Astronomii si astrofizicienii au anuntat ca au reusit un mic pas in directia oferirii unui raspuns la intrebarea "de unde venim?", transmite miercuri Associated Press receptionata de Rompres.

Stelele, planetele si tot ce se afla pe ele

Stelele, planetele si tot ce se afla pe ele, provin din praf cosmic rezultat in urma mortii stelelor. Insa intrebarea care inca persista este de unde a provenit praful cosmic care a dus la formarea primelor stele?

Un telescop foarte puternic al NASA pare sa fi surprins unul dintre posibilele raspunsuri la aceasta intrebare: este vorba despre praful cosmic aruncat de gaurile negre.

Praful cosmic care a dus la aparitia primelor stele din Univers s-a format in quasarii care au in mijloc gauri negre gigantice. Quasarii sunt nuclee stralucitoare de galaxii, cele mai stralucitoare obiecte din univers, emitand de mii de ori mai multa lumina decat o galaxie normala. Quasarii se formeaza in urma ciocnirii dintre doua sau mai multe galaxii.

"Molecule de gaz s-au ciocnit unele de altele formand lanturi de molecule in conditiile de temperaturi de ordinul a mii de grade Celsius produse de un quasar. Aceste lanturi au devenit din ce in ce mai mari pana au ajuns sa poata fi considerate particule de praf", a explicat Ciska Markwick-Kemper de la University of Manchester din Anglia, coordonatorul acestui studiu ce va fi publicat in cursul acestei luni in Astrophysical Journal Letters.

Telescopul Spatial Spitzer  a identificat o mare cantitate de praf cosmic "proaspat" produs intr-un quasar aflat la 8 miliarde de ani lumina departare. In urma analizarii acestor imagini s-a descoperit ca acest praf cosmic contine particule de sticla, nisip, cristal, marmura, rubin si safir, a mai precizat ea.

Praful cosmic este un element extrem de important in procesul de racire inaintea nasterii stelelor care sunt compuse predominant din gaz. Praful care ramane dupa nasterea unei stele formeaza alte corpuri cosmice, asa cum sunt planetele, cometele si asteroizii, a sustinut si astronomul Sarah Gallagher, coautor al acestui studiu din partea University of California din Los Angeles.

"Pana la urma putem sustine ca tot ce exista provine din praf cosmic", a mai adaugat Ciska Markwick-Kemper.

Astfel, conform acestui studiu, planetele tinere care s-au format in urma cu doar cateva miliarde de ani si care se afla departe de quasari, provin din praful cosmic produs de moartea altor stele. Acesta pare sa fie si certificatul de nastere al Pamantului.

Dan Weedman, fostul director al departamentului de astrofizica de la NASA a apreciat acest studiu drept un important pas in directia elucidarii enigmei "primelor zile" ale Universului.

Jurnalul National