Batalia pentru licitatia organizata de Ministerul Apararii Nationale, in vederea inlocuirii vechilor avioane MIG-21 cu aparate multirol, pare sa fie data intre trei mari companii: Lockheed Martin - cu batranul american F-16, Gripen - cu suedezul JAS-39 si Alenia Aeronautica - cu Eurofighter Typhoon. In joc nu sunt numai miliardele de euro puse la bataie de ministerul roman, ci si reputatia companiilor. Lupta "corp la corp" pare sa fie data insa intre americani si suedezi. Astfel, in timp ce Lockheed Martin sustine ca experienta sa in domeniu este de necontestat, F-16 fiind de peste 30 de ani pe campul de lupta, Gripen precizeaza ca avionul sau este de ultima generatie si foloseste cea mai performanta tehnologie disponibila.
Ministerul Apararii a demarat deja selectia unor tipuri de avioane care s-ar potrivi nevoilor sale, in functie de tipul de misiuni si de raportul calitate-pret. In urma cu un an, ministrul Apararii sustinea ca se doreste dotarea cu avioane de lupta multirol, pentru ca acesta este un aparat de lupta capabil sa execute misiuni cu grad mare de complexitate si risc (aer-aer, aer-sol, aer-mare, in orice conditii meteo, ziua sau noaptea, independent sau in cooperare cu mijloacele de comanda din aer sau de la sol).
Cele mai importante cerinte operationale sunt eficacitatea maxima, flexibilitatea in executarea misiunilor, chiar daca se cere schimbarea acesteia in timpul zborului, timpul redus de refacere a capacitatii de zbor si de lupta, autonomia mare de zbor, vitezele supersonice la orice altitudine, viteza mica la aterizare si distanta mica de rulare la aterizare, sistemul de realimentare in zbor, si, in special, un cost de operare si mentenanta scazute pe durata vietii si posibilitati de modernizare ulterioara.F-16 versus JAS-39Fabricantii suedezi sustin ca avionul lor este compatibil cu toate acestea, singura deficienta fiind legata de faptul ca nu a fost folosit inca pe campul de lupta. Cu toate acestea, Gripen are o mare autonomie de zbor, avand nevoie de distante extrem de mici pentru decolare si aterizare, comparativ cu F-16. In ceea ce priveste costurile, suedezii pretind ca mentenanta aparatelor sale este de cel putin doua ori mai ieftina decat cea a F-16, si ca, potrivit contractelor incheiate pana acum cu alte state europene, ei asigura mentenanta pe toata durata folosirii aparatelor de zbor, nu numai pe doi ani, ca americanii. Acest lucru poate insemna ca o investitie de genul F-16 implica costuri mari mai tarziu (piese de schimb, reparatii), in timp ce la achizitia JAS-39 nu exista costuri ascunse, toate fiind prevazute in contract.Varianta Gripen, mai ieftina cu 20%?In ceea ce priveste costurile, Gripen sustine ca avionul sau este mai ieftin cu 20% decat un F-16. Luand exemplul Poloniei, care a achizitionat 48 de avioane F-16, compania suedeza sustine ca pretul pe care l-ar fi platit polonezii daca ar fi optat pentru avioanele sale ar fi fost cu 20% mai mic. Oferta suedezilor a fost de 3,2 mld. dolari, in timp ce F-16 au costat 3,5 mld. dolari, finantarea Gripen fiind de 4,5%, iar cea a F-16 de 200 milioane dolari avans si 5,8%.
Totodata, in cazul inchirierii sau inchirierii spre cumparare a avioanelor noi, finantarea "poate sa acopere o perioada de pana la 20 de ani, prin intermediul relatiilor de la guvern la guvern, totul fiind astfel calculat incat sa nu sporeasca sarcina bugetara". De asemenea, costul pe intregul ciclu de viata (LCC) este cel mai mic pentru avioanele din clasa sa. "Un LCC scazut a fost inglobat in Gripen inca de la inceput, astfel incat sa se realizeze cel mai redus cost de operare dintre toate avioanele de lupta aflate in serviciu operational - 3.300 de euro pe ora de zbor (spre comparatie, italienii spun ca ora de zbor pentru Eurofighter Typhoon este de 35.000 euro, iar departamentul SUA al Apararii spune ca ora de zbor pentru F-16 costa 8.000 de dolari)", noteaza comunicatul Gripen, mentionand ca in cazul achizitionarii avionului JAS-39 nu mai trebuie platite taxe SUA pentru finantare militara externa, care sunt de aproximativ 3%, si nici taxe de management aditionale pentru industrie.Suedezii promit offset 100%Compania suedeza arata, de asemenea, ca este gata sa "ofere offset in valoare de 100% din valoarea totala a contractului, ceea ce va crea locuri de munca, export si beneficii financiare semnificative". "Calitatea si anvergura pachetului de cooperare industriala au fost unele dintre motivele majore pentru care Gripen a fost ales in Ungaria si Republica Ceha", noteaza Gripen, mentionand ca Saab a livrat un offset total in valoare de 20 miliarde de dolari.
Considerat, in opinia Gripen, drept singurul avion din noua generatie care se afla in prezent in serviciu operational, avionul multirol are toate aprobarile necesare pentru operatiuni aer-aer, de recunoastere si aer-sol, inclusiv autodesemnarea LGB - bombe cu ghidaj laser. De asemenea, maximizand tehnologiile avansate, Gripen este conceput astfel incat sa incorporeze sistemele de arme din cea mai noua generatie, existand deja un program de dezvoltare viitoare.
Chiar daca nu a fost testat in lupta, Gripen a fost declarat operational in cadrul Fortelor Aeriene Suedeze inca din 1997, acestea avand in dotare un numar de 204 de avioane, inclusiv 28 de avioane cu dubla comanda, cu peste 65.000 de ore de zbor si 84.000 de misiuni.
Din decembrie 1999, au inceput sa curga contractele pentru Gripen. Africa de Sud a comandat 28 de avioane (19 monoloc si 9 biloc), livrarile fiind programate sa inceapa in 2008. 14 Gripen (12 monoloc si 2 biloc) sunt in serviciul Cehiei, din 2006 derulandu-se un contract de 14 avioane si cu Ungaria. Ultimele doua state sunt primii operatori Gripen din cadrul NATO.Atuurile F 16: zeci de conflicte traversate, milioane de ore de zbor la activConstruit in peste 4.200 de unitati, F 16 are cateva avantaje mari fata de Gripen. Astfel, dupa cum spuneam mai sus, desi este de conceptie relativ veche, multirolul american are avantajul a milioane de ore de zbor si, asul din maneca, experienta in lupta. In plus, oficialii americani ne-au promis ca, in cazul in care alegem F 16, Romania devine natiune participanta la programul Joint Strike Fighter F-35. Astfel, Romania ar putea deveni prima tara din Europa de Est care ar folosi ultramodernul F-35. Cert este ca americanii au depus deja oferta lor pentru F 16 pe birourile oficialilor romani. Mai trebuie spus ca ministrul Teodor Melescanu a recunoscut recent ca pentru alegerea viitorului avion de lupta al Romaniei vor fi luate in calcul nu doar criterii economice, ci si politice.Lipit de cer: 2,15 accidente la 100.000 de ore de zborRevenind la experienta de zbor, trebuie spus ca avioanele F-16 nu au fost "tinute la naftalina" in tarile in care acestea se afla in serviciu. Numai USAF a depasit 5 milioane de ore de zbor pana la sfarsitul anului 1996. Tot in cadrul USAF exista peste o suta de piloti care au peste 3.000 de ore de zbor pe F-16, iar unul dintre ei a depasit chiar 5.000 ore de zbor pe acest avion!
Mai mult, cu trecerea anilor s-a demonstrat ca rata de accident a fost destul de redusa, comparativ cu numarul de ore de zbor efectuate. Anul cu cele mai multe incidente a fost 1991 (38), dar rata de accidente la 100.000 de ore zbor a scazut de la 4,5 (USAF), respectiv 5,4 in lume la nivelul anului 1992, la 2,9 (USAF) si 3,9 in lume in 1993, iar in noiembrie 1996, F-16 este declarat avionul monomotor cu cea mai joasa rata de accident din istoria USAF, cu 2,15 accidente la 100.000 ore zborurilor, din totalul de 377.000 de ore de zbor efectuate in anul respectiv.25% din loviturile asupra IrakuluiCu mici exceptii (conflicte locale), F-16 a primit cu adevarat botezul focului in conflictele de dupa 1990. In razboiul din Golf din 1991, declansat pe 17 ianuarie 1991, F-16 a efectuat 25% din totalul misiunilor de lupta (300-400 zilnic), adica in total aproximativ 13.500 de iesiri. In ziua de 19 ianuarie, avioanele F-16 ale USAF au executat primele misiuni la lumina zilei, doua aparate sunt pierdute si pilotii luati prizonieri, iar un al treilea aparat este doborat pe 24 ianuarie, dar pilotul este recuperat. In data de 7 ianuarie 1993, un F-16C din cadrul 52FW a doborat un MiG-29 irakian cu o racheta AIM-120 AMRAAM. In cadrul operatiunilor aeriene de interdictie deasupra Bosniei, doua avioane F-16C din cadrul 86th TFW/526th TFS au doborat in data de 28 februarie 1994 un numar de patru avioane sarbesti Soko G-4 Super Galebs in doua misiuni, inclusiv prima victorie tripla in cadrul USAF dupa razboiul din Coreea.
In data de 2 iunie 1995, o racheta lansata de sarbii bosniaci a doborat avionul F-16 pilotat de capitanul Scott O'Grady din cadrul USAF. Pilotul s-a catapultat si a fost recuperat dupa 6 zile din spatele liniilor sarbesti.
Tot in conflictul din Iugoslavia din 1999, avioanele F-16 ale USAF au implinit 1.000 de misiuni de lupta in data de 27 mai. Avioanele F-16 ale USAF au fost de asemenea principala forta aeriana de atac in operatiunile din Afganistan (2001) si Irak (2003).Descriere tehnica GripenLungime (fara tub Pitot): 14,1m (46ft 3in)
Lungime (varianta biloc): 14,8m (48ft 5in)
Inaltime totala: 4,5m (14ft 8in)
Masa maxima de decolare: 14 tone
Viteza maxima: Supersonica la toate altitudinilePerformante F16Numarul Mach maxim la 12.200 m: M2+
Plafon de serviciu: peste 15.240 m
Distanta maxima de zbor F-16C Block 50 cu 5678 litri combustibil in rezervoare suplimentare: 4.215 km
Suprasarcina maxima simetrica cu maxim combustibil intern: +9g