Ajuns la cea de-a treia editie, Festivalul International de Teatru pentru Copii "100, 1000, 1.000.000 de povesti" se va desfasura anul acesta intre 6 si 13 octombrie, la Bucuresti, fiind organizat de Teatrul "Ion Creanga". 12 productii din Romania, opt ale Teatrului Ion Creanga si patru ale teatrelor din tara, alaturi de opt productii straine, sapte din Europa si una din Asia, alcatuiesc programul editiei din acest an din cadrul careia nu lipsesc spectacole-lectura cu texte dramatice romanesti, workshopuri, spectacole interactive in fata teatrului din Piata Amzei, un colocviu despre dramaturgia pentru copii, o expozitie cu fotografie de teatru, deschisa in foaierul teatrului, cu imagini de la editia de anul trecut a festivalului, realizata de artistii Sorin Radu si Maria Stefanescu si, de asemenea, proiecte realizate de FastTracKids si Fundatia Cliniclowns.
Spectacolele din programul principal al Festivalului, al carui director este Cornel Todea (foto), sunt grupate pe doua sectiuni: 0-3 ani si 4-12 ani. Prima sectiune cuprinde spectacole sustinute de compania La Baracca din Italia ("Culorile apei"), La Guimbarde din Belgia ("In gradina"), Theater Bautzen din Germania ("Doamna Soare si Domnul Luna pregatesc vremea"), Companie Balabik din Franta ("Loupiotes") si Teatrul Ion Creanga ("Cucu-bau cu Ham si Miau"). Cea de-a doua sectiune include, in principal, spectacole romanesti - sapte ale Teatrului Ion Creanga si cate unul de la Teatrul Ciufulici din Ploiesti, Teatrul Arcadia din Oradea, Figura Studio din Gheorghieni si Teatrul Luceafarul din Iasi. La acestea se adauga trei spectacole straine: "Kashtanka" - TJUZ din Ekaterinburg, "Kolok, vecinii teribili" - Fondazione Teatro Ragazzi e Giovani din Torino si "Gamoonjang" - BST Company din Seul.
Spre deosebire de anul trecut, organizatorii au primit mai putine propuneri din partea teatrelor din tara, mai exact zece, dupa cum a declarat Ioan Garmacea, consultant de specialitate, in cadrul unei conferinte de presa, din care au fost selectate doar patru, celelalte neridicandu-se la nivelul competitiv al FITC. In schimb, din afara oferta a fost mult mai mare. "Am primit in acest an foarte multe propuneri (...) Fata de editiile precedente am avut mai multe propuneri - 20. Sapte au ramas in programul editiei. Majoritatea acestor spectacole au fost prezente si in alte festivaluri - "Kashtanka" a participat la 16 festivaluri, de exemplu", a explicat Daniela Miscov, coodonator relatii internationale. Juriul, care va acorda premii pentru cel mai bun spectacol, regie, interpretare, dimensiune interculturala, si premiul "Superbebe" pentru teatru 0-3 ani este format din criticul de teatru Alice Georgescu si trei directori de festival Etoundi Zeyang, Graziano Melano si Patricia Forde. Avertizand asupra numarului mic de texte pentru spectacole de copii organizatorii au organizat si o sectiune de spectacol-lectura cu texte prezentate in concursul de dramaturgie "100, 1000, 1.000.000 de povesti" castigat de Sanziana Popescu cu piesa "Cand jucariile spun pa!".
Desi primele doua editii au fost un succes, Cornel Todea s-a aratat nedumerit de lipsa de interes a criticilor de teatru fata de spectacolele din anii trecuti: "N-a pasit un cronicar de specialitate in sala noastra de spectacole. Discretia cu care am fost evitati a fost maxima. S-ar putea sa se intample anul acesta la fel. Voi fi foarte amarat".
Clovni in spitale de copii
In cadrul FITC este inclus in acest an si proiectul "Clinic Clown" organizat de Fundatia Cliniclowns, coordonat de dr. Alexandra Zugravescu. Proiectul consta intr-un "spectacol de lucru la patul copilului". Reprezentatiile au loc in spitalele pentru copii, de obicei in sectiile bolnavilor de cancer, infectati cu HIV, in sectiile cu copii arsi etc. "Proiectul a inceput in 1994, cand, in Olanda, am vizitat un spital de copii bolnavi de cancer si relatia copilului cu clovnii mi s-a parut extraordinara. Am stiut ca vreau sa realizez asta si in tara. Cand am venit, i-am spus lui Caramitru si a devenit un proiect al UNITER-ului. Actorii teatrului Creanga sunt cei care s-au oferit sa participe la training, dar din cei 15 care au venit numai 8 au rezistat psihic sa lucreze in spital. Cand am intrat prima data in spital, reactia medicilor a fost de rezerva, dar pe urma s-au auzit copiii razand.", a spus Alexandra Zugravescu. "In fiecare saptamana, in functie de programul de teatru al actorilor, se lucreaza in spital, de doua sau trei ori. De obicei mergem in toate sectiile Spitalului Grigore Alexandrescu, unde am fost foarte bine primiti, dar si la altele. Se lucreaza in general pe sectiile unde copiii au o suferinta care ii imobilizeaza la pat. (...) Exista o mare colaborare intre copil si actor. Copilul intra in joc cu clovnii", ne-a declarat in exclusivitate (integral pe site) dna dr. Alexandra Zugravescu, coordonatoarea proiectului.