Inca o privatizare „grea“ din Romånia este luata la bani marunti de oficialii europeni in decurs de o luna: fabrica de automobile de la Craiova, recent cumparata de americanii de la Ford.

Vanzarea Automobile Craiova catre compania americana Ford Motor risca sa se transforme intr-un esec pentru Guvernul Tariceanu. Comisia Europeana a deschis ieri o investigatie amanuntita asupra unor posibile ajutoare de stat in cazul fostei fabrici Daewoo, a declarat Jonathan Todd, purtatorul de cuvant al comisarului european pentru concurenta Neelie Kroes, citat de NewsIn.

In consecinta, autoritatile romane trebuie sa suspende orice subventii ilegale pana la finalizarea anchetei. Cum s-a ajuns la asemenea facilitati ? Executivul Uniunii Europene a pornit de la conditiile impuse de autoritatile romane la privatizare, care ar fi putut influenta pretul de vanzare. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a conditionat vanzarea fabricii de producerea a minimum 200.000 de masini in cel de-al patrulea an de la privatizare. De asemenea, autoritatile au mai impus potentialilor cumparatori continuarea activitatii curente timp de patru ani, precum si pastrarea tuturor fostilor angajati ai Automobile Craiova si Daewoo Romania. Or, toate aceste obligatii asumate de Ford ar fi putut conduce la un pret mai mic decat in cazul unei afaceri neconditionate, se arata intr-un comunicat al CE. Grupul american a platit suma de 57 de milioane de euro pentru 72,4% din actiunile fabricii craiovene. Daca se tine cont de suspiciunea CE, pretul ar fi putut fi mai mare. Potrivit oficialilor europeni, situatia ar echivala cu acordarea unui ajutor de stat. Iar aceasta a permis cumparatorului sa mentina productia la nivelul cerut de AVAS.

Legea pentru Ford nu e pe placul CE
Oficialii europeni au mai descoperit si alte „hibe“ in cazul privatizarii Automobile Craiova. „Romania pare sa fi schimbat conditiile privatizarii intr-un stadiu ulterior al procesului, ceea ce ar fi putut implica elemente suplimentare de ajutor, arata Bruxelles-ul.