MIZE SI CRIZE ROMANESTI
Episodul penal al spagii agricole pe care doi ministri - fosti in mod definitiv - au dat-o si au luat-o ziua in amiaza mare este un ultragiu total adresat bunului simt cetatenesc. Atat evolutia actorilor spagii, cat si maniera in care probele DNA au ajuns la cunostinta opiniei publice sfideaza si legea, si spiritul ei. Naturaletea cu care indivizii in cauza puneau de-o spaga duce la convingerea de bun simt ca indeletnicirea cu pricina este de fapt un instrument curent de solutionare a problemelor administrative la cel mai inalt nivel. O viziune de apocalipsa administrativa ni se desfasoara inaintea ochilor: spaga, mita si atentiile fac parte din retetarul de zi cu zi al celor aflati in capul mesei, cu sprijinul votului popular. De acum, un lucru e mai clar, in ceata generala: in Romania, afacerile cu statul miros a caltabos de la o posta.

Sa analizam acum aspecte ale situatiei jenante pe care ne-au oferit-o mai marii zilei. Cine pierde, cine castiga si cine nu pateste nimic din toata cabala, sunt intrebarile de care nu putem scapa. De pierdut, pierd spagarii. Respectul - pentru totdeauna, libertatea - o vreme, poate. De pierdut, pierd partidele care ii indura - PNL, PNTCD.


Pierde premierul care l-a pus acolo pe Remesul lui, pierde guvernul, ca institutie. Dupa caderea motiunii, premierul Tariceanu a facut cea mai stupida miscare pe care o putea cineva imagina, la mai putin de 24 de ore de la riscul caderii propriului cabinet: a dizolvat comisia de la Cotroceni, care ancheta activitatea ministrilor. Stupizenia acestei decizii mai putea fi intrecuta doar de o alta supozitie, mai inconfortabila: cum ca premierul stia cam ce fel de ministri si apropiati tolereaza sau chiar accepta prin curtea Palatului Victoria si a cautat in ultima clipa sa le mai prelungeasca viata politica. Blocarea comisiei i-a daunat in mod direct si imediat chiar lui, primului ministru. Victoria post-motiune a guvernului PNL-UDMR a fost zdrobita fara drept de apel de ordonanta politicianista data de Calin Popescu Tariceanu. Prin ordonanta de urgenta de dizolvare a comisiei prezidentiale care ancheta ministrii, premierul si-a directionat guvernul pe contrasensul luptei impotriva coruptiei. Nici dupa trei ani de management guvernamental, Tariceanu nu reuseste sa iasa din ecuatia politicianista in care evolueaza imperturbabil, tragandu-si atat guvernul, cat si partidul in jos. In afara de relatia contondenta cu presedintele statului si de lupta de cocos pitic cu PD, Calin Popescu Tariceanu nu a reusit sa se ridice deasupra umorilor de politician intepat si razbunator. Dimensiunea sa institutionala - ca premier - a lasat si lasa mult de dorit. Asa se explica si lipsa de simpatie electorala si neincrederea marcata in fiecare gest politic al domniei sale.


In lupta anti-coruptie, premierul s-a impins singur in coltul cu politicieni care se simt cu musca pe caciula. Un simplu gest - dizolvarea comisiei prezidentiale - l-a impins pe Tariceanu si pe ai lui in tabara celor care par a se teme strasnic de instrumentele anti-coruptie. Ca sunt sau nu corupti, apoape ca nici nu mai conteaza. Conteaza ca cineva pune piedici unui demers anti-coruptie anuntat cu surle si trambite de adversarul din dealul Cotrocenilor al premierului.


Presedintele tarii este cel care castiga din difuzarea filmului spagii agricole, care a rulat la postul national de televiziune, in regim de exclusivitate. Nu stim daca scurgerea probei DNA a plecat cu precizie de la comisia dizolvata de la Cotroceni. Este insa foarte probabil ca filmul filajului, ca si interceptarea telefonica sa fi primit la pachet "bun de difuzare" de la un politician pripit si deplin interesat in jocul de umbre anti-coruptie cu care asmute poporul, de trei ani incoace. Banuiala este cumva consolidata de faptul ca pentru crunta razbunare a dizolvarii comisiei prezidentiale, politicianul respectiv a ales TVR drept canal de scurgere, stiut fiind ca TVR este un soi de oficina a guvernului Tariceanu. Prin aceasta alegere strategica s-a urmarit indepartarea suspiciunilor unei presupuse vendete prezidentiale, cata vreme probele spagii agricole au aparut chiar pe postul considerat obedient guvernamental.


De pierdut, mai pierd institutiile statului. Organele de cercetare, masinaria anti-coruptie. Daca astfel sunt derulate anchetele anti-coruptie, cu scurgeri oportune de informatie clasificata din dosarul procurorului inainte de finalizarea anchetei, atunci putem fi siguri ca avocatilor apararii le va fi foarte usor sa-si scape clientii-spagari. Cu legea in mana, fara sa clipeasca. Iar spagarii sa contiune vesel sa consume din pomana porcului. Desi porcul nu-i al lor.