Colectia prêt-à-porter a designerului indian Manish Arora a fost revelatia Festivalului de moda de la Paris.

Clientele fidele ale lui Manish Arora
sint starurile de la Bollywood Lumea modei pariziene a fost placut surprinsa, dupa ce si-a deschis pentru prima oara portile designerilor indieni in cadrul Fashion Week, de colectia tinarului Manish Arora din New Delhi. Spectacolul in sine a aratat de parca ar fi fost o prezentare tipic indiana, de la haine pina la manechine si muzica, trecuta printr-o sita deasa de cultura pop din anii ’80. Un remix foarte reusit intre Bollywood si Hollywood, intre tatuajele traditionale, cu henna, pe miinile manechinelor si umerii inalti, consacrati de Claude Montana, intre mandale in diverse grade de stilizare si iconuri ale culturii occidentale contemporane, intre doua civilizatii fundamental diferite, dar care se completeaza, la nivel vizual, intr-un mod surprinzator de firesc. Primul lucru care frapeaza in legatura cu aceasta colectie, disponibila pe Internet atit in format video, cit si foto, este culoarea. O explozie de culori saturate, contrastante, care umplu forme geometrice intercalate, personaje, mandale, motive florale, pattern-uri multe si marunte, care se devoreaza intre ele, fascineaza, excita, hipnotizeaza si obosesc privirea in acelasi timp. Piesa de rezistenta a colectiei este o rochie de seara cu trena si foarte multe aplicatii in forma de fluturi multicolori de plastic, de marimi diferite, care dau piesei o forma puternic sculpturala. Plasticul a fost ales pentru accesorii si aplicatii, dar a si fost integrat, in fisii, in designul hainelor. „Am venit aici pentru ca mi-am dorit acces mai larg, expunere media, clienti importanti si, pina la urma, Parisul este orasul modei. Cred ca este important ca designerii indieni sa fie recunoscuti in lume", a spus Arora pentru Reuters.

Designerul si-a gasit inspiratia in locuri la care ne-am fi gindit cu totii, de la benzile desenate indiene (Amar Chitra Katha) si motive religioase traditionale hinduse pina la artistul american pop Roy Lichtenstein. Clientele sale fidele sint starurile de la Bollywood, care se topesc dupa cristalele Swarovski (cu ajutorul carora a fost brodat, pe o rochie, zeul-elefant Ganesh), broderiile manuale in matase, aplicatiile cit mai stralucitoare, in culori tehno, si dupa serpii din plastic purtati ca un guler de vulpe sau ca simple brose. Turnul Eiffel, Arcul de Triumf, Montmartre si alte simboluri ale culturii vestice au fost aplicate la loc de cinste pe rochiile scurte, purtate cu ciorapi foarte colorati si cu pantofi cu toc inalt, in nuante metalice.

Un alt designer indian, Anamika, isi prezinta colectia in aceasta duminica, in cadrul aceluiasi festival. Paris Fashion Week include show-urile de prezentare a unor designeri de zece nationalitati diferite, iar debutul Indiei in acest an reflecta influenta din ce in ce mai puternica a culturilor asiatice asupra culturii populare occidentale, hranita si de puterea economica din ce in ce mai mare a acestor tari. „Pe vremea lui Christian Dior erau doi designeri care stabileau tonul pe toata planeta, in fiecare sezon. Globalizarea din zilele noastre aduce diferite forme de expresie impreuna", a spus Didier Grumbach, presedintele Federatiei Franceze de Moda, citat de Reuters. Iar colectia lui Aurora reflecta cel mai clar aceasta afirmatie.

Imagini cu creatiile designerului Manish Arora pe www.cotidianul.ro/select