Vineri seara s-au decernat premiile la cea de-a treisprezecea editie a Festivalului Dramaturgiei Romanesti (FDR) de la Timisoara.

Premiul pentru cea mai buna piesa romaneasca noua i-a revenit lui "Elevator", de Gabriel Pintilei, in timp ce distinctia speciala acordata de juriu pentru impact vizual a fost acordata "Visului" Catalinei Buzoianu. Cea mai buna actrita a fost declarata Tabea Bettin, pentru rolul Mady din "Kebab", iar omologul ei masculin a fost Virgil Aioanei pentru interpretarea din spectacolul "Sado-Maso Blues Bar", fiind premiata si scenografia lui Andu Dumitrescu din montarea aceleiasi piese. Trofeul pentru cel mai bun spectacol a fost adjudecat de "Ionesco - Cinci piese scurte", regizat de Alexandru Dabija.

Aceasta editie a evenimentului a reunit piese de teatru extrem de diferite, greu de urmarit una dupa alta si cu atit mai dificil de comparat si premiat. Cei mai multi membri ai juriului au avut impresia ca au asistat la un festival al dramaturgiei autohtone contemporane, desi aceasta orientare nu a fost una asumata. Alaturi de piese premiate recent la concursul DramAcum sau scrise de dramaturgi tineri in curs de consacrare, spectatorii au putut urmari montarile unor piese scrise de Camil Petrescu si Eugen Ionesco. Criticul de teatru Mihaela Michailov puncteaza ca, desi piesele sint uneori frapant diferite valoric, ele "sint reprezentative pentru dramaturgia romaneasca. Eventualele inconveniente ar putea fi legate de calitatea unor texte sau a unor montari, dar selectia nu poate fi subiect de controverse: ea reflecta fidel calitatea si varietatea teatrului romanesc".

Citeva dintre cele mai frecvente nemultumiri ale juriului sint indreptate catre piesele "mult prea underground", scrise de dramaturgi tineri si jucate, dupa unele aprecieri, de actori fara pregatirea necesara. Argumentul in acest sens ar fi, considera coregraful si regizorul Lorant Andras, "impresia de civilie: granita tntre strada si teatru pare sa nu existe, incepind cu faptul ca unii dintre acesti actori nu stiu sa vorbeasca clar pe scena si terminind cu interpretarea slaba, care, de multe ori, tradeaza amatorismul si improvizatia de moment". Totusi, jocul Isabelei Neamtu, al lui Cosmin Selesi si al lui Daniel Popa, din piesa "Bucharest Calling", scrisa de Peca Stefan si montata de Ana Margineanu a stirnit admiratia mai multor critici de teatru, ca si rolul lui Virgil Aioanei din "Sado-Maso Blues Bar" de Maria Manolescu, in regia Gianinei Carbunariu. Au existat si cazuri in care, mai arata Lorant Andras, "o piesa cu un text mai putin reusit, este salvata de un joc actoricesc bun : Sta sa ploua (scrisa si regizata de Lia Bugnar, n.r.) este, poate, cel mai bun exemplu. Actorii Maria Buza, Antoaneta Cojocaru, Tania Popa si Marius Manole sint memorabili in rolurile lor".

Dramaturgul Radu Macrinici si teatrologul Victor Scoradet, membri ai juriului, au declarat pentru Cotidianul, ca au fost impresionati de aproape toate versiunile scenice straine ale unor piese rominesti, mai bune dectt variantele lor autohtone: "Elevator", o montare a teatrului ceh Leti Praga si "Kebab", cu actori de la Mnchner Kammerspiele Mnchen.

Poate ca cea mai neplacuta surpriza a festivalului a fost adaptarea scenica a "Visului" , in regia Catalinei Buzoianu. Reprosurile au vizat in special regia: daca actorii au facut tot posibilul sa salveze piesa, viziunea Catalinei Buzoianu ar risca, intr-un alt context, sa duca la "exmatricularea unui student de anul intii la regie" , opineaza un critic nemuliumit. Onirismul textului cartarescian pare simplificat la maximum si explicitat aproape intr-o maniera tautologica, iar actorii, distribuiti pe tot parcursul piesei in roluri de copii, sint, cu tot efortul lor, destul de ridicoli.

Dezamagitoare a fost si prestatia actoriceasca a lui Paul Dunca, cunoscut in special de publicul amator de coregrafie contemporana, in piesa "No One", scrisa si regizata de Carmen Vioreanu. De data aceasta, insa, nu numai juriul a fost nemuliumit, ci si publicul: piesa a fost acompaniata de risul aproape neintrerupt al spectatorilor, provocat, din pacate, de cele mai multe ori, de umor involuntar. Criticii au fost neplacut surprinsi de mai toate elementele acestei piese : text, regie, joc actoricesc.