MIZE SI CRIZE ROMANESTI
Spectacolul motiunii PSD picate va ramane unul dintre momentele rarisime in care partidele romanesti s-au acoperit de un ridicol absolut, in ansamblul lor. Asa se intampla, cand  scenarita bate viata. Frenezia cu care institutii, politicieni, jurnalisti si analisti s-au complacut in a potenta catastrofic un gest politic inutil si fara finalitate clara lasa loc unei amare reflectii: la Bucuresti, jocul politic e mic-pitic, provincial, orgolios si pagubos. Tara europeana, Romania produce prin clasa ei politica o crasa dovada de amatorism si imaturitate la cel mai inalt nivel.

Paradoxurile isi fac loc cu insistenta in realitatea de zi cu zi. Paradoxal, cel mai vanat cabinet post-decembrist - Tariceanu, si cel mai cautat premier pentru decapitare - tot Tariceanu - scapa ca prin minune de furia atacurilor totale. De trei ani, Cotrocenii portocalii vor caderea propriului guvern portocaliu. Degeaba. De doua luni, bastanii albastri din opozitie si-au sumetit izmenele intr-un elan demolator anti-cabinet, care s-a fasait zgomotos in turul propriilor pantaloni, ca dupa cea mai strasnica fiesta cu fasole.


Urmeaza un sezon toamna-iarna in care adversarii cabinetului cu noua vieti vor vedea doar galben-verde in fata ochilor. Galben intens de liberal, asezonat cu descurcaretul verde maghiar. Un alt paradox de zi cu zi este fragilitatea curios de rezistenta a actualului guvern. Lipsa sprijinului institutional lateral a obligat cabinetul sa recurga la o politica de o flexibilitate extrema, care a dat rezultate remarcabile pe termen scurt si i-a asigurat supravietuirea.


Punctele forte castigate de PNL ar fi: a) guvernul liberal inregistreaza o noua victorie, in conditii de razboi total; b) PNL este relegitimat ca partid aflat la guvernare; c) opozitia nu are practic capacitatea de a darama Guvernul Tariceanu, cu tot cu sprijinul deschis al presedintelui de tara; d) PNL are in continuare acces la resurse financiare si logistice, mai ales in pregatirea viitoarelor alegeri; e) tot liberalii vor organiza ciclul de alegeri din urmatoarele luni ­ europarlamentare, locale, parlamentare; f) continuarea reformelor si indeplinirea programului de guvernare; e) se mentine unitatea partidului in jurul liderului; g) mentinerea la guvernare permite intarirea capacitatii organizationale a filialelor PNL si ofera oportunitati pentru afirmarea liderilor locali ai PNL in vederea alegerilor locale din 2008. De asemenea, trebuie spus ca esecul motiunii de cenzura depuse in aceasta sesiune va asigura mentinerea Guvernului Tariceanu cel putin pana la urmatoarea sesiune parlamentara. PSD nu va mai putea depune o alta motiune de cenzura in aceasta perioada, in vreme ce PD si PLD nu au realmente capacitatea de a duce pana la capat un astfel de demers.


Trei sunt obstacolele peste care trebuie sa treaca in curand premierul Tariceanu, pentru a dovedi ca mai are forta in exercitiul guvernarii: 1) Executivul trebuie sa reglementeze situatia juridica creata de respingerea ordonantei privind restructurarea Guvernului, fapt care reprezinta, dupa motiunea de cenzura, cea mai mare vulnerabilitate. Practic, toate actiunile si masurile viitoare pot fi susceptibile din punct de vedere legal; 2) Trecerea bugetului pe 2008, in conditiile pierderii sprijinului parlamentar al PSD. In ciuda frecventelor amenintari cu testul bugetului, practica celor 17 ani de discutii pe buget arata ca interesul pragmatic pentru asigurarea continuitatii economice, in atat de variate domenii, sectoare si regiuni de administrare este mai mare decat orice galceava politica. Asa ca bugetul va trece fara prea mari probleme si va suporta desigur rectificari de parcurs - alte prilejuri de negociere care stau la indemana premierului Tariceanu; 3) Organizarea ireprosabila a alegerilor europarlamentare.


Desigur, cabinetul Highlander isi va desfasura de saptamana viitoare un covor multicolor de consultari cu toate partidele, anuntate imediat dupa rezultatul votului la motiune, cu scopul de a stabili prioritatile Romaniei in perioada urmatoare. Operatiunea il va lasa cu consultarile de taina in soare pe presedintele de tara si ar anula efectul posibilelor noi tarasenii pe care acesta ar dori sa le lanseze. Este un pas necesar, care sa demonstreze deschiderea Executivului catre dialog cu partidele parlamentare. In acest fel se vor gasi solutii la problemele majore care preocupa cetatenii si va fi un prilej de integrare in programul guvernamental a unor propuneri menite sa limiteze nemultumirile exprimate de opozitie.


Pentru moment, liberalii au iesit teferi din incaierarea de cartier in care au intrat. Fara politistul de proximitate la colt de strada, riscul de a intra intr-o noua cafteala la drumul mare e foarte posibil. Dar nu conteaza: Jean boxeaza!