Vehiculele pe doua roti nu le vor mai cere talente echilibristice conducatorilor lor daca cercetatorii olandezi vor avea succes in studierea stabilitatii.

De aproape 150 de ani, oamenii de stiinta au fost intrigati de bicicleta. Cum poate fi o bicicleta in miscare atit de stabila, de capul ei?, se intrebau acestia. Cercetatorii de la Delft University of Tehnology (TU Delft), Olanda, alaturi de colegii lor britanici de la Cornell University si Nottingham University sint convinsi ca au gasit modelul matematic perfect pentru transportul pe doua roti.

„Producatorii de biciclete nu au reusit sa spuna cu precizie cum functioneaza acestea. Intotdeauna au fost nevoiti sa-si cizeleze modelele doar prin probe. Folosind modelul conceput de noi, ei pot sa introduca in computer factorii care influenteaza stabilitatea bicicletei lor. Programul calculeaza apoi modul in care aceasta reactioneaza la diferite viteze", explica dr. Arend Schwab, de la Facultatea de inginerie mecanica, maritima si a materialelor din cadrul universitatii olandeze, potrivit sciencedaily.com.

Intrucit modelul poate sa indice daca din uzina va iesi un vehicul pe doua roti „nervos" si „tremurind" sau unul stabil, pentru persoanele in virsta, industria de biciclete se arata foarte interesata de noile descoperiri. De exemplu, directorul departamentului de product development din cadrul producatorului olandez de biciclete Batavus, Rob van Regenmortel, urmareste foarte indeaproape cercetarile realizate de Arend Schwab si de fostul sau student Jodi Kooijman. „In proiectarea bicicletelor noastre am lucrat de ani intregi cu trei parametri: geometria generala, distanta dintre osii si unghiul furcii. Aceste alegeri au fost facute odata de catre toti manufacturierii de biciclete si s-au abatut foarte rar de la ele, intrucit bicicleta functiona cum trebuie. Totusi, cu ajutorul acestui model, speram sa proiectam biciclete mult mai bine orientate spre targeturi precise", a comentat Van Regenmortel.

„Viteza bicicletei trebuie sa fie intre 14 si 27 de kilometri la ora. La aceste viteze, ea este stabila. Daca merge mai repede insa, isi pierde putin din echilibru, iar daca impingi ghidonul intr-o parte sau in alta, se va inclina pina la rasturnare", descrie Jodi Kooijman una dintre tainele stabilitatii. Devansind cu mult metodele clasice ale manufacturierilor, noul model matematic dezvoltat de cercetatori include 25 de parametri de luat in calcul la proiectarea unei biciclete. Toti acestia sint asociati cu doua ecuatii ale miscarii, una legata de inclinare, alta de cirmuire a ghidonului. „Inca nu este clar cum afecteaza stabilitatea acesti parametri. In modelul final, ei apar in forme deosebit de complexe, ca si coeficienti ai ecuatiilor de miscare. Din motive practice, majoritatea cercetatorilor simplificau ecuatiile prin faptul ca nu luau in calcul anumiti parametri, dar rezultatele erau departe de ideal. Iar oamenii de stiinta care nu au reusit sa faca conexiunea dintre inclinare si cirmuire se aflau pe o pista gresita", a explicat Arend Schwab.

Directorul de la compania Batavus spera intr-o colaborare cu Arend Schwab si cu Jodi Kooijman in cadrul unui viitor proiect privind controlul uman asupra vehiculului pe doua roti. „In acest fel putem, teoretic, sa construim biciclete adaptate dupa cerintele fiecarui client. Astfel, cei care au probleme cu mentinerea echilibrului, de exemplu, nu vor mai fi constrinsi la folosirea unei triciclete", a preconizat Van Regenmortel. Scopul ultim al cercetarii in acest domeniu este, de altfel, studierea interactiunii dintre bicicleta si ciclist, in vederea stabilirii modului optim de manevrabilitate.