In ultimii 20 de ani, setea de informatie nu i-a parasit pe americani. Nici preferintele in ceea ce priveste genul stirilor n-au suferit modificari majore. Iar cele mai urmarite informatii raman "stirile calamitate".

In perioada 1986-2006, 39% din americani au urmarit foarte atent "stirile calamitate" (adica informatiile privind catastrofele naturale sau cele create de mana omului), 34% au preferat informatiile economice, 33% cele despre conflicte, 22% stirile politice, 18% informatiile oferite de tabloide si 17% stirile externe. In perioada a€™86-a€™89, 55% din americani erau la curent cu "stirile calamitate", ponderea lor scazand la 36 de procente in perioadele a€™90-a€™99, respectiv 2000-2006. A crescut in schimb interesul pentru informatiile economice. Astfel, daca in perioada a€™86-a€™89 doar 23% din cetatenii de peste Ocean citeau paginile "financiare", in a€™90-a€™99 ponderea lor s-a majorat cu cinci procente, pentru ca in 2000-2006 interesul lor sa creasca la 40%. Intre 1986 si 1989 doar 36% din americani au preferat informatiile din zonele de conflict. Procentul a scazut la 28 in anii a€™90, pentru ca proportia sa se mareasca din nou la 38% in perioada 2000-2006. Interesul americanilor pentru informatiile din domeniul politic sunt in scadere, de la 25% intre 1986 si 1989, la 21% in a€™90-a€™99, respectiv 24% intre 2000 si 2006. Acelasi lucru se poate spune si despre stirile externe. Astfel, acestea au scazut de la 25% in perioada a€™86-a€™89, la 16% intre anii a€™90-a€™99, respectiv 2000-2006.Asa cum spuneam, stirile tabloidelor suscita cel mai scazut interes. Daca, totusi, in perioada cuprinsa intre anii 1986 si 1989 acestea se mai bucurau de preferintele a 21% din americani, numarul celor care gusta astfel de informatii a scazut la 18% in celelalte doua perioade de referinta.


CAP DE AFIS. In ceea ce priveste continutul stirilor, in clasamentul celor mai urmarite informatii pe primul loc se situeaza cele referitoare la dezintegrarea navetei spatiale Challenger (1986). Nu mai putin de 86% dintre americani au urmarit cu interes stirile despre aceasta catastrofa. Locul urmator este ocupat de atacurile teroriste de la 11 septembrie 2001, cand 78% dintre cetatenii Statelor Unite au urmarit cu sufletul la gura ceea ce se intampla in urma prabusirii Turnurilor Gemene.


STIRI MONDENE. Viata privata a vedetelor pare sa nu-i intereseze pe americani. Nici macar scandalurile sau povestile siropoase de amor. Doar 17% din audienta nationala a fost atrasa de astfel de subiecte. Primele doua locuri intr-un top al stirilor clasificate drept "soft-news" sunt ocupate, in ordine, de mortea fulgeratoare a lui John F. Kennedy Jr. (1999), respectiv cea a Printesei Diana (1997). Ambele au atras putin peste jumatate din publicul american - 54%. La polul opus se situeaza sinuciderea lui Kurt Cobain (1994) - 7%, respectiv despartirea lui Tom Cruise de Nicole Kidman (1990) - 2%. Moartea lui Steve Irwin (2006) a captat atentia a doar 30% dintre americani, iar cea a lui Frank Sinatra (1998) si mai putin - 17%.


METODOLOGIE. Studiul a fost efectuat in perioada 1986-2006 de catre Centrul pentru Oameni si Presa din Statele Unite. Peste 200.000 de cetateni americani au fost intervievati cu privire la preferintele lor in materie de stiri.