Parlamentul European a adoptat o propunere conform careia utilizarea vehiculelor de marfuri de 60 de tone sa fie permisa de Executiv doar pentru anumite rute, la cererea si in cadrul unui stat membru. Propunerea a fost votata cu o larga majoritate (577 de voturi pentru, 52 impotriva si 51 de abtineri). Deputatii au estimat ca in evaluarea unor astfel de cereri trebuie sa se acorde atentie in special infrastructurilor existente si sigurantei. Sectorul transporturilor si al logisticii continua sa se dezvolte ca o ramura importanta a economiei in domeniul serviciilor si deschide noi perspective pentru ocuparea fortei de munca. Logistica este esentiala pentru coeziunea sociala, economica si teritoriala si pentru o mai buna includere a zonelor si regiunilor periferice intr-o Europa extinsa - mentioneaza raportul intocmit de Ines Ayala Sender (PSE, ES). Deputatii au salutat intentia Executivului de a prezenta, in toamna 2007, un Plan de Actiune pentru Logistica transportului de marfuri in Europa si sprijina consultarea partilor interesate relevante, in vederea gasirii unor solutii pentru blocajele existente. Securitatea transporturilor constituie una dintre temele pe care Comisia Europeana intentioneaza sa le abordeze in Planul sau de Actiune.Simplificarea sarcinii administrativeParlamentul recunoaste importanta dezvoltarii "ghiseului administrativ unic" in sector pentru a creste eficienta, a facilita formalitatile administrative si a reduce costurile. Deputatii au constatat ca Planul de Actiune risca sa nu abordeze corespunzator problema securitatii incarcaturilor in transportul de marfuri, in raport cu pericolul furturilor, talhariilor si deturnarilor. Ei cer masuri pentru combaterea crimei organizate in special in zonele transfrontaliere si in transportul international de marfuri ce implica tari terte. Totodata, Parlamentul a invitat statele membre sa pregateasca Planuri de Actiune Nationale pentru logistica transportului de marfuri, care sa respecte cadrul global al Planului European de Actiune. Deputatii solicita cooperarea stransa si permanenta a tuturor partilor interesate relevante din sectorul transporturilor si al logisticii, atat la nivel national, cat si la nivel european, pentru a elimina blocajele existente.Infrastructuri si politica de investitiiPentru a impulsiona revigorarea cailor ferate europene si pentru a spori capacitatea lor de transport de marfuri, Parlamentul indeamna Executivul sa conceapa si sa elaboreze un sistem feroviar specializat si sa propuna initiative pentru realizarea acestuia, cu accent deosebit pe coridoare transfrontaliere si dezvoltarea unor centre intermodale.
Deputatii solicita Executivului sa garanteze difuzarea celor mai bune practici pentru finantarea logisticii, ca parte a Planului de Actiune (de exemplu prin diverse initiative de cofinantare privat-public, prin posibilitatile oferite de Banca Europeana de Investitii si de Fondul European de Investitii, precum si prin intermediul instrumentelor structurale).Parlamentarii europeni romani despre noua initiativaIn alocutiunea sa, parlamentarul european roman Silvia-Adriana Ţicau (PSE) a declarat urmatoarele: "Statele membre trebuie sa asigure un climat favorabil dezvoltarii logisticii transportului de marfa si sa elimine blocajele. Atat pentru transportatori, cat si pentru clienti, este extrem de important ca produsele sa ajunga la timp si in conditiile stabilite. Pana in 2020 se estimeaza o crestere de 50% a transportului de marfa. Logistica transporturilor de marfa reprezinta 13% din produsul intern brut al Uniunii, iar 10 si 15% din costul final al produselor este dat de costul logisticii de transport. De aceea, statele membre trebuie sa faciliteze transportul de marfa, iar regulile impuse si controalele efectuate de acestea sa fie realizate pe baza unor norme comune, fara introducerea unor bariere in libera circulatie a marfurilor. Aceste reguli trebuie transmise cu prioritate tuturor transportatorilor interesati, astfel incat acestia sa poata respecta prevederile regulamentare, sa-si indeplineasca obligatiile contractuale...
Uniunea Europeana trebuie sa utilizeze mai mult mijloacele de transport mai putin poluante. Nu intamplator, 70% din proiectele prioritare pentru dezvoltarea retelei europene de transport sunt dedicate transportului feroviar si celui naval. Din pacate, statele membre au utilizat prea putin programul Marco Polo pentru transferul unui volum cat mai mare din transportul de marfa din sistem rutier in sistem naval. Calea navigabila formata din Rhin, canalul Main si Dunare scurteaza distanta dintre nord-vestul si sud-estul Europei cu aproape 4.000 de kilometri. In plus, din 2007, Uniunea Europeana are iesire la Marea Neagra. Pentru logistica transportului de marfa, sistemele de transport inteligent si utilizarea tehnologiei devin indispensabile. Transportul de marfa are insa nevoie de o buna infrastructura de transport si, de aceea, speram ca pe viitor bugetele aferente atat proiectelor de transport comunitare, cat si celor nationale, sa devina prioritare. Consider ca acest raport este extrem de important pentru dezvoltarea economica a Uniunii Europene".