Noul sistem de pensii administrate privat a fost lansat ieri dupa ce, timp de aproape zece ani, autoritatile au incercat sa inchege o legislatie a pensiilor private potrivita "peisajului economic" romanesc. Chiar si in acest moment, sunt voci care au cerut amanarea lansarii procesului de aderare la pilonul II de pensii deoarece legislatia este incompleta si chiar ar trebui imbunatatita. Sindicatele au gasit lipsuri in prevederile legale si au cerut primului-ministru sa intervina. Insa, din cauza intarzierii, si asa foarte mare in comparatie cu statele europene Romania fiind ultima tara din Europa care adopta acest sistem, s-a hotarat ca startul pensiilor private sa fie dat ieri, iar legislatia sa fie completata si imbunatatita pe parcurs. Chiar si Traian Basescu a apreciat, ieri, ca lansarea sistemului de pensii private este "un compromis politic rezonabil", reusit in mod satisfacator, dar nu suficient.
Alegerea unui fond de pensii administrate privat poate fi privita ca o loterie deoarece nu se va putea estima de la inceput nivelul pensiei ce va reveni fiecarui contributor. Trebuie subliniat ca sistemul de pensii private poate fi construit avand la baza unul din principiile: beneficii definite si contributii definite. Autoritatile din Romania au ales, dupa cum se stie, sistemul cu contributii definite fiind cunoscut nivelul contributiei fara sa se stie valoarea pensiei ce va fi primita, acesta fiind dezavantajul major al sistemului.
De altfel, sunt multe variabile care vor influenta nivelul pensiei plecand de la politica de investitii, profilul de risc al fondului, experienta administratorilor, perioada de contributie, suma de bani platita lunar, nivelul inflatiei. Astfel, cand se opteaza pentru un anumit fond trebuie avut in vedere, in primul rand, profilul de risc, politica de investitii, dar si nivelul comisioanelor. Din cele 14 fonduri care s-au aliniat ieri la start, 13 sunt catalogate cu profil de risc mediu, iar unul singur are un grad de risc crescut. Cele 13 fonduri care au un risc mediu reprezinta o tentatie pentru cei care vor sa fie siguri ca banii vor avea o crestre a fondului mai mica, dar sigura. Cei care vor alege un fond cu risc crescut si care isi doresc investitii mai riscante, dar mult mai profitabile este posibil sa castige mai multi bani decat contributorii prudenti.
Banii nu sunt garantati 100%
Daca alegerea unui fond de pensii a fost facuta, o problema semnalata cu mult timp in urma, dar care nu a fost rezolvata de autoritati, este aceea a garantarii banilor depusi la fondurile de pensii administrate privat. Potrivit declaratiilor presedintelui CSSPP, Mircea Oancea, legea garanteaza doar contributia platita minus comisioanele percepute de administrarea fondului. Insa, sindicatele sustin ca Fondul de Gartantare nu garanteaza decat 33% din valoarea reala depusa, situatie catalogata de reprezentantii sindicatelor ca fiind abuziva pentru un sistem impus obligatoriu de stat. Astfel, sindicatele au solicitat sa se modifice legislatia, astfel incat Fondul de garantare sa garanteze valoarea efectiv depusa corectata cu inflatia. Astfel, dupa 20 sau 30 de ani de contributie, in cazul in care randamentul fondului este mic, ar putea exista posibilitatea sa se primeasca mai putini bani decat s-au platit. In acest calcul nu a fost inclusa variabila "inflatie", care ar putea face ca in cazul nefericit in care se primesc doar banii platiti minus comisioanele, suma primita sa reprezinte mult mai putin decat s-a contribuit. Autoritatile, mai precis reprezentantii Comisiei de Supraveghere a Sistemului Privat de Pensii sustin ca este aproape imposibil ca un fond sa nu fie profitabil. Chiar in cazul in care s-ar inregistra performante slabe, CSSPP poate introduce fondul sub supraveghere speciala. De altfel, potrivit CSSPP nu ar exista riscul falimentelor in cadrul fondurilor de pensii. Conform legii, un fond de pensii nu poate fi declarat in stare de faliment, ci, teoretic, doar administratorii lor. In acest caz intervine Fondul de Garantare care plateste pensiile private pentru clientii administratorilor cu probleme. Totusi, sunt suficiente voci care atrag atentia ca actuala legislatie nu contine suficiente modalitati de sanctionare a societatilor pentru diverse incalcari ale legislatiei.
Puncte sensibile
O alta problema semnalata este discriminarea intre sexe. Pana in acest moment, nu s-a stabilit o contributie la pilonul II din partea statului, pe perioada concediilor maternale sau de crestere a copiilor, asftel incat la pensionare pentru aceleasi conditii sa nu existe diferente intre pensiile femeilor si cele ale barbatilor, in ciuda unui procent egal de contributie.
In plus, sindicatele mai acuza autoritatile ca prin introducerea pilonului II de pensii va fi destabilizat actualul sistem de pensii de stat, deoarece banii colectati la CAS vor fi din ce in ce mai putini. Explicatia data a fost ca majorarea contributiei la fondurile de pensii administrate privat va fi graduala tocmai pentru a nu distruge complet sistemul actual de care este inca nevoie. Din pacate, acest sistem privat ia in calcul posibilitatea decesului unui numar mare de actuali pensionari, astfel incat statul sa trebuiasca sa plateasca pensii mai putine.
Basescu: "Un compromis politic rezonabil"
Lansarea sistemului de pensii private este "un compromis politic rezonabil", reusit in mod satisfacator, dar nu suficient, a declarat ieri, presedintele Traian Basescu, prezent la conferinta cu tema "17 septembrie 2007 - startul pensiilor private obligatorii in Romania", organizata de "Ziarul Financiar".
Basescu a apreciat ca lansarea sistemului privat de pensii este "prima actiune in care statul paternalist primeste o lovitura grea". In opinia presedintelui, pensiile private pot deveni un catalizator al economiei romanesti si al bunastarii cetatenilor, insa factorul politic trebuie sa asigure conditiile necesare pentru ca fondurile private de pensii sa poata inregistra o evolutie pozitiva. Basescu a accentuat importanta transparentei in administrarea acestor fonduri. El a apreciat ca ar fi fost greu sa se discute mai devreme despre fondurile private de pensii pentru ca piata financiara romaneasca a fost zguduita de cateva evenimente dificile, inclusiv pentru bugetul de stat: "Va amintiti Bancorex, Bancoop-ul, Banca Agricola, Caritas-ul, FNI. Sunt toate evenimente care, dincolo de vointa politica, au intarziat momentul lansarii credibile a sistemului privat de pensii". Prin reglementarile actuale, a asigurat Basescu, astfel de evenimente nu se mai pot intampla in Romania. "Cred ca introducerea sistemului privat de pensii este de natura sa stimuleze si corectitudinea pe piata fortei de munca, iar cei care participa la fondurile private de pensii vor fi unii dintre cei mai aprigi strajeri la corecta inscriere a salariilor si contributiilor in documentele de angajare a fiecaruia dintre ei", a adaugat Basescu. (O.B.)
Estimari ale viitoarelor pensii
Un calcul simplu, ne arata ca, din salariul mediu brut de 1402 lei, o contributie de 2% inseamna o participare de 28 lei/luna de catre fiecare angajat. 6% din 1402 inseamna 25 de euro lunar. Astfel daca facem un calcul pentru o contributie de 20 de euro lunar timp de 30 de ani la un fond de de pensii cu un randament de 7% pe an sumele adunate in cont vor arata astfel:
ani 30
contributia lunara euro 20
randament
al investitiei pe an 7/100
cat avem
dupa un an 256,8
5 ani 1476,78978
10 ani 3548,06384
15 ani 6453,13285
20 ani 10527,6424
25 ani 16242,3529
30 ani 24257,5299
Pensia lunara
(activul obtinut/
15 ani) 135 euro
Dar trebuie mentionat ca din suma reprezentand activul personal se scad comisioanele percepute participantiilor la sistemul de pensii private, astfel ca pensia lunara calculata mai sus va fi in realitate mai mica. Un alt calcul arata ca pentru 17 euro depusi lunar, timp de 25 de ani, in conditiile unui randament anual de 5% al fondului, dupa aceasta perioada in cont se vor acumula aproape 9.700 de euro. In functie de cat timp va fi platita pensia lunara poate fi, in acest caz intre 72 si 178 de euro pe luna.
Pensiile de stat vor supravietui o perioada
Sistemul de pensii de stat nu va fi eliminat pe o perioada previzibila de timp, chiar daca fondurile private vor prelua cea mai mare parte a sumelor alocate pensiilor, a declarat, ieri, ministrul Economiei si Finantelor, Varujan Vosganian.
"Sistemul pensiilor de stat va reprezenta un venit de supravietuire pentru pensionari. Nu-l putem elimina, mai ales ca piata fortei de munca din Romania nu este inca foarte matura", a explicat Vosganian. El a aratat ca, din calculele realizate la nivelul Ministerului Economiei si Finantelor, randamentele fondurilor private de pensii din Romania vor varia intre 7% si 9% pe an. Vosganian a mai anuntat ca Ministerul Economiei si Finantelor a luat decizia ca dintre toate cotele de contributii sociale pe care o firma trebuie sa le plateasca, cea privind fondurile private de pensii va fi prima inregistrata, indiferent de datoriile la celelalte capitole. "Astfel, indiferent de comportamentul fiscal al angajatorului, contribuabilul va fi acoperit, iar sumele pentru pensia privata vor fi platite", a spus Vosganian. El a aratat ca administrarea privata a fondurilor de pensii va normaliza multe tendinte necorespunzatoare din economia gri. "Nimeni nu va mai putea fi contributor daca nu lucreza cu forme legale", a spus Vosganian. In acest context, ministrul se asteapta ca o mare parte a romanilor care lucreaza in strainatate sa redevina contribuabili ai sistemului de pensii din Romania.
Obligati sa subscrie
Sistemul de pensii obligatorii administrate privat se adreseaza in primul rand, persoanelor care sunt angajate si nu au implinit varsta de 35 de ani la data de 1 ianuarie 2008. Acestor persoane li se pot alatura, optional, si cei care sunt angajati si au varsta intre 35 si 45 de ani. Timp de patru luni, pana in data de 17 ianuarie, toti cei care sunt obligati sa contribuie la fondurile de pensii administrate privat vor trebui sa-si aleaga un fond. In caz contrar, la sfarsitul perioadei de inscriere, Casa Nationala de Pensii ii va distribui, in mod aleatoriu, pe cei care nu si-au ales fondul de pensie. Este bine de stiut ca banii care vor fi virati la fondul administrat privat reprezinta 2% din salariul brut, diminuandu-se astfel cota de 9,5% care se plateste la CAS. Cota de 2% va creste cu cate o jumatate de punct procentual anual, pana la atingerea valorii de 6% aplicata venitului lunar brut, intr-un interval de opt ani. Astfel, daca se mentin actualele prevederi, dupa 8 ani, la CAS se vor plati mai putini bani, adica 3,5% din salariul brut.
Potrivit datelor statistice, numarul salariatilor cu varsta de pana in 35 de ani se ridica la circa 2,5 milioane. La aceasta cifra se adauga alti circa 1,5 milioane de salariati cu varsta cuprinsa intre 36 si 45 de ani. Numarul companiilor autorizate pe Pilonul II se ridica la 14, potrivit autoritatii de reglementare in domeniul pensiilor private. Presedintele CSSPP, Mircea Oancea, a declarat, joi, ca in urmatoarele saptamani vor fi analizate dosarele depuse spre autorizare pentru 3-4 fonduri de pensii private obligatorii (Pilonul II), numarul acestora urmand sa ajunga, astfel, la 16-17.
Comisioanele
O persoana nu poate fi participant, in acelasi timp, la mai multe fonduri de pensii administrate privat. De asemenea, nu se poate retrage din sistem. La pensiile private obligatorii administratorul va percepe un comision maxim de 2,5% din contributia platita, inainte ca aceasta sa fie virata in fond. Apoi, in fiecare luna, administratorul va percepe un comision maxim de 0,05% (adica 0,6%) din suma totala existenta in cont. Orice participant isi poate muta orcand banii de la o companie de administrare la alta, daca nu este multumit de randamentele obtinute sau din alte motive. Mutarea are, insa, un cost - plata unui comision care se calculeaza ca procent din suma economisita pana la acel moment. Daca mutarea are loc dupa doi ani, nu se mai plateste comision.
Control la risc
Fondurile de pensii private pot investi banii in instrumente financiare: depozite sau conturi curente bancare, titluri de stat, obligatiuni, actiuni listate sau nu la burse si fonduri mutuale. Cel mai riscant instrument in care le este permis fondurilor de pensii private sa investeasca sunt actiunile de la bursa. Legea limiteaza insa ponderea investitiilor pe care le poate face un fond in aceste instrumente la 50% din banii fondului respectiv. De obicei, pe termen lung investitiile in actiuni listate la bursa sau alte instrumente considerate "riscante" aduc randamente mai ridicate.