Europa a sarbatorit, sambata, Ziua fara masni. In Romania, ministrul Lucrarilor Publice, Laszlo Borbely, s-a plimbat cu bicicleta, demonstrativ, iar mai multe primarii au oprit traficul pe strazile centrale, transformandu-le in alei pietonale. In Capitala o parte a bulevardului Kiseleff a fost inchisa circulatiei auto si autoritatile au organizat o intalnire pentru biciclisti. Prin oras, insa, nu s-a simtit o scadere a numarului masinilor din trafic, la semafoare intalnindu-se cozile obisnuite in capitala.
“Am auzit ceva de ziua asta fara masini dar tot n-as fi plecat de acasa pe jos. Am plecat din Bucurestii Noi si trebuie sa ajung in Titan. Pai faceam peste o ora cu transportul in comun si aveam de schimbat tramvai cu autobuz cu metrou si iar autobuz”, ne-a spus Mihai Stan de la volanul masinii. Omul n-ar fi fost deranjat sa faca drumul cu mijloacele de transport in comun daca ar exista o legatura mai directa. “Si la serviciu m-as duce cu metroul, ca sa scap de cozile astea incredibile. Am incercat, dar pentru ca nu am linie directa, uneori dureaza mai mult decat cu masina. Asa ca, pana o sa avem o retea de transport eficienta, raman la volan.” Pe Stefan cel Mare am gasit un sofer care se grabea acasa sa-si ia bicicleta pentru intalnirea propusa de municipalitate. “E o initiativa laudabila dar nu ajuta la nimic”, spune Cristi. “Eu as merge des cu bicicleta, ca e mai rapid decat cu masina si chiar decat cu RATB-ul. Nu merg de frica soferilor inconstienti, ca de multe ori trebuie sa cobori pe strada din cauza trotuarelor devenite parcari. Plus ca e greu sa mergi pe bicicleta in costum si la serviciu nu prea am unde sa ma schimb, ca sa nu mai vorbesc de un dus sau macar un vestiar.”

Banda pentru biciclisti, presarata cu obstacole

Ca sa incurajeze bucurestenii sa mai lase masinile acasa, autoritatile locale s-au apucat sa deseneze pe trotuare piste pentru biciclisti si roleri. Definitivarea proiectului ar insemna aproape 40 de kilometri de “strazi” pentru biciclisti, cu treceri prin zone de interes turistic si acces in aproape tot orasul. Problema este ca ce s-a facut pana acum pare fi o noua teapa autohtona. Pistele desenate, in graba, nu prea respecta biciclistii.