Pentru a cistiga tot mai multe contracte, agentiile de PR isi flateaza clientii si se lauda cu cele mai bune relatii din media.

„In orice afacere e nevoie de citeva minciuni politicoase, pentru ca businessul sa functioneze cum trebuie. Fireste, in relatiile publice exista minciuni specifice", marturiseste PR-ul Steven Blinn, citat de site-ul alleyinsider.com. Specialistul american a catalogat cele mai frecvente scuze sau replici neacoperite la care PR-ii apeleaza in relatia lor cu clientii.

„Produsul dumneavoastra e extraordinar!", spun adesea cei din PR cind vor sa cistige un client. Dupa ce acesta cade in plasa, urmeaza lauda de sine: „Contul dumneavoastra se afla in cele mai bune miini". In plus, agentia de PR promite viitorului client ca imaginea sa va fi pe miinile celui mai eficient si mai experimentat om din agentie, chiar daca e foarte probabil ca afacerea sa sa ajunga pe biroul unui incepator in relatiile cu clientii si in gestionarea bugetelor. „Agentia noastra are o experienta bogata in privinta companiilor tehnologice din sfera de care va ocupati dumneavoastra", obisnuiesc sa spuna PR-ii. Insa adesea „90% din experienta invocata nu mai exista in agentie, din cauza plecarii oamenilor calificati la alte agentii concurente", observa Blinn. Pentru a fi si mai convingatori, managerii din PR care ajung sa bata palma cu clientul amintesc despre birourile-filiale raspindite in toata lumea. Or, cite companii americane sint interesate de filialele de apartament din Budapesta sau din Barcelona? Un alt atu cu care se lauda agentiile de PR este relatia buna cu presa. „Ii stim cei mai buni reporteri", spun specialistii in relatiile cu clientii. Insa, de cele mai multe ori, un numar restrins de reporteri interesati de tema si capabili sa scrie atractiv sint de preferat unei elite de jurnalisti neinteresati de subiect si care vor sterge e-mailul cu comunicatul de presa fara sa-l mai citeasca, atrage atentia Blinn. Si pentru ca veni vorba despre mesaje bine tintite, o alta promisiune frecventa adresata clientului este aceea ca produsul ori serviciul sau va fi promovat prin site-uri, bloguri si podcastinguri. De multe ori insa, promovarea online se opreste la un biet blog necitit de nimeni.

Cind promovarea nu merge bine, vina este, fireste, a clientului. „Sarcina asta nu era in contract", se scuza PR-ii cind vine vorba despre diverse activitati peste care au sarit. Sau: „Nu e vina noastra. Produsul dumneavoastra pur si simplu nu este suficient de atractiv", motiveaza PR-ul plictisit, in ciuda entuziasmului mimat la inceput.