Miercuri dupa-amiaza, la Strasbourg, in plenul Parlamentului European (PE), se discuta cele doua rapoarte pe tema inchisorilor secrete ale CIA si a extradarilor ilegale. Tehnic vorbind, este o continuare a dezbaterii ce a inceput in vara, atunci cand, la Bruxelles, doua comisii ale PE au discutat acest subiect si au promis ca-l vor relua si vor cere amplificarea dezbaterii. Motivul? Autorii celor doua rapoarte, Dick Marty (din partea Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei) si Claudio Fava (seful comisiei speciale a PE) isi unisera glasurile pentru a acuza, pe un ton deosebit de virulent, atat Comisia Europeana cat si Consiliul, de pasivitate si, chiar mai mult, de incercare de camuflare a ilegalitatilor si incalcarilor grave ale drepturilor omului comise in cadrul unui presupus program de cooperare intre CIA si state europene membre UE sau candidate. Ei spuneau ca tocmai aceasta pasivitate a celor doua institutii europene a incurajat unele state (aici numindu-se in mod expres Romania si Polonia) sa se eschiveze sau, dupa parerea lor, chiar sa nu raspunda unora dintre intrebarile adresate de comisiile parlamentare europene. Ceea ce, spunea Dick Marty, l-a determinat sa nu accepte nici invitatia facuta de autoritatile romane de a vizita bazele militare de la Mihail Kogalniceanu si Babadag unde raportorul APCE afirma ca ar fi existat centre secrete de detentie ale CIA.
Ora adevarului
Atat Marty cat si Fava au spus ca nu se mai pot tolera asemenea atitudini si ca statelor care refuza in continuare sa coopereze trebuie sa li se aplice rigorile articolului 7 din Tratatul UE, cele care pot merge, in caz extrem, pana la suspendarea dreptului de vot al unei tari in cadrul Consiliului. Si, in acest sens, cereau imperativ formularea unui punct de vedere atat din partea Comisiei Europene, cat si din partea Consiliului.
Miercuri, cele doua institutii isi vor prezenta acest punct de vedere si vom vedea ce va urma. Dar este de prevazut ca batalia va fi dura, caci, dupa ce vor da citire textelor respective, reprezentantii celor doua institutii vor trebui sa raspunda, timp de 40 de minute, intrebarilor europarlamentarilor care, apoi, mai au inca 75 de minute pentru interpelari. Foarte mult timp acordat din start, aceasta insemnand ca, din negocierile prealabile, s-a constatat ca e nevoie de dezbateri si ca rezultatul final poate fi extrem de important. Pentru ca, oricare va fi el, va crea un precedent.
Daca se va ajunge la concluzia ca nu exista nimic adevarat in cele doua rapoarte ai caror autori se sustin public reciproc la modul absolut, atunci se valideaza ca legale si corecte toate procedurile de cooperare cu SUA invocate de statele acuzate in documentele respective. Si se creeaza astfel baza juridica si precedentul pentru demonstrarea legalitatii unei cooperari inter-statale extinse si la nivel de UE in caz de criza majora, ca cea recunoscuta de NATO in octombrie 2001, cand a invocat pentru prima oara in istoria Aliantei Articolul 5 privind apararea colectiva in fata unei amenintari externe.
Dimpotriva, daca cele doua rapoarte vor fi considerate valide, atunci se deschide drumul preconizat deja de Jean Marie Cavada, presedintele Comisiei PE pentru afaceri interne si justitie care anunta deja, pentru ZIUA, acum cateva luni ca se doreste formarea unei comisii largi cu puteri reale de ancheta, care sa duca mai departe ceea ce el numea "activitatea exceptionala a lui Marty si Fava".
Dezbateri dure
Esecul american din Irak, rezultatele nesatisfacatoare din Afganistan, dezechilibrul marcat din Pakistan unde evolutiile se anunta rapide, in contextul unei ofensive a talibanilor, iata elemente care ar putea sa fragilizeze pozitia sustinatorilor razboiului total impotriva terorii, arma politica principala a administratiei Bush. Cum se vor reflecta toate acestea in votul parlamentarilor europeni? Dezbaterea va fi cu siguranta foarte dura, dar este de presupus ca jocurile politice, pentru a fi calmate, vor cere niste decartari vizibile, in semn de compensatie, fie si numai pentru a potoli ardoarea vulturilor revansei democratice.
Modul penibil in care a reactionat delegatia noastra la APCE, retragandu-se in semn de protest nu inainte de vot, ci dupa, in semn de respect fata de virtutile democratiei pe care n-o stiu decat in varianta lor damboviteana, face ca situatia sa fie foarte delicata in zona. De cealalta parte, greu de presupus ca, in conditiile actuale interne, vom vedea europarlamentarii romani dandu-si mana si prezentand o pozitie comuna. Ba chiar este de presupus ca vor face exact pe dos si vor profita de un scandal pentru a plati polite de acasa sau/si pentru a face acasa taraboiul de rigoare.