Actionarii au vandut titlurile inainte de a anunta ca s-au depreciat
Pentru a scapa de taxe, au incasat banii un an mai tarziuCazurile de coruptie sau tradare, savarsite de conducerile marilor companii in scopul dezvoltarii pietei, s-au extins in intreaga lume. Dupa celebra cadere a grupului ENRON, cauzata de manipularea informatiilor privind actiunile companiei americane, a anchetelor efectuate asupra oficialilor BAE Systems, suspectati de dare de mita pentru efectuarea unor noi contracte, a venit randul conducerii grupului european de aeronautica si aparare EADS sa fie suspectat de folosirea unor informatii privilegiate. La fel ca in cazul "Privatizarilor" din Romania (in care oficiali ai Ministerului Finantelor si ai Comunicatiilor sunt cercetati, alaturi de oameni de afaceri, pentru obtinerea unor informatii privilegiate in scopul castigarii unor licitatii), conducerea si actionarii EADS sunt acuzati pentru vanzarea unor actiuni in conditiile detinerii unor informatii privilegiate privind problemele diviziei Airbus.
Potrivit publicatiei "Le Figaro", si in acest caz informatiile ar fi fost obtinute cu stiinta ministrului de Finante din acea perioada, care a aprobat vanzarea de actiuni, "desi cunostea dificultatile prin care trecea grupul Lagardere".
Conform unei "note preliminare" a Autoritatii pietelor financiare (AMF), transmise deja Parchetului din Paris, in perioada "noiembrie 2005 - martie 2006 a avut loc transmisia unei cantitati mari de informatii privilegiate, inainte de informarea publicului privind dificultatile prin care trecea grupul Airbus si de deprecierea titlurilor EADS".
AMF a precizat ca grupurile Lagardere si DaimlerChrysler, actionari ai EADS, au negociat fiecare vanzarea unei participatii de 7,5% din EADS in luna aprilie 2006, insa din motive legate de plata taxelor, au incasat sumele obtinute prin aceste tranzactii doar in anul 2007.
Momentul ales "dovedeste ca cei doi actionari ai EADS se asteptau ca actiunile sa se deprecieze in viitor", afirma cotidianul Le Figaro.
Raportul poate "afecta grav grupurile Lagardere, DaimlerChrysler, precum si principalii responsabili ai grupului european si filialei sale Airbus", care "au vandut actiunile pe care le detinea inainte de a face publice dificultatile intampinate de constructorul de aeronave".
Airbus si compania-mama EADS au fost afectate in plan financiar de decalarea cu doi ani a programului de livrari a aeronavei A380, cel mai mare avion de pasageri din lume. Airbus A380 va efectua primul zbor pe o ruta comerciala la 25 octombrie, sub administrarea companiei aeriene Singapore Airlines, potrivit unor informatii furnizate de BBC la jumatatea lunii august.Licitatia pentru avioanele MApNEADS Construcciones Aeronauticas SA Spania a participat si in tara noastra, alaturi de Alenia Aeronautica, la o licitatie privind furnizarea de avioane de transport scurt-mediu curier. Pentru ca a pierdut-o, EADS a depus contestatie la Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor, care a admis-o numai partial.
La 31 ianuarie a.c., CNSC a informat Romtehnica asupra hotararii de anulare a procedurii de achizitie, motivata prin "incalcarea principiilor privind transparenta, egalitatea si nediscriminarea, deoarece celor doua firme sus-mentionate li s-a transmis o varianta a documentatiei de atribuire in limba engleza care nu era identica cu cea elaborata in limba romana, in conditiile in care in anuntul de participare a fost stabilita limba romana pentru depunerea ofertelor".
Cererea EADS privind nelegalitatea specificatiilor tehnice, precum si solicitarea ca autoritatea contractanta sa fie obligata sa refaca documentatia de atribuire, au fost insa respinse ca fiind tardive, intrucat aceasta avea dreptul sa conteste specificatiile, inainte de depunerea ofertei.BAE Systems, cercetata in opt tariAsa cum arata si ultimul raport al Transparency International, coruptia este o dimensiune internationala. "Banii pentru mita vin de multe ori din partea companiilor multinationale bazate in tarile bogate ale lumii, companii care considera plata mitei pe pietele de export ca o strategie de afaceri legitima", se arata in document.
Oficialii BAE Systems sunt cercetati in mai multe dosare pentru posibila acordare a unui comision neoficial in scopul perfectarii unor contracte. In afara celui legat de fregatele romanesti, compania este anchetata pentru afaceri incheiate cu Arabia Saudita, Chile, Qatar, Africa de Sud, Tanzania si, mai recent, cu Suedia si Cehia.
Investigatiile privesc de fiecare data "comisioane" date oficialilor din tarile respective pentru obtinerea unor date confidentiale.