Francezul Albert Fert si germanul Peter Grunberg au cistigat ieri Nobelul pentru Fizica.

Cercetatorii Albert Fert si Peter Grunberg sint laureatii de anul acesta ai Premiului Nobel pentru Fizica. Cei doi au incasat si 1,08 milioane de euro pentru descoperirea, in 1988, a efectului mecanic de magnetorezistenta gigant, tehnologie ce a permis citirea datelor de pe hard disk-urile computerelor si a dus la miniaturizarea radicala a acestor dispozitive in ultimii ani, informeaza Reuters. Descoperirea lor a adus mai multa memorie pentru stocare, precum si computere mai ieftine si mai fiabile, si a dat nastere primelor mari aplicatii din lumea nanotehnologiei. Totodata, joaca un rol important pentru diferiti senzori magnetici, dar si pentru dezvoltarea unei noi generatii de electronice. Depistarea de planete care orbiteaza in jurul unor stele din afara sistemului solar si eforturile de a intelege de ce vremea e atit de haotica s-au numarat printre contracandidati. La editia de anul trecut, oamenii de stiinta americani John C. Mather si George F. Smoot au fost laureati pentru studiile lor privind fondul cosmic de radiatie de microunde, Ącea mai veche lumina" din Univers. Astazi va fi anuntat si cistigatorul Nobelului pentru Chimie.