fost subevaluate.

Mai mult, cei doi autori ai primei expertize, inginerul Ion Filimon si contabila Nina Cornatiu, sint urmariti penal in dosarul nr. 483/P/2006 de Parchetul Tribunalului Constanta. „Cornatiu si Filimon sint urmariti penal pentru abuz in serviciu, intrucit si-au exercitat profesia fara drept", a declarat pentru Cotidianul procurorul Adina Florea, purtatorul de cuvint al Parchetului Constanta. Infractiunea lor ar consta in faptul ca nu erau acreditati pentru astfel de expertize, iar dosarul s-a constituit dupa ce unul dintre acuzatii din dosarul Flota a sesizat penal DNA, care a declinat cauza in favoarea Parchetului Constanta.

Petromin SA, detinuta integral de stat, s-a asociat cu norvegienii de la Torvald Klaveness in 1991. Obiectul contractului a fost transferul de management catre Torvald Klaveness, conditie impusa de banca norvegiana Cristiania pentru un credit de 45 de milioane de dolari, necesar pentru reconditionarea celor 15 nave. Asocierea a dat nastere unei noi companii, Petroklav Management Inc. In anii ’90, existind o criza mondiala a shippingului, Petroklav a inceput sa lucreze in pierdere si nu a achitat soldul creditului de circa 11 milioane de dolari. Ca atare, in 1999, Ministerul Transporturilor, condus pe atunci de Traian Basescu, si FPS, condus de Radu Sirbu, au decis sa privatizeze Petromin.