Sindicatele, nemultumite ca Ludovic Orban nu impiedica munca la negruAproximativ doua mii de membri ai sindicatelor portuare din Constanta, Braila si Tulcea au intrat ieri in greva, nemultumiti de faptul ca autoritatile nu iau masuri concrete pentru stoparea muncii la negru. Sindicalistii considera ca ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, ar fi trebuit sa isi insuseasca punctul de vedere exprimat de secretarul de stat Septimiu Buzasu la intalnirea cu liderii sindicali si sa infiinteze o agentie pentru rezerva fortei de munca din porturi. De asemenea, ei doresc retragerea din Parlament a Hotararii de Guvern 86/2007 care reglementeaza activitatea portuara.
Ca forma de protest, sindicalistii au redus activitatea portuara pana la 30 la suta intre orele 7:00 si 19:00. Presedintele Federatiei Nationale a Operatorilor Portuari, Costel Petre, a declarat pentru Mediafax ca maine se va intruni Colegiul National al liderilor federali, pentru a hotari care vor fi urmatoarele actiuni sindicale.Ministrul Transporturilor: "Infiintarea unei agentii unice ar fi un monopol"Oana Stanciulescu, purtator de cuvant al Ministerului Transporturilor, a declarat pentru Curierul National ca pozitia ministrului Transporturilor, Ludovic Orban, de martea trecuta a ramas neschimbata. "In urma intalnirilor de saptamana trecuta, sindicalistii trebuiau sa vina cu o solutie, lucru care nu s-a mai intamplat deoarece s-a declansat greva", a declarat Oana Stanciulescu. Ministrul Transporturilor declara saptamana trecuta, pentru Mediafax, ca nu poate fi de acord sa se stabileasca printr-o lege un monopol al unei agentii care sa se ocupe de plasarea fortei de munca pentru operatorii din porturi.
"Miscarea de protest este cam ciudata si nemotivata. Forta de munca din porturi lucreaza pentru societati private si, in consecinta, nu putem impune un anumit nivel al salarizarii", a declarat Orban, citat de aceeasi agentie de presa. "Principala revendicare a Federatiei Nationale a Operatorilor Portuari este infiintarea unei agentii unice pentru plasarea fortei de munca pentru operatorii portuari, care sa furnizeze in exclusivitate forta de munca de rezerva si care, in acelasi timp, sa asigure plata salariilor, in perioada in care nu se lucreaza, la un nivel de 60-65%. Sursele de finantare ar urma sa provina din taxarea operatorilor portuari cu un procent din cifra de afaceri", a spus Orban. El a adaugat ca intentia sindicalistilor care protesteaza este de a subordona sindicatului toata "masa de angajati" si ca vor sa controleze miscarea fortei de munca prin intermediul acestei agentii. "Am vorbit cu ei de patru ori pana acum si le-am spus ca nu pot accepta acest lucru. M-am consultat in acest sens cu Ministerul Muncii si Familiei si cu Administratia Porturilor. Este adevarat ca fostul secretar de stat in Ministerul Transporturilor, Alexandros Galiatatos, a semnat cu ei (sindicatele operatorilor portuari - n.r.) un protocol inainte de a fi eu ministru, in care se stabilea si infiintarea acestei agentii", a adaugat el.Sindicatele vor ca muncitorii sa aiba carnete de munca si sa fie inregistratiLa inceputul saptamanii trecute, dupa un protest organizat la Bucuresti, Petre declara ca agentia ar urma sa aiba grija de rezerva de forta de munca, inclusiv pentru plata din perioadele fara activitate, cu un salariu minim pentru ramura transporturi, respectiv 600 de lei lunar, precum si cu minimum 1.500 de lei in perioadele full-trafic. Potrivit liderului sindical, de regula, intr-un an se lucreaza aproximativ opt luni, iar celelalte patru sunt lipsite de activitate.
Pe langa infiintarea agentiei specifice domeniului, Petre Costel a explicat ca sindicatele vor ca muncitorii sa aiba carnete de munca, sa fie inregistrati, astfel incat sa fie eliminata munca la negru. In opinia liderului sindical, aceasta rezerva a fortei de munca trebuie gestionata de Autoritatea Portuara, sindicate si patronate.
Petru Costel a mai spus ca reprezentantii sindicatelor au avut o intalnire cu ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, in dimineata precedenta, iar acesta le-a spus ca este prea tarziu sa mai modifice ceva in HG 86/2007, referitoare la activitatea in porturi, deoarece actul normativ se afla la Parlament si i-a sfatuit pe protestatari sa se adreseze Senatului.