Executivul sustine ca cele doua ordonante de urgenta au fost adoptate de Senat cu "grave vicii" constitutionaleGuvernul a depus ieri la Curtea Constitutionala doua sesizari de neconstitutionalitate privind legile prin care Senatul a respins Ordonantele de Urgenta referitoare la reorganizarea Executivului.
Demersul vine la aproape o luna de zile dupa ce senatorii au respins, la 18 septembrie, proiectele de lege pentru aprobarea Ordonantelor de Urgenta 24 si 25 pe 2007, referitoare la restructurarea Executivului si a aparatului de lucru al Cabinetului. In ambele cazuri, Senatul este Camera decizionala.
In textul adresat presedintelui CC, premierul Calin Popescu Tariceanu cere membrilor Curtii sa constate ca legile prin care Senatul a respins cele doua OU sunt neconstitutionale, aratand ca actele adoptate de Senat prezinta "grave vicii constitutionale, atat sub aspectul procedurii de adoptare a acestuia, cat si al solutiei legislative propuse".
Principalul argument adus in sprijinul acestor afirmatii este acela ca raportul comisiei sesizate pe fond trebuia sa fie votat in aceleasi conditii ca o lege organica, adica de jumatate plus unul din numarul total al senatorilor.
In conformitate cu prevederile articolului 102 alin. (5) din Regulamentul Senatului, "raportul comisiei sesizate in fond se aproba sau se respinge de Senat cu acelasi cvorum cu care se aproba sau se respinge legea pentru care este intocmit", se arata in textul trimis Curtii. Potrivit aceleiasi surse, raportul nu a fost aprobat sau respins cu cvorumul cerut pentru legile organice (minimum 69 de voturi), dar proiectul de lege pentru aprobarea OU 24/2007 a fost supus votului.
Rezultatul din plenul Senatului a fost de 12 voturi pentru, 62 de voturi impotriva si 2 abtineri. La randul sau, proiectul de lege pentru aprobarea OU 25/2007 a intrunit in plenul Senatului 17 voturi pentru, 58 de voturi impotriva si 3 abtineri.
Urmand rationamentul expus mai sus, reprezentantii Executivului arata ca proiectele de lege de aprobare trebuia transformate in proiect de lege de respingere - cu acelasi caracter de lege organica - si supuse votului. "Cum plenul Senatului nu s-a pronuntat asupra unei legi de respingere, Legea de respingere a OUG 24/2007 nu exista, nefiind adoptata de plenul Senatului", se arata in textul adresat Curtii.
"Este inadmisibil ca o norma dintr-o lege organica sa fie suspendata, modificata sau abrogata (facuta sa-si inceteze aplicabilitatea) printr-o lege ordinara", se arata in scrisori.
Potrivit aceleiasi surse, o alta lacuna este aceea ca legile pentru respingerea celor doua OU nu reglementeaza masurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonantei si nici situatia actelor adoptate de Guvern in baza si pentru aplicarea ordonantei de urgenta respinse. Iar in lipsa acestor precizari, actele respective sunt si raman in vigoare si produc efecte.Presedintele Camerei Deputatilor a semnat luni legile prin care Camera superioara a Parlamentului a respins ordonantele privind restructurarea Guvernului. Saptamana trecuta, democratii si liberal-democratii l-au acuzat pe Bogdan Olteanu ca refuza sa semneze cele doua legi si ca in acest mod blocheaza trimiterea actelor normative spre promulgare, la Administratia Prezidentiala.