Rapid si Dinamo pierd sute de mii de euro de la suporteri si de la sponsori, jucatorii isi pierd cota, iar fotbalul romanesc pierde beneficiile performantelor de anul trecut.

Steaua este singurul club care va obtineprofit la finalul cupelor europene Rapid si Dinamo au iesit din Europa in tururile de incalzire, iar Steaua realmente se tiraste in Liga Campionilor. Un bilant greu de imaginat in aceste momente, firesc insa daca trasam un arc peste timp. Abia am scapat de sezonul dezastruos 2001, cind am acumulat ceva mai mult de doua puncte in clasamentul coeficientilor, ca am revenit la vremurile cind fotbalul pina la Craciun reprezenta o speranta irosita rapid si consecvent. Mai mult decit atunci, in actualele conditii, esecul aderarii la fotbalul european a devenit extrem de costisitor, avind in vedere investitiile corelate cu asteptarile. Deopotriva, pierd cluburile, jucatorii, spectatorii, mass-media si cei din turism de pe urma absentei fotbalului european. Steaua ramine singura formatie care culege, financiar, roadele ultimilor doi ani de rezultate aproape utopice, cind a contribuit cel mai mult la coeficientul de tara. Chiar daca nu-si pot imbunatati performantele de anii trecuti, ros-albastrii vor incasa cam aceiasi bani (circa 10 milioane de euro) pentru ca UEFA a marit recompensele si vor urca anul viitor in clasamentul UEFA, avind in vedere ca li se va sterge cuantumul de doar 0,7 puncte, inregistrat in sezonul 2003/2004. La nivel de tara insa, peste doi ani avem toate sansele de a reveni la situatia de anul acesta, cind nu avem o formatie direct in grupele Ligii Campionilor. Cu 2,4 puncte, Romania inca ocupa locul cinci, la un singur punct de Germania si la trei de Rusia. In timp ce noi ne sprijinim subred doar in Steaua, nemtii se mentin in competitie cu toate cele sapte echipe, iar pentru rusi mai joaca in Europa patru din sapte formatii. In continuare, Olanda mai are doua formatii din sase si aproape cinci puncte in spatele Romaniei, iar Portugalia - aproximativ aceeasi distanta, dar patru echipe din sapte. Batavii nu reprezinta, teoretic, inca un pericol pentru Romania, insa o comportare excelenta a portughezilor, care au trei echipe in grupele Ligii Campionilor, ar putea duce tara noastra de pe pozitia a cincea pe treapta a opta. De notat ca in acest an Romania se claseaza pe pozitia a 24-a, de unde poate retrograda alte doua pozitii pina la finalul sezonului.

Pentru Dinamo si Rapid, pierderile care decurg din ratarea accederii in grupele Cupei UEFA sint semnificative. Giulestenii pierd pina la 500.000 de euro de la sponsorul principal Holsten, care a inclus clauze de performanta in contractul semnat la inceputul sezonului, la care se adauga banii din vinzarea drepturilor tv, dar si din bilete. Doar pentru meciul cu Nürnberg, clubul a incasat peste 100.000 de euro pentru televizarea partidei. Avind in vedere ca giulestenii aveau asigurate doua meciuri acasa in cazul in care ar fi ajuns in grupe, ar fi putut cistiga aproximativ 150.000 de euro din vinzarea biletelor, chiar si la jumatate din capacitatea stadionului. Si pentru Dinamo pierderile sint comparabile. „In primul rind, pierderile sint in plan sportiv, pentru jucatori, apoi pentru spectatori, dar si pentru club, care nu va fi angrenat decit pe plan intern, dar si de ordin financiar. Nu facem insa bilanturi dupa esecuri", ne-a declarat presedintele Consiliului de Administratie al „ciinilor", Nicolae Badea. Tocmai lipsa de performante s-a dovedit un motiv de dispute intre suporteri si club. Potrivit actionarului Vasile Turcu, unii lideri ai galeriei ar controla punctele de vinzare din interiorul arenei din Stefan cel Mare, iar acestia au fost nemultumiti ca lipsa rezultatelor alunga oamenii de la stadion. Lipsa meciurilor internationale se regaseste cel mai bine in scaderea cotei jucatorilor care pot rata transferuri importante peste hotare, insa exista si pierderi colaterale. Hotelierii, de pilda, inclusiv George Copos, pot pierde bani siguri veniti de la componentii echipelor oaspete, dar si de la suporterii acestora.

Pierderi exista cu siguranta si in mass-media, unde meciurile importante din Europa aduc de la sine audiente si tiraje-record. Fie ca au fost pe TVR 1, Antena 1 sau pe Prima TV, meciurile europene au adus posturilor respective virfuri de audienta si, automat, contracte consistente de publicitate. Pentru posturile de nisa tematice, lipsa cupelor europene inseamna stiri si emisiuni in minus, in conditiile in care accesul la meciurile europene in care sint implicate echipe romanesti era limitat. „Daca vorbim de Sport.ro, nu este nici o pierdere financiara. Oricum, Sport.ro n-ar fi avut acces la meciurile jucate de romani din cauza preturilor mari, jocurile s-ar fi dus catre statiile mari. Acum, Sport.ro va transmite, in limite onorabile de pret, jocuri interesante din Cupa UEFA", ne-a declarat directorul executiv al postului Sport.ro, Costi Mocanu.

Din perspectiva publicitarilor, contraperformanta celor doua echipe are urmari nuantate. Chiar daca este de acord ca televiziunile pierd din audienta o data cu ratarea calificarii in grupele UEFA, Dan Sendroiu, account planner Graffiti BBDO, este convins ca acestea pot recupera altfel: „Se pot organiza talk-show-uri in care sa se dezbata de ce nu ne-am calificat. Orice e legat de fotbal, fie ca sint vesti bune sau rele, ne va interesa. Vom ramine, deci, lipiti de televizor in continuare. In plus, meciul are doar un singur calup publicitar, pe cind talk show-ul poate avea chiar si cinci".

Pentru brandurile care isi asociaza imaginea cu fotbalul perspectivele sint, in schimb, mai sumbre. „Esecul inseamna mai putine meciuri, deci mai putine ocazii de a-si expune imaginea. Nu imi fac totusi mari griji pentru producatorii de bere, pentru ca nu sint sigur ca romanul bea mai multa bere cind e vesel decit atunci cind e trist", puncteaza Sendroiu. Sponsorii cu blazon ai echipelor perdante vor sti sa ramina fideli, mai apreciaza planner-ul de la Graffiti BBDO: „Un brand care si-a construit sponsorizarea pe o idee puternica, adevarata si relevanta va fi alaturi chiar si in astfel de momente. Un sponsor care nu face decit sa-si puna numele pe tricouri si pe bannere va fi redus la tacere". In privinta fluctuatiei brandurilor de club, Sendroiu mizeaza pe atasamentul neconditionat al fanilor: „Nu am auzit de vreun microbist adevarat care sa-si fi schimbat echipa de suflet, indiferent de motiv. Acesti oameni vor cumpara in continuare abonamente la stadion, fulare si tricouri".