Prioritati: electrificari in retelele principale si modernizarea trenurilor
Investitiile, suportate 60% de bugetul de statLipsa investitiilor in infrastructura feroviara determina cresteri considerabile de transport si face ca aceasta situatie sa se reflecte, asa cum este normal, si in indicatorii de activitate. Chiar ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a recunoscut ieri, in cadrul unei conferinte de presa, ca in ultimii 18 ani, caile ferate au fost considerate "o sora mai saraca" pentru care nu au existat resurse de finantare. "Nu voi continua aceasta politica de trecere in plan secund a caii ferate", a spus Orban, anuntand ca investitiile pe care le preconizeaza pentru urmatorii 10 ani insumeaza circa 10 miliarde de euro. Suma deloc neglijabila, daca stam sa ne gandim ca 60% din fonduri vor fi suportate de bugetul de stat, restul urmand sa fie finantat din capital privat sau din credite externe.
Proiectele de modernizare vor include implementarea unui sistem de management al traficului, finalizarea electrificarii pe retelele principale si inlocuirea si modernizarea a doua treimi din parcul de locomotive si vagoane.
Potrivit ministrului, in Romania, transportul feroviar are o cota de piata de 30%, insa este in scadere ca urmare a lipsei de investitii si a concurentei transportului rutier. Ludovic Orban este decis sa relanseze transportul pe calea ferata care, in ultimii ani, a pierdut mare parte din pasageri.
"Trebuie sa aducem calatorii pe caile ferate. Este nevoie de confort, viteza si siguranta, pentru a asigura un serviciu de calitate la transportul de calatori si marfa", a afirmat Orban.
El a adaugat ca lipsa investitiilor in infrastructura face ca tonajul vagoanelor de marfa sa fie limitat si viteza mica, ceea ce determina cresterea costurilor de transport si reducerea vitezei de livrare a marfii.Indicatorii statistici, in cadere liberaMinistrul Transporturilor a mai anuntat ieri ca investitiile vor fi orientate, prioritar, catre realibitarea coridorului paneuropean Curtici-Constanta, modernizarea parcului de vagoane si managementul traficului feroviar.
In cadrul aceleiasi conferinte, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Septimiu Buzasu, a adaugat ca pe lista prioritatilor se mai afla lucrarile de acces la viitorul pod Calafat-Vidin si reabilitarea a cinci statii CFR, printre acestea regasindu-se si Gara de Nord din Capitala. "In ceea ce priveste modernizarea Garii de Nord Bucuresti, se va schimba conceptul, astfel incat nu va fi doar un terminal, ci si un centru de afaceri si de informare, mai exact un mall", a spus Buzasu.
Ministrul Transporturilor a fost prezent marti la evenimentul "Zilele Feroviare 2007", in cadrul caruia s-a lansat catalogul feroviar in varianta on-line. Pentru a pune lucrurile la punct, desi chiar domnia sa a afirmat ca in ultimii 18 ani nimanui nu i-a pasat de soarta cailor ferate, Orban a anuntat recent ca intentioneaza o privatizare cat mai rapida a sistemului. Prima dintre companiile care intra in reorganizare este CFR Calatori, urmand ca si CFR Marfa si CFR Infrastructura sa fie supuse aceleiasi reforme.
Statisticile arata ca numarul celor care merg cu trenul a scazut continuu, ajungand in prezent la o treime din numarul celor care calatoreau pe calea ferata inainte de 1989. In 2004, 99.434 mii de persoane au ales sa circule cu trenul, in 2005, numarul acestora a scazut considerabil - 92.424 mii de calatori - pentru ca anul trecut sa se inregistreze o usoara crestere - 94.441 mii de calatori. Acelasi lucru poate fi remarcat si in ceea ce priveste marfurile transportate pe calea ferata. Daca in 2004 era vorba de 72.738 mii de tone, in 2005 s-a ajuns la 69.175 mii de tone, pentru ca anul trecut sa se inregistreze doar 68.313 mii de tone.Dificultati pentru sistemul RO-LAIeri, conducerea Ministerului Transporturilor a sustinut ca sistemul de transport feroviar de tip RO-LA, cu platforme de tren pentru TIR-uri, nu poate fi extins la nivel national, din cauza retelei de cai ferate deficitare, care creste timpul de traversare a teritoriului tarii la 24 de ore. Sistemul de transport de tip RO-LA nu poate fi implementat in Romania, in locul clasicului transport rutier de marfuri. Cauzele tin de costurile mult prea mari de exploatare, respectiv de infrastructura feroviara deficitara ce face ca drumul Giurgiu - Curtici sa se faca in aproximativ 24 de ore, se arata intr-un document transmis de minister senatorului PSD Dan Vasile Ungureanu, la solicitarea acestuia.
"In momentul de fata, traficul rutier este infernal din cauza TIR-urilor, indeosebi pe drumurile nationale, dar, dupa cum arata ministrul, nu se poate implementa o modalitate alternativa de transport pentru marfuri. Ministrul isi justifica punctul de vedere prin faptul ca ar creste costurile transportatorilor. Insa asa cresc riscurile, creste poluarea si numarul accidentelor, iar infrastructura de drumuri nationale se degradeaza mai repede", afirma Dan Vasile Ungureanu, intr-un comunicat citat de Mediafax. Senatorul de Arad crede ca lipsa unei strategii privind dezvoltarea sistemului RO-LA inseamna costuri si mai mari pentru Romania. In 1993, SNCFR si-a stabilit ca obiective strategice utilizarea tehnologiilor RO-LA, ca o alternativa oferita transportatorilor rutieri ce intampinau restrictii de acces datorita politicilor guvernelor din statele europene dezvoltate, de protejare a mediului inconjurator si a infrastructurii rutiere. La data de 6 septembrie 2002 a fost inaugurata ruta Glogovat (Arad) - Wels (Austria) si retur.2008 vine cu privatizareaPrivatizarea companiei CFR Marfa ar putea fi demarata in primul trimestru al anului viitor, pe baza propunerii unei firme de consultanta, care urmeaza sa fie selectata luna viitoare, a sustinut, ieri, Orban. "Luna viitoare va fi desemnat consultantul pentru privatizarea CFR Marfa, care va face o propunere cu privire la modalitatea de privatizare a companiei, care va fi aprobata ulterior printr-o hotarare de guvern. Pe baza propunerii consultantului vom incepe in primul trimestru al anului viitor procedura de privatizare", a adaugat Orban.
Ministerul Transporturilor asteapta, pana la 24 octombrie, oferte pentru contractarea de servicii de consultanta, in vederea elaborarii strategiei de privatizare a companiei CFR Marfa. In luna aprilie, surse din minister declarau ca CFR Marfa va fi scoasa la privatizare pana la sfarsitul acestui an, o problema fiind rascumpararea euroobligatiunilor emise in urma cu cinci ani, in suma de 120 milioane euro. Titlurile, care au o dobanda de 10,5% pe an, sunt scadente la 10 decembrie 2007. Obligatiunile vor fi rascumparate in luna decembrie a acestui an. Compania de stat specializata in transporturi de marfa pe caile ferate detinea, anul trecut, circa 90% din piata de transport feroviar si 35-40% din segmentul general de transport din Romania. CFR Marfa are aproximativ 19.000 de angajati si dispune de un parc de aproape 1.000 de locomotive, circa 55.000 de vagoane si doua ferryboat-uri. Profitul brut al companiei este estimat pentru acest an la 6,5 milioane lei, in scadere cu aproximativ 40% comparativ cu 2006, in principal ca urmare a scaderii veniturilor din vanzarea marfurilor, conform bugetului de venituri si cheltuieli pentru 2007