Service Oriented Arhitecture inseamna flexibilitate si inovatie"Organizatiile care nu isi vor orienta strategia catre SOA vor fi scoase din piata" Acum 10 zile, compania IBM a organizat in Romania "IBM SOA Architect Summit", cand a fost prezentata detaliat Arhitectura Orientata spre Servicii (SOA). Aceasta este o abordare care ofera unei companii flexibilitate, deschidere spre inovatie, diminuarea costurilor, pe scurt, imbunatatirea proceselor de afaceri fara a face schimbari radicale la nivelul unei organizatii.Un studiu publicat de compania de cercetare de piata Gartener din Statele Unite ale Americii arata ca SOA va fi utilizata in mai mult de 50% din noile aplicatii operationale si procesele proiectate pentru afaceri in anul 2007 si in mai mult de 80% din astfel de programe pana in 2010. IBM este lider in domeniul arhitecturilor orientate spre servicii, compania investind anual peste 1 miliard de dolari in SOA. Compania are peste 12.000 de consultanti calificati SOA, strategi si specialisti IT, peste 1 milion de dezvoltatori SOA inregistrati care folosesc platforma IBM SOA, peste 300 de solutii patentate SOA pana in prezent, iar catalogul IBM Business SOA are peste 3.800 de produse si servicii reutilizabile comercializate de IBM si de partenerii sai de afaceri.Pentru a afla mai multe despre SOA si despre oportunitatile pe care le ofera companiilor romanesti ne-am adresat lui Mihai Iordache, SW Group Manager, IBM Romania. - Care este scopul organizarii IBM SOA Architect Summit in Romania? Ce aduce nou privind SOA?- Organizarea acestui summit s-a impus ca o necesitate datorita dezvoltarii pietei romanesti si interesului pe care il reprezinta Service Oriented Architecture. Anul trecut am avut o conferinta tehnica pe acest subiect (SOA), dar scopul conferintei de anul trecut a fost sa cream o viziune asupra acestei paradigme in domeniul IT. Summit-ul din acest an culege fructele conferintei de anul trecut si are un alt scop, mai practic: cum putem pune in practica viziunea SOA. Cu alte cuvinte, valoarea acestui summit este data de faptul ca arata clientilor cum sa implementeze SOA folosind produsele IBM. - Care sunt beneficiile implementarii arhitecturii IBM SOA intr-o organizatie?- Sunt greu de definit in indicatori universal acceptati beneficiile oferite de SOA. Principalul obiectiv al oricarei organizatii este eficienta - indiferent de forma de proprietate, de domeniul de activitate, de aria geografica de actiune etc. In functie de specificul fiecarei organizatii, eficienta ia forme diferite: imbunatatirea timpului de lansare de noi produse/servicii, reduceri de costuri, cresterea satisfactiei clientului, cresterea marjei comerciale, cresterea profitului, cresterea cotei de piata etc. Scopul unei arhitecturi orientate spre servicii (SOA) este tocmai cresterea eficientei, oricum ar fi ea definita. Nu vreau sa intelegeti ca este un panaceu universal si ca rezolva cele mai frecvente 99 de probleme ale unei organizatii, ci doar ca pune la indemana managerilor din organizatii o viziune si o serie de instrumente care-i pot ajuta sa rezolve problemele. - Este SOA mai eficient pentru companiile mici sau mari?- SOA este in principiu o viziune asupra modului in care trebuie construita arhitectura IT a unei organizatii. Indiferent de dimensiunile unei organizatii, managerii acesteia pot sa foloseasca viziunea SOA pentru a creste eficienta de ansamblu a organizatiei. Un alt aspect este cel legat de instrumentele, produsele cu care se poate implementa SOA, iar in acest domeniu IBM are o oferta care poate sa ajute si organizatiile de dimensiuni mari, si organizatiile din domeniul SMB (small and medium business). - Pot fi refolosite aplicatiile existente in cadrul unei companii in procesele bazate pe conceptul SOA?- Nu numai ca pot fi refolosite, dar mai mult: refolosirea tuturor aplicatiilor existente si utile din cadrul unei organizatii este unul dintre principiile de baza in implementare a SOA. Reutilizarea nu este in acest caz un beneficiu adus de SOA, ci mai degraba ea vine sa imbunatateasca flexibilitatea in afaceri impreuna cu mentinerea la un nivel scazut a mentenantei infrastructurii IT. - De ce ar alege o companie implementarea unei astfel de arhitecturi?- Cred ca in curand nu va mai fi ceva de ales: vreau sa am o strategie catre SOA sau nu vreau. Cred ca intr-un orizont de timp previzibil organizatiile care nu isi vor orienta strategia catre SOA vor fi scoase din piata de catre competitori datorita diferentelor de eficienta induse de SOA. - Care ar fi pasii in implementarea cu succes a unei arhitecturi SOA in cadrul unui business?- Pasul hotarator este decizia de a afla mai multe despre SOA. Dupa cum am spus un pic mai devreme, nu exista un panaceu universal. Desigur, exista in cadrul IBM o serie de “best practices” in anumite industrii, in functie de dimensiunile organizatiei etc, insa repet: nu exista o cale unica, formata din x pasi pe care orice organizatie o parcurge si devine ca prin minune eficienta. Pe masura ce managementul unei organizatii constientizeaza nevoia de crestere a eficientei pentru a face fata concurentei se contureaza si decizia de a afla mai multe despre SOA. - Cum pot fi utilizate informatiile si datele intr-un proiect arhitectural SOA?- Practic, SOA reprezinta o noua abordare a IT-ului, nu mai detinem informatii si aplicatii izolate, ci detinem servicii pe care le putem pune la dispozitia intregii organizatii. Schimbarea de viziune reprezinta pasul urias catre IT Governance, promisiunea facuta de SOA este foarte puternica, iar initiativa SOA fara un IT Governance care sa stabileasca foarte clar rolurile, responsabilitatile si deciziile asociate cu serviciile oferite poate deraia foarte usor. - Ce companii din Romania au implementat IBM SOA?- Clientii IBM care au implementat SOA sunt atat organizatii mari din industrii ca banking, government, telco, cat si organizatii mai mici care sustin abordarea SOA in strategia lor de dezvoltare. Managementul IT si cel de Business pot crea o viziune comuna de dezvoltare a organizatiilor in jurul strategiei SOA. IBM este promotorul SOA la nivel mondial, dar si in Romania, si propunem clientilor nostri aceasta abordare ca suport al schimbarii catre orientarea activitatii lor in jurul serviciilor oferite.