Lucrind pe traducerea din Goethe semnata de Augustin Doinas, regizorul si-a facut propriul scenariu in trei tablouri: pactul cu Diavolul, noaptea valpurgica si moartea lui Faust.

"Il cunosti pe Faust?" Doctorul? E robul meu." Asa incepe spectacolul montat de Silviu Purcarete la Teatrul National "Radu Stanca" din Sibiu, cu o reeditare a pariului facut de Dumnezeu cu Diavolul pe seama dreptului Iov. De data aceasta sufletul doctorului Faust este pus la bataie si nimic din arsenalul seductiei sau al terorii nu ramine nefolosit de vicleanul Mefisto pentru a lua drept prada un suflet de om.

Mefisto in interpretarea exceptionala a Ofeliei Popii (foto) exercita asupra lui Faust si, se pare, asupra lumii intregi o atractie desucheata. Nici femeie, nici barbat sau si femeie, si barbat, Mefisto este de o hidosenie sublima, care te hipnotizeaza si te supune fara drept de apel. Demolator de vieti si vinator de suflete, Mefisto imbraca diverse forme si costume. La inceput e cocotat pe un dulap, mingiind o bufnita, apare apoi sub forma unui ciine negru, a unui tinar androgin ce-si smulge pielea de pe el, pentru ca in momentul semnarii contractului cu doctorul Faust sa fie imbracat ca un functionar, in costum negru, cu servieta si baston, baston ce se termina la capat cu o copita despicata. Vorbeste cind soptit, cind suierator, la sunetele lui guturale tremura toata faptura. Uneori mimeaza tandretea, promite sa fie folositor, iar alteori ameninta si urla de-ti ingheata singele in vine. Tinara actrita de la Sibiu reuseste o performanta care l-a pus in umbra chiar si pe veteranul Ilie Gheorghe ce-l interpreteaza pe Faust.

Spectacolul se joaca intr-o hala dezafectata de la uzina Simerom, spatiul de joc este de 1.500 de metri patrati. Distributia numara 85 de actori, pe linga cele doua personaje principale in piesa mai aparind sapte fetite intre 9 si 14 ani, in rolul Margaretei, si actori ai Teatrului "Radu Stanca" de la sectiile romana si germana secundati de studenti ai Universitatii "Lucian Blaga" din Sibiu, care interpreteaza duhuri, ingeri, femei, invatacei, troli, gnomi, licurici, vrajitoare, generali, ministri, arhangheli, oameni din popor, doamne, paji, cavaleri, curteni, batrine, tinere, prostituate, nimfe, poeti, gratii, iele, maimute, porci, sobolani, Grija, Nevoia, Datoria si Moartea. Complicata, dar surprinzator de functionala scenografie este semnata de marele scenograf Helmut Sturmer, iar proiectiile video, de Andu Dumitrescu. Muzica ii apartine lui Vasile Sirli, iar costumele, Liei Mantoc. Pe scurt, un spectacol-mamut realizat in doar trei saptamini.

In partea a doua, a noptii valpurgice, oameni cu capete de porc cheama staruitor spectatorii la o "petrecere porceasca". Porcii, animalele in care Iisus a alungat demonii, sint omniprezenti. Spectatorii sint condusi aproape cu forta in spatele scenei unde se desfasoara o serie de ritualuri care mai de care mai scabroase. Oamenii se imperecheaza cu porcii, spirite rele zboara pe deasupra improscindu-i pe spectatori cu mascari si cu scuipat, fete sint sacrificate, un tinar plin de singe se plimba prin multime purtind un cap imens de porc insingerat, in timp ce oameni simpli beau virtos bere, ca la un fel de Oktoberfest tinut in iad. Nu lipsesc aruncatorii de flacari si focurile de artificii. Toata ceremonia e condusa de Mefisto, imbracat ca o cocota de la curtea lui Ludovic al XIV-lea, cu rochie si peruca rosie, tirindu-l cu o mina pe Faust si cu cealalta purtindu-si mindru coada de drac. O adevarata avanpremiera a Gheenei.

Intorcindu-se din iad la locurile lor, spectatorii trec pe linga niste timplari care fac sicrie, ca intr-un memento mori. Faust e mort, iar Mefisto ii pindeste sufletul, numai ca un cor de arhangheli ii incurca planurile. Ingerii cinta atit de frumos, incit il impresioneaza si pe diavolul care traieste pentru prima data fiorul iubirii. Cazut sub vraja cetei de ingeri, dracul nu vede ca acestia, in trecerea lor, il luasera cu ei, in cer, si pe batrinul Faust. "Mi-au venit de hac", incheie trist neputinciosul dracusor de care, pentru o clipa, ti se face chiar mila.