Simfonia nr. 101 in re major si cea nr. 103 in mi bemol major de Joseph Haydn va sint oferite de Cotidianul vineri, in cadrul Colectiei SIMFONICA, alaturi de o brosura despre compozitor.

Urmatorul titlu din colectia SIMFONICA, pe care Cotidianul il aduce cititorilor vineri, la doar 7,9 lei, contine Simfonia nr. 101 in re major, „Ceasornicul", si Simfonia nr. 103, in mi bemol major, „Mit dem Paukenwirbel" (cu lovitura de timpan), alaturi de o brosura despre opera si viata compozitorului.

Se pare ca Haydn a compus „Ceasornicul" in timpul celei de a doua calatorii la Londra, intre 1793 si 1794, iar specialistii au subliniat adesea ca aceasta este, probabil, cea mai interesanta simfonie a lui Haydn. Subtitlul „Ceasornicul" a fost inspirat de cea de a doua parte a simfoniei, Andante più tosto allegretto, care imbina ritmic diferitele instrumente, mentinind, totusi, intacta sonoritatea distincta a acestora. Noutatea ei consta in faptul ca renunta la separarea, foarte raspindita in secolul XVIII, intre muzica de camera si muzica de orchestra. De aceea, Simfonia nr. 101 se distinge printr-un nivel artistic si tehnic extrem de elevat: ea reprezinta o adevarata provocare intelectuala atit pentru public, cit si pentru executant.

„Ceasornicul" incepe cu o melodie cu note ascendente, pentru ca, mai tirziu, linia muzicala sa devina descendenta. Tensiunea muzicala este rezolvata in Presto, scris in re major, una dintre cele mai populare chei folosite in simfoniile din secolul al XVIII-lea. Cea de a doua parte, Andante, este cel mai cunoscut moment al acestei simfonii, pentru felul in care alterneaza ritmic, ca un ticait de ceas, diferitele instrumente. Subtitlul „Ceasornicul" nu apare insa in compozitia semnata de Haydn, el fiind adaugat abia in 1798. Per ansamblu, simfonia este una circulara, cu inceput si final asemanator, intre care evolueaza sectiuni contrastante.

Premiera Simfoniei nr. 103 in mi bemol major, „Mit dem Paukenwirbel", cea de a doua compozitie de pe CD-ul din colectia SIMFONICA, a avut loc pe 2 martie 1795, in Anglia, iar spectatorii au fost surprinsi atunci de numarul neobisnuit de mare de instrumentisti, si anume aproximativ 60. Premiera a inregistrat totusi un succes remarcabil la public si, chiar si astazi, Simfonia nr. 103 se numara printre lucrarile lui Haydn cele mai agreate de public.

Afla mai multe despre Colectia Simfonica