Ajutor! "Mi-a ramas pisica in copac." "Sunt blocat in casa caci sotia a plecat cu cheia." "M-a batut vecinul, invidios pe succesul meu." Solutia? Sunam la 112. Dar cati dintre noi stim ca in spatele acestui banal apel de urgenta se ascunde o int
Ajutor! "Mi-a ramas pisica in copac." "Sunt blocat in casa caci sotia a plecat cu cheia." "M-a batut vecinul, invidios pe succesul meu." Solutia? Sunam la 112. Dar cati dintre noi stim ca in spatele acestui banal apel de urgenta se ascunde o intreaga armata de profesionisti care raspund zi de zi la sutele de telefoane incercand sa rezolve cele mai nastrusnice probleme?


Ca sa fiu sincera si eu am avut indoielile mele legate de veridicitatea Apelului de Urgenta 112. Aveam impresia ca atunci cand tu, bietul cetatean, suni disperat sa-ti spui oful la celalalt capat al firului va raspunde doar... robotul. "Amabil" ca de obicei, acesta iti va prelua mesajul. Nimic mai mult.

In realitate, lucrurile stau cu totul si cu totul altfel. Cu siguranta nici noi nu am fi reusit sa patrundem in "laboratorul de lucru" al Politiei Capitalei, unde, nu se intra deloc usor, fara ajutorul celor de la Biroul de Presa. Asa aveam sa aflam secretul lui 112.

Primul pas: Serviciul de Telecomunicatii Speciale Bucuresti (STS), acolo unde ajunge prima data apelul dumneavoastra. De aici, este preluat si transmis mai departe la agentiile abilitate (Politie, Jandarmerie, Pompieri, Ambulanta) cu rezolvarea cazului. Ecuatia este simpla. Sistemul 112 functioneaza 24 de ore din 24, iar vestea buna e ca nu va taxeaza la buzunar. Asa ca daca vreti sa cereti ajutor in cazul in care pisica vi s-a catarat pe bloc si da semne ca nu mai poate cobori, ati ramas blocat in casa, raportati un furt sau informati ca ati fost batut de vecin procedura este aceeasi. La celalalt capat al firului va va raspunde un operator din cadrul STS. In functie de cat de urgenta va este doleanta cazul va fi preluat de una dintre institutiile competente in rezolvarea problemei cu care va confruntati.


MODERN. Pasul doi: Politia Capitalei, acolo unde este practic creierul intregii operatiuni. "Responsabilul de serviciu" si cel care s-a ocupat cu implementarea Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112 (SNUAU), comisarul-sef Victor Coman, seful Serviciului Dispecerat, s-a prezentat la apel. "Haideti sa va arat cu ce dispecerat modern ne mandrim!" Intram intr-o incapere nu foarte mare. Pe perete, un monitor imens. Pe birou, cateva calculatoare si telefoane. In camera alaturata, prin peretii de sticla ii zaresc agitati pe operatorii de serviciu. Vreo zece la numar. Cu castile pe urechi, cu monitoarele in fata preiau de zor apelurile de urgenta ale cetatenilor. Nu mare lucru! Doar cateva mii pe luna. Telefoanele suna fara incetare. In rest, nu se aude nici musca. Privindu-i pret de cateva clipe am avut sentimentul ca ma aflu pe o nava.


"De la centrul STS, dupa preluarea apelului, operatoarele de serviciu il transmit mai departe serviciilor de interventie. De cele mai multe ori, la noi, la politie. Aici este locul de unde noi stim tot ce se intampla in Bucuresti, iar daca nu, putem afla cu un singur click", explica comisarul, asezandu-se in fata calculatorului. La o simpla comanda, monitorul imens de pe perete s-a transformat intr-o adevarata baza de date. "Uitati, pe ecran mi-a fost afisat tot ce se intampla acum in Capitala, pe sectoare si ce cazuri au in desfasurare oamenii nostri de pe la sectiile de politie. La Sectia 3 a fost raportat furtul unei masini, iar la Sectia 9 o bataie intre doua grupuri. Sistemul ne ajuta sa fim tot timpul bine informati si sa inlesnim mai usor, prin simple tastari, legatura intre Politia Capitalei, sectiile de politie, pompieri si jandarmerie. Mai mult, suntem la curent si cu ceea ce se petrece in judetele limitrofe."


PROFESIONALISM. Nu m-as fi gandit niciodata ca in spatele acelui banal apel de urgenta 112 avea sa stea o intreaga armata de profesionisti si un sistem de lucru performant, modern si complex. Lucrurile nu sunt atat de usoare pe cat par la prima vedere. O simpla ridicare a receptorului nu este nicidecum suficienta. Dupa ce operatoarele de la centru au preluat mesajul, "traseul" acestuia continua, fiind transmis mai departe la una dintre agentiile operatorii abilitate sa se ocupe de rezolvarea lui. Sau chiar la toate. Nimic nu se "executa" la intamplare! Regulile sunt stricte si pentru a duce misiunea la bun sfarsit ele trebuie respectate "ad literam". Cel care preia apelul are obligatia de a discuta cu apelantul si pe baza unor serii de intrebari specifice fiecarei fapte stabileste gradul de urgenta al incidentului. Pe baza acestor informatii, operatorul completeaza fisa de caz, pune cazul pe harta, transmitandu-l la sectorul de politie competent in rezolvarea lui.


"Oamenii nostri muncesc in ture. Se lucreaza 24 de ore din 24, sapte zile din sapte. Uneori, nu au timp nici sa respire. Intre orele 14:30-24:00 este cel mai mare aflux de mesaje. Din totalul cazurilor care au loc in Bucuresti in proportie de 88% sunt rezolvate in 10 minute, iar restul in 20 de minute", ne-a marturisit mandru comisarul Coman.


Acelasi numar si in EuropaPotrivit Directivei 98/10/EC, 112 este numarul unic pentru apeluri de urgenta pentru toate statele Uniunii Europene, la care se raspunde in mai multe limbi de circulatie internationala, apelabil gratuit de la terminalele conectate in retelele de telefonie fixa, mobila sau alte sisteme. In Romania, activitatea pentru infiintarea Sistemului 112 a generat emiterea unor acte normative si includerea acestei directii de actiune in strategii, politici si programe guvernamentale. Instalarea Sistemului National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112 a inceput in anul 2003. La 15 mai 2004 a fost pus in functiune in Bucuresti, iar la nivel national in aprilie 2005. Centrele de preluare a apelurilor de urgenta dispun de o baza de date care ii ajuta pe operatorii de la 112 sa localizeze apelul, incidentul produs si resursele de interventie cele mai apropiate. Dupa ce formati numarul, raspundeti urgent la intrebarile puse de operatoarea de la 112. In cazul unui pericol major orice secunda conteaza! Insa, inainte de a forma 112 trebuie sa cunoasteti numarul de telefon de la care sunati, astfel apelul duneavoastra poate fi evaluat ca neserios. Caz in care nu veti primi ajutorul cerut. Daca veti activa optiunea "Numar ascuns", sistemul 112 are capacitatea de a determina automat numarul si locatia dumneavoastra.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.