Compania de Autostrazi achita facturile autostrazii Transilvania inainte de a verifica lucrarile.

Compania de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a propus consultantului Scetauroute, care ii apara interesele in cazul proiectului autostrazii Transilvania, sa avizeze cel putin 75% dintre lucrarile efectuate de firma americana fara ca acestea sa fie verificate calitativ.

Statul roman a angajat firma Scetauroute pe baza unui contract in valoare de 60 de milioane de euro, pentru a verifica atit calitatea, cit si volumul lucrarilor realizate de Bechtel. Pina la aparitia cererii CNADNR catre consultant, acesta aviza sau nu facturile inaintate de firma americana catre CNADNR, in functie de rezultatul verificarilor, iar Bechtel isi primea banii doar daca exista acceptul Scetauroute.

Potrivit scrisorii trimise in luna mai de CNADNR catre consultantul Scetauroute, aceasta din urma va urma sa avizeze cel putin trei sferturi dintre lucrari fara a certifica si calitatea lor. Daca ulterior la aceasta certificare se sesizeaza deficiente calitative, valoarea lucrarilor se scade din banii pe care Bechtel ii are de incasat pentru alte lucrari sau se executa garantia depusa de Bechtel, in valoare de 32,9 milioane de euro. Surse din cadrul proiectului ne-au declarat ca indicele lucrarilor pe care consultantul le avizeaza, indiferent de ceea ce constata calitativ, este chiar mai mare, respectiv 95%. Cu alte cuvinte, Bechtel isi incaseaza banii pentru 95% dintre lucrarile facute la autostrada, chiar daca acestea nu sint verificate calitativ.

O astfel de masura, explica CNADNR in scrisoarea adresata consultantului, este impusa de necesitatea asigurarii pentru Bechtel a banilor necesari pentru efectuarea lucrarilor. Se cunoaste deja ca Bechtel incaseaza la inceputul fiecarui an o treime din valoarea lucrarilor pe care estimeaza ca le va face in acel an. Insa, chiar si incasind acest avans, Bechtel intimpina dificultati financiare pina la dispozitia data de CNADNR, deoarece consultantul a refuzat avizarea multor facturi. „In momentul acesta nu mai sint probleme, dar existau, deoarece erau lucrari in disputa intre Bechtel si Scetauroute", au afirmat oficiali din cadrul proiectului. Specialistii in consultanta critica un asemenea mod de lucru. O prima problema este ca verificarea calitativa a lucrarilor trebuie facuta imediat dupa efectuarea lor, iar daca se face ulterior, aceasta nu mai are nici o valoare. „In cazul lucrarilor de turnare a betonului, verificarea se face la 3, 7 si la 28 de zile, iar asfaltul se verifica la preparare, la asternere si dupa o anumita perioada de timp", spune directorul unei firme de consultanta in domeniul drumurilor. Acesta afirma ca un astfel de mod de lucru e „ilegal", caci contravine legii calitatii in constructii si ca in mod normal nu se poate face nici o plata fara o verificare calitativa.

Directorul CNADNR, Mihai Grecu, spune ca e vorba doar despre o recomandare facuta consultantului si nu o dispozitie. Verificarea lucrarilor merge mult mai greu decit realizarea acestora de catre firma americana. „Este inadmisibil ca Bechtel sa aiba lucrari facute de zeci de milioane de euro, iar consultantul sa nu le poata aviza deoarece nu lucreaza in weekend si pentru ca are doar citiva ingineri", spune Grecu.