„Pielea", urmatorul titlu din Colectia Literatura, este un hibrid intre fictiune si jurnalism, interzis de Vatican pentru violenta care strabate fiecare pagina.

Romanul „Pielea", al scriitorului italian Curzio Malaparte, se incheie cu o fraza bizara si scurta: „Este o rusine sa cistigi razboiul", insa intreaga carte arata cit este de rusinos sa pierzi. Desi romanul este o poveste suprarealista despre degradarea morala si sociala a oamenilor din Napoli, pina acolo incit totul poate fi cumparat, publicarea sa a declansat un imens scandal pentru ca a fost perceputa ca o istorie reala. Malaparte a trait razboiul atit ca soldat, dar si ca jurnalist, experienta care se traduce, in ceea ce priveste stilul, in detasare, conjugata cu rigoarea descrierii. „Pielea" imprumuta formula jurnalistica pentru a livra fictiune, iar aceasta ambiguitate a alimentat interpretarile conform carora cartea a fost considerata o „poveste adevarata". Tocmai de aceea Malaparte a fost adesea comparat cu reprezentanti ai „noului jurnalism" american, pe care scriitori cum ar fi Norman Mailer si Truman Capote l-au pus in circulatie in anii ’60-’70. Asimilat curentului neorealist, romanul lui Malaparte se racordeaza totodata unui imaginar populat cu halucinatii, cu personaje dezumanizate, dintr-o Italie ravasita de moarte, mizerie si umilinta, care, in controversatul roman, pare mai degraba desprinsa din Infernul lui Dante. Titlul cartii se refera la faptul ca, din momentul in care steagurile isi pierd semnificatia, oamenii nu mai inteleg lupta decit in numele „steagului" care este propria piele. Parinti care, siliti fiind de foame, isi vind fiicele, soldati in agonie, mostre de canibalism sint doar citeva dintre scenele de cosmar cu care Malaparte isi asalteaza cititorul. O caricatura grotesca, pe care autorul o construieste fara nici o urma de compasiune, o disectie a unei realitati in decadere, care nu duce lipsa de imagini socante. Precizia si detasarea cu care Malaparte descrie agonia care cuprinsese orasul Napoli amintesc de felul in care un alt italian, Pier Paolo Pasolini, descria la un moment dat Roma. Toate acestea sint motive pe care Biserica Catolica le-a considerat suficient de puternice pentru a include romanul lui Malaparte in rindul cartilor interzise.

Afla mai multe despre Colectia Literatura