Ministerul Apararii ezita sa semneze contractul cu firma Alenia pentru livrarea a sapte avioane scurt/mediu curier, afacere estimata la aproape 400 de milioane de euro.

Potrivit unor surse din institutia militara, Alenia insista sa se parafeze angajamentul celor doua parti inainte de 1 octombrie. De ce sunt italienii presati de aceasta data? Informatii recente venite pe canale diplomatice si din surse oficiale americane explica emotiile asteptarii zilei de 1 octombrie pentru cei implicati intr-o mare afacere politico-militara ce are ca miza un contract de 6 miliarde de dolari. La 1 octombrie, atotputernica institutie Governement Accontability Office (GAO) va anunta decizia la contestatia depusa de Raytheon Company si EADS Casa fata de alegerea de catre Departamentul American al Apararii a aparatului C-27J Spartan pentru dotarea Fortelor Terestre si Fortelor Aeriene cu avioane tactice de transport.


ACEEASI METODA. Pentru castigarea comenzii, Alenia s-a asociat cu Boeing, formand compania L-3, ce a participat la licitatie, oferind avionul Spartan. Spaniolii de la EADS Casa s-au aliat cu Raytheon in Joint Cargo Aircraft (JCA), prezentand la licitatie aparatul C-295. Se observa ca la fel ca in cazul licitatiei din Romania pentru avioanele tactice s-au confruntat aceleasi avioane, produse la baza de aceleasi firme. Intre licitatia din SUA si cea din Romania mai sunt numeroase similitudini. Cele mai socante se afla in zona de evaluare a ofertelor, unde comisiile, si din Romania, si din SUA, au fost "vrajite" de prezentarea italienilor, care au reusit, potrivit opiniei celuilalt competitor, sa ascunda o serie de costuri. In schimb, s-au suprasolicitat parametri tehnici marginali care nu pot acoperi o realitate evidenta - aparatul EADS Casa este substantial mai ieftin.

Opinia dlui Jon Jones, vicepresedinte la Raytheon, este ferma: "Procesul de selectie facut de US Army a fost incorect pe sectiuni importante ale ofertei". Jones detaliaza nemultumirile - la un pret egal ar trebui sa primeze criteriile tehnice, logistice, datele privind experienta anterioara in exploatarea produsului. Liderul de la Raytheon adauga - pretul C-295 este mai mic cu 15% fata de C-27J Spartan.

Comparand scandalul ce dureaza de aproape un an in Romania, el a plecat exact de la acelasi fel de evaluare a ofertelor. Comisia de licitatie a ales la Bucuresti oferta mai scumpa cu 47 de milioane de euro, italienii uitand sa ia in calcul costul combustibilului si scurtand cu doi ani calculele de mentenanta.


DECIZIE. Contestatia depusa de JCA la GAO este argumentata intr-un dosar de nu mai putin 40 de file. Purtatorul de cuvant al GAO a confirmat primirea contestatiei si declara la sfarsitul lunii iunie ca decizia va fi anuntata dupa 100 de zile, adica la 1 octombrie 2007.

Asadar, mai este o saptamana in care competitorii se vor perpeli la focul asteptarii. Raytheon a propus pentru 55 de avioane un cost de 1,77 miliarde $, iar Alenia a cerut 2,04 miliarde $. O diferenta de 270 milioane $ doar la costul aparatelor.

Pentru intransigenta institutie americana din subordinea Congresului, cheltuirea eficienta a banului public este un criteriu principal de evaluare. Raytheon Company, lider pe piata armamentului inalt tehnologizat, cu vanzari de peste 20 miliarde $ anual, are un parteneriat corect cu armata americana. Respectarea criteriilor de pret este supravegheata independent de Congresul SUA. Iata de ce decizia de peste o saptamana de la Washington este importanta si pentru Romania. Se poate ajunge in situatia absurda ca un avion exclus tehnic pe criterii arbitrare si jocuri de culise jenante la Bucuresti (C-295) sa fie desemnat castigator in cursa pentru dotarea armatei americane. Chiar si fara acest verdict, comisia de licitatie de la Ministerul roman al Apararii s-a umplut de ridicol si l-a adus pe ministrul Teodor Melescanu in situatia de a raspunde la intrebari delicate in fata Comisiilor de aparare ale Parlamentului.