Spectacolul „Elevator", in regia lui Jiri Trnka, o montare a Teatrului Letí Praga, a fost a doua premiera gazduita de Teatrul Maghiar/German de la Timisoara in cadrul Festivalului Dramaturgiei Romanesti.

Spectatorul asista la descompunerea lenta
a personalitatilor celor doi Piesa, scrisa de Gabriel Pintilei, face parte din sectiunea competitiva a festivalului si este deja cunoscuta publicului din Romania pentru ca a mai fost montata anul trecut la Teatrul Foarte Mic de catre Adriana Zaharia si cu o alta distributie. Scenografia este, in ambele cazuri, minimalista, iar efectele de scena au un rol mai putin important, pentru ca spectatorul sa se concentreze asupra jocului actorilor. Doi adolescenti isi doresc sa incerce o experienta erotica mai putin conventionala: o partida de sex intr-un lift. Ca sa se asigure ca nu vor fi surprinsi in plin fapt, cei doi, interpretati de actorii cehi Pavol Smolárik si Pavlína Torkova, aleg un lift dintr-o fabrica parasita. Au nesansa sa se blocheze acolo, asa ca planul initial cade. Imaginindu-si ca e doar un ghinion care nu ii va afecta prea tare, tinerii sint iritati de lipsa gadgeturilor cu care sint obisnuiti si paseaza vina de la unul la altul. Treptat, isi dau seama ca situatia lor este disperata: nu au norocul sa gaseasca, la fel ca in filme, o trapa de iesire, nu au semnal la telefonul mobil, ea si-a mintit parintii ca este la o prietena, iar rudele baiatului sint obisnuite cu absentele lui. Pe masura ce conventiile sociale cad - dupa ceva certuri, invingindu-si jena, isi fac nevoile in lift, se obisnuiesc cu mirosul trupului nespalat al celuilalt -, adolescentii isi descopera trasaturile cele mai intime. Timpul trece greu, li se face foame, apoi foarte sete, incep sa se intrebe cit pot rezista fara lucrurile vitale, dispera si, totusi, invata sa se apropie unul de altul.

Textul piesei, premiat deja in cadrul unei editii anterioare a Concursului Drama cum, aluneca firesc peste starile personajelor, care se exprima intr-un limbaj tot mai frust, primar. Jocul actorilor cehi este, in mare parte, superior celui al actorilor romani, sustine criticul de teatru Mihaela Michailov: in special Pavlína Torkova intra foarte bine in trasaturile personajului ingenuu pe care il interpreteaza. Tinerii isi descriu mai ales senzatiile tot mai acute pe masura ce zilele curg, incep sa delireze, intra in panica, iar ea, virgina, ii cere sa ii descrie „cum e sa faci dragoste" ca sa nu moara fara sa stie. Insa spectatorul asista, de fapt, la o punere in scena a descompunerii lente a psihologiei celor doi, care, disperati, descopera un fel de afectiune copilaroasa, lipsita de vulgaritate.