Intentia Comisiei Europene de a adopta o lege care sa reglementeze activitatea agentiilor imobiliare si de a profesionaliza serviciile oferite de acestea a starnit diferite reactii in randul celor care practica aceasta meserie, dar si al celor care au apelat la serviciile acestora, informeaza un comunicat al agentiei de PR Diana Metiu International, specializata in imobiliare.
Capacitatea de a respecta noile norme europene, pentru a se mentine pe piata, reprezinta ingrijorarea primordiala a persoanelor care activeaza in companii imobiliare mici si mijlocii. Aceasta preocupare se grefeaza pe previziunile analistilor din domeniu, care au preconizat o scadere cu 40% a numarului companiilor imobiliare care isi vor inceta activitatea din incapacitatea de a respecta standardele impuse de Comisia Europeana.
"Pentru a schimba perceptia romanilor asupra companiilor imobiliare este important ca serviciile pe care acestea le ofera sa se ridice la un anumit nivel de profesionalism. Este obligatoriu pentru o companie imobiliara profesionista sa lucreze la pachetul de servicii oferite si la pregatirea angajatilor.
O agentie imobiliara respectabila trebuie sa faca mult mai mult decat sa identifice niste proprietati pentru eventualii clienti, ci sa ofere consultanta pentru obtinerea de finantari, suport juridic prin colaborarea cu diferite cabinete de avocatura, sa monitorizeze piata constant si sa intocmeasca rapoarte si studii de piata, dar mai ales sa fie transparenta pentru a avea o colaborare eficienta cu clientii", a declarat Monica Marin, Partner Manager EuroMetropola.Credibilitatea agentiilor imobiliare este minimaActivitatea agentiilor imobiliare nu este multumitoare pentru persoanele care au interactionat in ultimii 16 ani cu o astfel de companie. Revolta celor care au apelat la serviciile agentiilor imobiliare se datoreaza lipsei de profesionalism cu care unele dintre acestea si-au tratat clientii.
"Agentiile imobiliare locale inca se confrunta cu probleme de imagine. Credibilitatea clientilor vizavi de agentiile imobiliare este si astazi la un nivel destul de scazut, iar unul dintre motivele principale este comportamentul neprofesionist pe care l-au afisat de-a lungul timpului multe dintre companiile de profil in relatia cu clientii", spune Monica Marin, Partner Manager EuroMetropola.
Clientii reproseaza agentiilor imobiliare ca umfla preturile proprietatilor intr-un mod evident, pentru ca agentul care intermediaza o tranzactie sa obtina un comision cat mai avantajos.
Pe de alta parte, clientii acuza agentii imobiliari de o serie de comportamente lipsite de etica. Un exemplu in acest sens ar fi practica destul de frecventa a plasarii de anunturi cu oferte avantajoase, dar inexistente in paginile de publicitate ale ziarelor sau pe Internet. Scopul acestor anunturi este atragerea unui numar important de clienti.Unii clienti refuza sa plateasca serviciile agentilor imobiliariNemultumiri nu apar doar din partea clientilor, ci si din partea companiilor imobiliare fata de unii clienti, care refuza sa plateasca serviciile pe care agentiile le presteaza in timpul unei tranzactii.
"Acest comportament se explica prin lipsa unei culturi a serviciilor care se observa in randul romanilor. Din fericire, in special pe segmentul upper-middle class astfel de incidente apar tot mai rar, semn ca publicul s-a mai educat si este mai deschis catre acest tip de servicii", adauga Monica Marin.
Prin urmare, nu doar agentii imobiliari recurg uneori la practici lipsite de etica, ci si clientii, care, neplatind serviciile primite, aduc prejudicii importante agentiilor imobiliare. Aceste prejudicii sunt de ordin financiar, dar si de alta natura, deoarece reprezentantii companiilor imobiliare pierd foarte mult timp pentru recuperarea sumelor cuvenite cu ajutorul instantelor judecatoresti.
O alta nemultumire a agentilor fata de clienti este legata de faptul ca vanzatorii si cumparatorii colaboreaza, in acelasi timp, cu mai multe companii imobiliare si nu ii instiinteaza in momentul in care o proprietate s-a tranzactionat. Aceasta comunicare sincopata dintre agenti si clienti este defavorabila agentului, care iroseste o parte importanta din timpul sau lucrand pentru un client care nu mai este interesat de serviciile sale.